Ondernemen in coronatijd: hoe pak je dat aan? Want in tijden van crisis zijn er ook altijd kansen:
- Kansen pakken om een nieuwe doelgroep aan te boren.
- Kansen pakken om je propositie ingrijpend te veranderen.
- Kansen pakken om totaal iets nieuws op te zetten, waar je ondernemershart weer van gaat kloppen.
Met ons marketing groeiplan hebben we inmiddels tientallen ondernemingen geholpen aan een strategie om sterker uit de crisis te komen. Hieronder de samenvatting met tips en de webinar over dit onderwerp.
Marketing groeiplan: 4 stappen om te groeien in coronatijd
De coronacrisis betekent niet dat de behoefte van consumenten is verdwenen, maar is verschoven. Eén van de gevolgen is dat mensen veel meer tijd op het internet doorbrengen. Je klanten zijn daardoor makkelijker te bereiken dan ooit. Met deze 4 stappen speel je slim in op deze situatie:
1. Pas je propositie aan en focus je daarmee op groeimarkten binnen je branche.
In de recruitment zijn horeca-vacatures bijvoorbeeld ingestort, terwijl logistieke vacatures juist hard gaan. Communiceer je nieuwe propositie vervolgens overal op je website en andere kanalen.
2. Herzie je tone of voice.
Pas bijvoorbeeld je call-to-actions aan van ‘maak een afspraak’ naar ‘maak een digitale afspraak’ of ‘een virtuele bak koffie doen’. Bedenk ook alternatieve campagnes. Het is daarnaast belangrijk om de veelgestelde vragen op je website uit te breiden met corona-gerelateerde vragen en antwoorden
3. Ga aan de slag met je inbound marketing.
Stuur nieuwsbrieven naar je klanten en zet regelmatig nieuwe blogs online. Voor een groter bereik kun je je blogs promoten op social media. Dat kan ook met video’s.
4. Grijp je kans door goedkoper te adverteren.
Sinds de coronacrisis zijn de klikprijzen in sommige branches met meer dan 50% gedaald. Dat terwijl mensen juist veel meer online te vinden zijn. Kijk ook eens naar traditionele marketing, zoals advertenties op de radio of in tijdschriften. Ook die zijn nu veel goedkoper.
Webinar op 17 juni over ‘groeien in coronatijd’
Eye-openers voor de webinar deelnemers
De reacties op de webinar waren erg positief. Deelnemers gaven aan dat ze hiervoor niet beseften hoe belangrijk simpele dingen als het aanpassen van je website zijn. Bijvoorbeeld de tip om duidelijk en direct te communiceren op je site, over de mogelijkheid van digitaal contact. Verder vonden deelnemers het fijn om bevestiging te krijgen van dingen die ze eigenlijk al wisten, zoals eerst op je eigen klanten en relaties (inbound marketing) focussen in crisistijd.
Vragen en antwoorden tijdens de webinar
Tijdens de webinar stelden de deelnemers vragen, die de presentator meteen behandelde. Zo vroegen mensen zich af hoe je in deze tijd een goede boodschap overbrengt, zonder onvoorzichtig over te komen. Wat is not done? En hoe krijg je je klanten dan over de drempel heen om weer iets te ondernemen? Daarnaast stelde iemand de vraag hoe je je als bedrijf aanpast aan de onduidelijke toekomst en hoe je een (nieuwe) doelgroep selecteert.
Benieuwd naar jouw marketingkansen? Wij verzorgen een online marketing strategie op maat!