Waarom een ‘natuurlijk’ linkprofiel zo belangrijk is

Wesley van Delft

Wesley van Delft

SEO Specialist

View case

leestijd: 3 minuten

LinkedIn
WhatsApp
Microsoft Teams

Linkbuilden is één van de strategieën om je ranking binnen zoekmachines te verbeteren. Een linkverwijzing naar je website is als het ware een voorkeursstem voor je website en zal je daarom een boost geven in je Google ranking. Hierbij is het belangrijk om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen; linkjes verkrijgen zonder dat dit overduidelijk beïnvloed is. Google kan namelijk ook een straf opleggen wanneer ze merken dat je probeert zoveel mogelijk linkjes te krijgen. Daardoor zullen je rankings verslechteren, in plaats van verbeteren.

Wat is een natuurlijk linkprofiel?

Het gaat niet alleen om het aantal links, maar vooral om de kwaliteit. Daarnaast kijkt Google naar je linkprofiel, of deze geloofwaardig overkomt en of de links die verwijzen naar jouw website, ook op een natuurlijke manier zijn verkregen.

Bestaat je linkprofiel bijvoorbeeld alleen uit relevante links van hoge autoriteit websites, dan is je profiel niet geloofwaardig. Het komt namelijk altijd wel voor dat er ook minder goede websites naar je website linken. Een ongeloofwaardig profiel, kan voor Google een reden zijn om je te straffen en dat resulteert in een langere ranking.

Hoe creëer ik een natuurlijk linkprofiel?

Die straf van bijvoorbeeld Google, die wil je niet, maar hoe creëer je een natuurlijk linkprofiel?

  • Verschillende anchortekst

De tekst waar de link onder valt, of die klikbaar is, heet anchortekst. Deze tekst geeft Google informatie over de pagina achter de link. Het valt natuurlijk op wanneer alle links naar je website dezelfde anchortekst bevatten en deze dus overduidelijk niet natuurlijk ogen. Breng hierin variatie. Wissel per periode de tekst en gebruik bijvoorbeeld enkelvouds- en meervoudsvormen door elkaar.

Image
Ook wij wisselen de anchor tekst van onze linkjes af.
  • (no)follow links

Hoewel je wellicht denkt dat nofollow links zinloos zijn, (want het is immers niet direct een verwijzing met link naar je website) toch is dit niet zo. Hoewel deze geen linkjuice zullen overbrengen van de ene naar de andere website, toch behoren nofollow links tot een natuurlijk linkprofiel voor Google. Af en toe een no-follow link draagt dus bij aan een natuurlijk linkprofiel. Je kunt een nofollow link herkennen aan dit stukje tekst in de code: rel=”nofollow”>anchortekst</a.

  • Diverse autoriteiten

Ook ben je eerder geneigd om je link te plaatsen op websites met een hoge autoriteit. Een linkprofiel met alleen maar links met een hoge autoriteit, passen niet bij een natuurlijk linkprofiel. Zorg dus voor een goede verdeling van domeinsterktes. Linkjes van startpagina’s en bedrijvengidsen zijn van lage kwaliteit maar horen bij een gezond linkprofiel.

  • Verschillende bronnen

Je merkt dat diversiteit belangrijk is bij het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel. Het is dus ook aan te raden diverse bronnen te gebruiken voor het plaatsen van een link. Bronnen zijn startpagina’s, bedrijvengidsen, blogcomments en ga zo maar door. Check ook goed het IP-adres. Google zie het namelijk als Spam wanneer je veel linkjes ontvangt van hetzelfde IP-adres (bijvoorbeeld van één webbeheerder met verschillende websites).

  • Constante Flow

Wanneer je aan het linkbuilden bent, zul je vast de smaak te pakken krijgen en door willen gaan. Toch is het verstandig te spreiden en niet alle links in één week te plaatsen. Google zal het door hebben dat dit het gevolg is van een linkbuildactie, wanneer er op een bepaald moment heel veel links worden aangevraagd. Een constante flow is beter bij het opbouwen van een zo natuurlijk mogelijk linkprofiel.

  • In-content links

Zorg er niet alleen voor dat je links op startpagina’s en linkwebsites hebt staan, maar denk ook aan het schrijven van gastblogs. Een zogenoemde ‘in-content’ link oogt namelijk natuurlijker als een link op een startpagina.

  • Diverse pagina’s (homepage + dieperliggende pagina’s)

Wissel de pagina waarvoor je aan het linkbuilden bent af. Hoewel je homepage de belangrijkste pagina is, is het ook sterk aan te raden voor onderliggende pagina’s links op te bouwen. Dit noem je ‘deep linking’.


Image
  • Kortom, variatie voor een natuurlijk linkprofiel!

Zoals je merkt is er een trend te ontdekken en dat is om variatie aan te brengen in je linkprofiel. Te veel van hetzelfde kan op de zoekmachines overkomen als SPAM en onnatuurlijk. Wil je tips over een goede linkbuilding strategie voor jouw onderneming? Neem gerust contact met ons op!

Wat vond je van dit artikel?

Terug naar blog overzicht
Image

Over Wesley van Delft

SEO Specialist

Wesley is SEO specialist bij Whello. Hij luistert, vraagt door en vertaalt inzichten naar een strategie die werkt. Met zijn nieuwsgierigheid en scherpe analyses ontwikkelt hij SEO-campagnes die niet ophouden bij korte winst, maar blijven doorgroeien

Lees meer over Wesley

Mooie Merken
aan Het Woord

trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute
trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute

Hoe sterk is jouw
marketingstrategie?

Ontdek in 10 minuten je groeikansen. Whello’s Marketing Audit® vergelijkt je marketing op zes focuspunten.
Je ontvangt direct een persoonlijk rapport in je inbox.

Image