We hoeven je niet uit te leggen hoe belangrijk SEO is voor je webshop. Zeker voor de lange termijn. Om website-eigenaren een voorsprong te bieden op het gebied van SEO hebben we hier de top 9 SEO fouten die webshops maken. Dan hoef jij ze in ieder geval niet meer te maken. Hierbij onze SEO voor webshops 101!

1. De productomschrijving ontbreekt

Het aller-, allerslechtste wat je kunt doen in je (SEO) webshop, is geen productomschrijving toevoegen. Ook al spreekt je product gevoelsmatig voor zich (bijvoorbeeld een tennisbal), dan nog voeg je een complete productomschrijving met producteigenschappen toe (zorg dat dit unieke content is!). Dat is wel zo fijn voor Google en jouw potentiële klanten.

Google heeft dit nodig om te bepalen hoe je pagina geïndexeerd wordt in de zoekresultaten en aan de hand van welk zoekwoord. Het is dus erg belangrijk voor de zoekmachine optimalisatie. En bovendien is de extra info voor de gebruiker prettiger.

2. De productomschrijving is generiek

Zo’n productomschrijving van de fabrikant is vaak best leuk en informatief, maar twee van de belangrijkste problemen hieraan:

  • Ze zijn niet van jou (dus niet uniek).
  • Ze zijn waarschijnlijk op nog zo’n driehonderdnegenenveertig plaatsen online te vinden bij soortgelijke producten. Dat voegt weinig nieuwswaarde toe voor jouw bezoeker en gaat Google niet leuk vinden (duplicate content). Deze duplicate content zorgt er weer voor dat het laten ranken van jouw pagina een stuk lastiger wordt voor belangrijke zoektermen, iedereen probeert hier namelijk voor te ranken.
SEO dupliceer content

3. Productrecensies ontbreken

Een recensiepagina haalt sneller de top van een pagina in zoekmachines dan een verkooppagina. Dat alleen is al reden genoeg voor het verzamelen en communiceren van recensies. Google neemt een webshop pas serieus als er kwalitatieve reviews online over je vinden zijn. Het is één van de belangrijkste rankings factoren. Daarnaast zijn bezoekers veel sneller vertrouwd met een product dat door anderen beoordeeld is. Doen dus!

Tip: Webshops hebben meestal wel reviews bij partijen zoals Trustpilot, maar vergeten vaak dat Google Reviews ook enorm belangrijk zijn voor zowel je klanten als SEO.

4. Geen optimale productpagina op basis van de zoekvolumes

Zorg ervoor dat je rekening houdt met de vragen en zoekwoorden die mensen in de zoekmachines typen wanneer je je koppen, titelpagina’s en productomschrijvingen schrijft. Anders ben je teksten aan het schrijven waar niemand op zoekt en dan word je op Google onderaan gevonden. Zoek dus uit waar mensen naar zoeken! Gebruik bijvoorbeeld Google’s Keyword Planner.

5. Generieke meta titels

Een beetje vergelijkbaar met punt 2, maar belangrijk om apart te vernoemen. Meta titels (of title tag) zijn bij uitstek belangrijk in een SEO-strategie. Dit zijn de titels die zichtbaar zijn in Google’s zoekresultaten. Generieke titels zorgen ervoor dat jouw producten op de grote hoop worden gegooid. Niet doen dus.

Nu we jouw aandacht hebben voor de meta titels, vergeet dan ook de meta description niet. Een aantrekkelijke meta description (of meta beschrijving) kan ervoor zorgen dat iemand toch voor jouw webshop gaat uit de zoekresultaten, in plaats van één van jouw concurrenten. In de meta beschrijving beschrijf je wat de bezoeker op jouw pagina kan verwachten. Erg zinvol dus!

Meta Titels Optimaliseren

6. Niet-sprekende URL’s

www.tennisproducten.nl/product-nummer-18/ is géén goede URL. Behalve als je denkt dat heel veel mensen op ‘Product nummer 18’ gaan zoeken, maar dat verwachten we niet. Je begrijpt ons punt. Kies bijvoorbeeld voor: www.tennisproducten.nl/gasgevulde-tennisbal/. Dat is minder generiek en meer vindbaar. Bovendien spreekt het voor zich. Kies dus voor de juiste URL met de belangrijkste zoekwoorden. Zorg er daarnaast voor dat je korte URL’s gebruikt met alleen zinvolle zoekwoorden.

Tip: houd rekening met de interne linkstructuur. Interne links zijn ontzettend belangrijk om Google te laten zien welke pagina’s gerelateerd zijn. Tevens, mocht een bezoeker de gasgevulde tennisbal toch niks vinden, dan kan je ze met interne links doorsturen naar een andere productpagina’s zoals bijvoorbeeld de drukloze tennisbal.

7. Te veel dubbele content

Te veel dubbele content is niet goed voor Google. Te veel dubbele content wordt namelijk niet goed geïndexeerd door Google. Daarnaast is te veel dubbele content niet fijn om te lezen. Het is dus goed om te veel dubbele content te vermijden. Als het goed is begrijp je na het lezen van dit tekstje dat te veel dubbele content vervelend is.

Het is niet erg dat een deel van je productpagina’s duplicate is. Het is logisch dat het bestelproces en de USP’s steeds hetzelfde zijn. Maar het grootste deel van de content moet uniek geschreven zijn. Probeer jouw pagina’s zoveel mogelijk te focussen op het belangrijkste zoekwoord voor die pagina. Op die manier is het makkelijker om duplicate content te mijden omdat je de pagina baseert op een specifiek zoekwoord.

Tip: zo start je trouwens ook goede blogs! Richt je blog op een handjevol (3 tot max 5) zoekwoorden zodat je niet te snel door je blog topics heen raakt.

8. Geen gebruik maken van afbeeldingen

Een afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. We raden je echter niet aan om 1000 woorden aan content te vervangen door één afbeelding, maar een afbeelding laat jouw klant wel meteen zien wat ze kunnen verwachten. Het is daarnaast ook belangrijk voor Google. Zo kun je terecht komen in de zoektermen van Google afbeeldingen.

Om te ranken in de afbeeldingen van Google moet je echter wel een alt tekst toevoegen. Google kan zelf niet zien wat er op die afbeelding staat, vandaar dat je een alt tekst (of alt tags) moet toevoegen. Door middel van deze alt tag weet Google wat er op de afbeelding staat en kunnen ze jouw afbeelding aan zoekwoorden koppelen.

9. Geen Google My Business instellen

Het is voor ons bijna niet denkbaar dat iemand met een webshop geen Google My Business instelt, maar toch gebeurd het nog regelmatig. Google My Business is een fantastische tool die ervoor zorgt dat jouw webwinkel op verschillende manier gevonden wordt (waaronder op Google maps, erg handig als je ook een vaste winkel hebt!). Google My Business is voor webshops een makkelijke manier om search engine optimization in te zetten. Het is een gratis tool waar jij jouw producten overzichtelijk kan aanbieden met daarbij een beschrijving, de prijs en afbeeldingen. Door middel van klikbare tekst en afbeeldingen zorg je voor een extra manier dat mensen op jouw webshop terecht kunnen komen. Waarom sommige webshops hier geen gebruik van maken is voor ons een raadsel!

Heb je niet genoeg tijd om alle producten op jouw Google My Business te zetten? Richt je dan op de belangrijkste pagina’s waarop je gevonden wilt worden.

Conclusie

Zorg ervoor dat jij bovenstaande fouten niet maakt. Maak desnoods een checklist die je iedere keer naloopt als je een nieuw product toevoegt aan je webshop. Als het eenmaal goed staat, dan kan scoor je vanzelf beter in Google en heb je daar op lange termijn profijt van.

Neem gerust contact op met een van onze SEO specialisten. Bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten.

Meer gerelateerde artikelen:

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    Prijswinnend webdesign voor WomenWin

    , , ,

    In 2006 begonnen als visionair project van twee vrouwen die het opviel dat er zo weinig aandacht was voor sport voor meisjes. Fast forward naar 2022: Door Women Win kunnen miljoenen meisjes wereldwijd veilig sporten.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute