Waarom is linkbuilding (online PR) belangrijk voor Google?
Linkbuilding wordt ook wel ‘online PR’ genoemd omdat je andere media benaderd voor publicaties. Linkbuilding is één van de belangrijkste SEO technieken, maar tevens ook de meest arbeidsintensieve. Een continue bezigheid waarbij je zo relevant en zoveel mogelijk links probeert te vergaren. Maar waarom is dit nu essentieel?
De voornaamste redenen om te linkbuilden:
- Google onder andere aan de hand van jouw externe links bepaalt hoe belangrijk je website is.
- Google ziet de naar jou verwijzende links als aanbevelingen van anderen.
- Hoe meer aanbevelingen, hoe belangrijker je website is.
- Het maakt veel verschil wie de aanbeveling maakt; dit noemen we ‘kwalitatieve linkbuilding’.
Kwalitatieve linkbuilding, ookwel online PR genoemd
Er zijn mogelijkheden om snel veel links te verkrijgen. Dit wordt echter steeds meer door Google afgekeurd.
Op ‘natuurlijk’ wijze verkregen links krijgen veel meer waarde toegewezen door Google. Daarom is het bijvoorbeeld beter om geleidelijk aan links te verkrijgen. Enkele andere tips zijn:
- Liever geen linkruil – linkjes die naar jou verwijzen, zonder een terugverwijzende link, krijgen meer waarde.
- Relevante websites – zorg voor links op websites die inhoudelijk vergelijkbaar zijn.
- Relevante landingspagina’s – zorg ervoor dat jouw pagina’s echt iets toevoegen.
- Websites met autoriteit – hoe belangrijker de andere website is, hoe meer waarde de link heeft.
Content is King
De succesvolste manier van linkbuilden is het creëren van waardevolle content. Tegelijkertijd is dit ook de meest arbeidsintensieve wijze. Het principe is eenvoudig;
- Je schrijft artikelen (of maakt videos, afbeeldingen, podcasts) om daarmee te informeren, vragen te beantwoorden of tips te geven.
- Vervolgens bied je deze content aan bij andere sites.
- Of zorg je ervoor dat jouw content wordt gedeeld op bijvoorbeeld social media.
Om te weten welke vragen er actueel zijn kun je bijvoorbeeld forums afstruinen, om vervolgens hier een blog hieraan toe te wijden. Links verkrijgen naar dit mooie relevante blog is dan een koud kunstje.
Bijkomend voordeel is dat Google meer waarde geeft aan een goede balans tussen links naar je homepage en dieper liggende pagina’s (natuurlijk ogende linkprofiel). Dit noemen ze ook wel ‘deep linking’. Lees hier meer over deep linking.
Er zijn nog vele andere linktechnieken te bedenken. Op een zo natuurlijk mogelijke wijze te werk gaan, blijft echter de rode draad.
Wil je meer weten over efficiënte SEO technieken? Vraag het aan onze linkbuilding specialisten!