Je hebt een schitterende webshop en je krijgt ook regelmatig orders binnen, het gaat de goede kant op. Je wilt doorpakken en het is nu dan ook de tijd om door te groeien. Maar waar begin je? En wat verandert er in 2020 ten opzichte van een jaar eerder als het aankomt op online marketing? Door de juiste keuzes te maken in je online marketing benadering kun je zowel op de korte als de lange termijn betere prestaties neerzetten en meer klanten aantrekken. Om jou ook in 2020 op weg te helpen, zetten we daarom de 7 webshop marketing tips voor je op een rij. Laat die bestellingen maar komen 🙂

1. Maak je webshop lokaal vindbaar

Je wilt natuurlijk lokaal scoren, daar begint het allemaal vaak bij. Uiteraard wil je uiteindelijk groots scoren, maar je mag ook zeker jouw roots niet vergeten. Richt de webshop in voor jouw verzorgingsgebied. Heb je bijvoorbeeld ook een afhaaladres? Laat deze dan duidelijk naar voren komen. Zo kun je ook op lokaal of regionaal vlak bezoekers aantrekken. Zorg daarbij ook voor inzicht in de voorraad, zodat mensen in de buurt weten of de producten nog op voorraad liggen.

Maak daarnaast een Mijn bedrijf-profiel aan binnen Google. Google begrijpt door deze vermelding precies waar jouw bedrijf zich bevindt. Bovendien komt dit ten goede van de resultaten binnen bijvoorbeeld Google Maps.

marketing tips voor webshops2. Zet remarketing in

Consumenten gaan vaak eerst op onderzoek uit voordat ze overgaan tot een definitieve aankoop. Zo’n consument kan een webwinkel een aantal keer bezoeken zonder ook maar iets te kopen. Vaak wordt er eerst vergeleken op factoren als prijs en levervoorwaarden voordat er een uiteindelijke beslissing wordt gemaakt. Laat deze mensen weten dat je ze hebt opgemerkt.

Dat kan via remarketing, waarbij je advertenties toont aan jouw websitebezoekers. Zo kun je een banner laten zien als handige reminder. Het aantal conversies bij remarketing advertenties ligt een stuk hoger omdat de doelgroep je site al eens heeft bezocht.

marketing tips voor webshops

3. Personaliseer daarbij

Personalisatie is de beste nieuwe vorm van marketing, omdat niemand geld wil uitgeven aan gezichtsloze bedrijven. Het idee is om één of twee vaste gezichten te gebruiken zodat mensen daadwerkelijk een gezicht bij het verhaal hebben. Doe dat in je e-mailuitingen, maar ook in video’s en posts op sociale media of in je blog.

Klanten worden steeds meer aangetrokken door de kleine details en elk klein detail van personalisatie zorgt ervoor dat zij zich speciaal voelen. Je zorgt voor vertrouwen en geeft je doelgroep een kijkje in de keuken. Door personalisatie in te zetten zorg je ervoor dat jouw online identiteit een persoonlijk gezicht krijgt.

marketing tips voor webshops
Coolblue: hét voorbeeld van personalisatie

4. Betrek je klanten bij jouw verhaal

Want uiteindelijk worden we vooral getriggerd door ervaringen van andere klanten, van meningen van andere mensen van vlees en bloed. Juist daarom wordt het sociale element steeds sterker en we hoeven de kracht van sociale media daarbij natuurlijk niet verder uit te leggen. Betrek jouw klanten daarom bij jouw online uitingen.

Hoe sterk is het als je naast reviews, ook echte productfoto’s van klanten laat zien? Vraag je klanten actief om foto’s op te sturen en toon deze op je site. Dit soort tactieken wordt ook wel ‘user-generated-content’ genoemd.

5. Beloon je trouwe volgers

Als je veel online actief bent, beschik je wellicht al over een schare trouwe volgers. Dat zijn klanten die steeds weer een bestelling doen, maar ook trouwe volgers op Facebook of Instagram. Oftewel de liefhebbers die zonder tegenprestatie jouw content verspreiden, die met jou mee discussiëren en die zich oprecht betrokken voelen bij jouw producten en diensten. Natuurlijk kun je een ‘vind-ik-leuk’ achterlaten op elk bericht dat een trouwe volger achterlaat of een keer een reactie terugsturen, maar het is in 2020 tijd om meer te doen dan dat.

Op sociale media zijn jouw trouwe volgers de mensen die het verschil maken. Laat daarom zien dat je ze waardeert. Dat kan in alle denkbare vormen:

  • Denk bijvoorbeeld aan een gepersonaliseerde kortingsbon;
  • of een persoonlijk bedankkaartje
  • maar ook door eens een gratis product toe te sturen.

Dat lijkt ons niet te veel gevraagd. Trouwe volgers zijn namelijk goud waard.

De buren bedanken voor het aannemen: Coolblue is groot geworden door dit soort persoonlijke berichten
De buren bedanken voor het aannemen: Coolblue is groot geworden door dit soort persoonlijke berichten

6. Zet snippets in

Omdat zoekmachines steeds meer komen te weten over je content, zijn ze ook in staat om de zoekresultaten op een andere manier te presenteren. Zo kan Google de zogeheten rich snippets creëren. Dit zijn zoekresultaten met uitgelichte onderdelen van die pagina, zoals een broodkruimelnavigatie of de aangeboden producten. Deze rich snippets moeten dus bruikbare informatie voor Google bevatten. Denk daarbij aan het gebruiken van de belangrijkste zoekwoorden. Ook moet de tekst interessant en begrijpelijk zijn voor de bezoeker. Dit is namelijk de tekst die ervoor moet zorgen dat mensen klikken op de informatie. Houd er rekening mee dat rich snippets nooit klaar zijn en dat er steeds meer opties ontstaan. Trends veranderen namelijk en dat geldt dus ook voor de zoekopdrachten.

rich snippets webshop7. Zet in op de kracht van een homepage-tekst

Terwijl er aandachtig wordt gewerkt aan alle productpagina’s, wordt soms bijna vergeten hoe belangrijk de homepagina is. We hebben het immers over de belangrijkste en vaak sterkste pagina van de webwinkel. Een goed geoptimaliseerde homepagina tekst doet wonderen. In deze webtekst dien je de belangrijkste onderwerpen te benoemen, en moeten er ook relevante links worden verwerkt naar populaire producten. Overdrijf niet met het aantal interne links, want dat kan averechts werken. Maximaal 10 links volstaat in de meeste gevallen.

Gebruik ook de kracht van je footer. Hoewel er niet altijd wordt doorgescrold, is de footer te zien op vrijwel elke pagina van een webwinkel. Dat biedt interessante mogelijkheden om de belangrijkste linkjes nog eens te weergeven.

Nog meer tips?

Wij zitten vol ideeën. Met 25 marketeers werken we aan grote en kleine merken. Onze ervaringen met deze snelgroeiende webshops zijn de basis van onze dienstverlening. Profiteer ook van onze expertise. Stuur ons gerust een berichtje.

Meer gerelateerde artikelen:

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9 / 5

Onze blije klanten aan het woord

The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.

Carlies Mol

Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.

TradeIt gg

Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.

Orange FinancialLease

Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !

Doug Neuhofer

Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!

LEATHER HYPE

Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

Maaike - Tandarts Jordaan

Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

Top Employers Institute

A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.

Brenda de Jong - The English Center

It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!

Luca Bagnaschino

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.

Leks Betlem