Het geheim van Google's algoritme ontrafeld

Lisa Stolwijk

Lisa Stolwijk

SEO Specialist

View case

leestijd: 3 minuten

LinkedIn
WhatsApp
Microsoft Teams

Wil je precies weten hoe Googles algoritme werkt? Dan heb je pech want niemand kent Googles algoritme volledig. Dat komt doordat het algoritme 6 keer per dag ververst wordt. En dat met ongeveer 200 verschillende rankingsfactoren. Klein sommetje: de samenstelling van het algoritme kan op 64 biljoen (!) verschillende manieren. De rankingsfactoren die Google gebruikt, zijn wel bekend. We delen ze hieronder met je!

Je gebruikt backlinks

Backlinks zijn links die van de ene webpagina naar de andere verwijzen. Bij meerdere terugverwijzingen naar een link, is de informatie van deze link belangrijker. Anders gezegd: Google bepaalt dat de informatie bij de gezochte zoekwoorden relevant is, want anders word je niet zo vaak naar de informatie geleid.

Je hebt invloed op de backlinks met linkbuilding. Hoe je dat doet als marketeer? Je plaatst op je pagina’s links naar andere pagina’s die ook relevant zijn. Wanneer je bezoekers hierop klikken, rankt Google jouw informatie als “autoritair”. 

Je hebt (relatief) nieuwe informatie

Geen verse vangst bij Whello, maar verse vangst bij Google. Weleens blogs gelezen uit 2013? En klopte die informatie nog? Google kijkt naar hoe nieuw je webpagina is, maar houdt hierbij rekening met het onderwerp. Je krijgt nieuwe publicaties te zien als je zoekt op nieuws in Amsterdam. Kijk naar de tijden: 33 minuten geleden gepost en staat daarom bovenaan.

Image
Voorbeeld van nieuwe informatie in Google. Je krijgt geen oude nieuwsberichten te zien.

Zoek je op bijvoorbeeld op SEO, dan maakt het minder uit hoe nieuw de informatie is. Kennis over SEO verandert namelijk wel, maar niet zo snel als het nieuws. Je ziet hier dat Frankwatching op de eerste pagina staat, terwijl de informatie al in 2016 is gepost. Frankwatching heeft met dit onderwerp een autoritaire positie.

Image
Voorbeeld van een autoritaire positie in Google.

Je gebruikt zoekwoorden met veel volume

Ahh, daar hebben we ‘m dan, onmisbaar in het rijtje rankingsfactoren! Met zoekwoorden vinden mensen informatie in Google. Je zet verschillende zoekwoorden in je tekst zodat je website beter vindbaar is. Het hoofdzoekwoord zet je in de titel en meerdere keren in de tekst. Een opsomming aan zoekwoorden zodat Google je vindt, leest niet prettig. Google prikt hier zo doorheen. Houd in je achterhoofd dat je schrijft voor je lezer. Je zoekwoorden gaan over je onderwerp, dus moeten logischerwijs al in je tekst staan.

Je site werkt goed

Dit is een open deur, maar gaat toch vaak mis. Wat vind jij prettig aan een website? Over het algemeen vinden mensen hetzelfde fijn, al is dat niet altijd bewust. Onderstaande factoren komen overeen:

  • Snelheid waarop de pagina laadt
  • Geen pop-ups 
  • Logische navigatie over de pagina
  • Werkend op mobiel
  • Duidelijk en mooi design
  • Op Google: metatitel en -omschrijving die kloppen met je zoekopdracht

Je bent de baas over een onderwerp

Je rankt hoger in Google als je meerdere pagina’s met onderwerpen hebt die op elkaar aansluiten. Hierbij laat je Google weten dat je je goed hebt verdiept in dat onderwerp. Daarnaast geef je aan dat bezoekers relevante informatie vinden op jouw pagina’s. Heb je dat? Dan krijg je een autoritaire status op Google en ben je beter vindbaar.

Hoger scoren in Google? Wij helpen je

Jij hebt kennis van jouw branche. Je vindt het alleen zo jammer dat klanten je niet goed vinden in Google. De tips hierboven helpen! Geef je het werk liever uit handen aan een SEO bureau? Geen probleem. Onze SEO specialisten en copywriters weten precies wat je nodig hebt.

Wat vond je van dit artikel?

Terug naar blog overzicht
Image

Over Lisa Stolwijk

SEO Specialist

Lisa schakelt moeiteloos tussen techniek en content. Met haar communicatieachtergrond en brede interesse pakt ze zowel technische audits als contentstrategieën met frisse energie aan. Ze is een betrokken sparringpartner die kritisch meekijkt, snel schakelt en altijd kansen ziet om meer resultaat te behalen.

Lees meer over Lisa

Mooie Merken
aan Het Woord

trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute
trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute

Hoe sterk is jouw
marketingstrategie?

Ontdek in 10 minuten je groeikansen. Whello’s Marketing Audit® vergelijkt je marketing op zes focuspunten.
Je ontvangt direct een persoonlijk rapport in je inbox.

Image