Vele zullen het al wel weten, maar voor de minder ervaren marketeers: hubspot is een inbound marketing software platform wat bedrijven helpt om meer bezoekers aan te trekken, leads te genereren en uiteindelijk te converteren. Hubspot organiseerde een event in Amsterdam.

Deze dag stond in het teken van het gebruik van inbound marketing & sales om je marketshare te vergroten en uiteindelijk te groeien als bedrijf. Er waren diverse workshops zoals content marketing, inzetbaarheid van videomarketing en de nieuwe trend: Instagram marketing.

Verschillende sprekers uit de VS, UK en Ierland waren speciaal overgekomen om hun tips en tricks te delen met ons. Hierbij onze ‘takeaways’ van deze leerzame dag.

Pull-strategie met Inbound Marketing

In de afgelopen jaren heeft inbound marketing een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Inbound marketing een strategie die ervoor zorgt dat potentiele klanten op het moment dat zij je nodig hebben, je kunnen vinden op het internet.

De hoeveelheid aandacht die mensen tegenwoordig hebben voor dergelijke content is niet veranderd, alleen het aanbod van informatie en de diverse push-marketing mogelijkheden zijn enorm toegenomen. Wij mensen weten tegenwoordig ontzettend goed hoe we reclame kunnen ontwijken. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel reclame e-mails je zelf per dag ontvangt en hoeveel je hier daadwerkelijk van opent én leest. Het kopen van maillijsten en het zomaar sturen van uitingen, hopende op leads, is lang niet zo effectief als het jaren geleden was.

Tegenwoordig zijn er zoveel uitingen, dat het bijna niet te doen is om echt de aandacht van je potentiële gast te trekken. Bij inbound marketing gaat het ook niet om het vechten voor de aandacht van je potentiële bezoeker. Het gaat om het creëren van de juiste content, waardoor je vanzelf de juiste prospects aantrekt en bouwt aan die vertrouwensband met je prospects. Dit noemen wij een pull-marketingstrategie. De content moet iets toe te voegen hebben voor je doelgroep, het moet ze niet storen of irriteren, maar juist helpen. Bezoekers en dus je potentiële klanten vinden je content via blogs, zoekmachines en social media. Hierbij is niet de kwantiteit maar vooral kwaliteit belangrijk. Het gaat er niet om de hoeveelheid informatie die je geeft, maar dat je de juiste informatie beschikbaar hebt via het juiste kanaal op het juiste tijdstip.

Trust is built in very small moments.

-Brené Brown

Inbound Marketing proces fases

Bij het inbound marketing proces zijn 4 fases te onderscheiden.

  1. Attract; door het publiceren en optimaliseren van de juiste content op de juiste plek, zul je zelf de juiste bezoekers aantrekken.
  2. Convert; nu je bezoeker geïnteresseerd is, is het belangrijk om een lead te genereren. Zorg ervoor dat je contact informatie ontvangt van je bezoeker.
  3. Close; pas de juiste CRM en remarketing strategie toe om de lead te converteren.
  4. Delight; niet alleen het hele salestraject is belangrijk, ook de aftersales. Vergeet je klant niet nadat de gewenste actie is voltooid!

Versterk je inbound marketing met video’s

Bij content denk je eigenlijk direct aan teksten, maar waarom niet aan afbeeldingen, slideshows en video’s? Iedereen kent YouTube wel en vele van ons gebruiken dit medium dagelijks voor het bekijken van video’s. Video geeft marketeers de kans om meer visueel georiënteerde potentiële klanten aan te spreken door het beter inspelen op emoties. Volgens de critici zal het aandeel van video komende jaren alleen nog maar toenemen, de voorspelling is dat 80% van de content video zal zijn.

Het is dus ontzettend belangrijk om nu in te spelen op deze trend en te beginnen met het maken van filmpjes. Je doel moet niet zijn om met je eerste filmpje helemaal viraal te gaan, maar zorg voor duidelijkheid en structuur, laagdrempelige content. Maar waar maak je nou een video over? Je kunt bijvoorbeeld een video maken over de bedrijfscultuur, het productieproces van je product, maar ook je klanten hun ervaringen laten delen met potentiële nieuwe klanten in een video. Leg minder de nadruk op het overhalen en overtuigen, maar meer op het instrueren en inspireren van je (potentiële) klanten

Youtube is een soort bibliotheek waarbij we allerlei informatie kunnen vinden in de vorm van een video. Ranking wordt sterk beïnvloed door het aantal clicks op een video. Als je besluit een video te maken is het belangrijk om eerst de keywords op te zoeken in Youtube. Een slecht filmpje kan namelijk toch ontzettend populair zijn door het gebruik van de juiste zoekwoorden. Houdt er wel rekening mee dat wij mensen al in de eerste 3 seconden van een filmpje bepalen of we blijven kijken of niet. Je content hier, maar ook je uithangbord in de vorm van je thumbnail moet kloppen. Je kunt namelijk nog zoveel clicks hebben, indien je content niet matched met de verwachtingen, zullen je kijkers je niet onthouden of zelfs een negatieve associatie met je merk maken.

  • Tip: Eén van de fouten die marketeers maken, is dat er content wordt gemaakt en daarna pas wordt gekeken hoe deze content verspreid zal worden. Om het beste uit je campagne te halen, is het belangrijk om eerst je platform te kiezen en vervolgens je content voor dit specifieke platform te creëren.

Pak de aandacht van je doelgroep met een Instagram strategie

Eén van de grootste kanalen om video’s op te delen is Instagram. Het platform – dat inmiddels Snapchat heeft ingehaald op het gebied van ‘stories’ – is puur gericht op het delen van visuele content en is hierdoor een perfect kanaal om je branding kenbaar te maken aan je doelgroep. Dit lijkt makkelijker dan het daadwerkelijk is. Een Instagram strategie ontwikkel je op basis van ervaring: trial and error.

Wil je succesvol worden op Instagram, dan is het belangrijk om consistent aanwezig te zijn in de tijdlijn van je volgers. Experts raden hierom aan om dagelijks content te plaatsen. Wees vooral niet bang om interactie aan te gaan met je volgers. Wat vinden zij van de tijdstippen waarop jij berichten plaatst? Hoe denken zij over de inhoud van de content?

Tijdens de presentatie werd het duidelijk dat iedereen een Instagram strategie kan opzetten. Mocht je een marketingbureau zijn, laat dan bijvoorbeeld de gezichten achter de organisatie zien. Of ben je een schoonmaakbedrijf? Deel dan tips met je doelgroep via grappige filmpjes. Maak een Instagram account aan, besteed aandacht aan het verkrijgen van volgers en interactie met deze volgers en wees creatief!

Hoe ziet jouw content strategie eruit?

Onze conclusie: Het begint allemaal met de juiste content, op de juiste plek en het juiste moment. Onze Hubspot specialisten kunnen je helpen bij het opzetten van je inbound marketing. Neem snel contact met ons op.

 

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , ,

    Een nieuw jasje voor een 110+ jaar oud bedrijf Het verhaal van Keesing Technologies, ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen, begint meer dan een eeuw geleden in 1911, toen Isaäc Keesing een uitgeverij oprichtte in Amsterdam. Al…

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute