1990 versus 2020: Marketing toen en nu

Serge de Sousa

Serge de Sousa

Marketing Strateeg

View case

leestijd: 6 minuten

LinkedIn
WhatsApp
Microsoft Teams

Twintig jaar geleden zouden we vijf minuten geduldig luisteren naar de schelle piepgeluiden van de inbelmodem om daarna dolblij het internet te kunnen gebruiken. Nu klikken we een website al weg als het een fractie van een seconde te lang duurt om te laden. Als je daar als aanbieder niet aan kan voldoen dan wordt er even makkelijk voor de concurrent gekozen. De online gebruiker is anno 2020 aan de macht. 

Dat wil overigens niet zeggen dat marketeers het in de jaren ’90 per se makkelijker hadden. De zaken waren echter wel overzichtelijker. Als je potentiële klanten wilde bereiken, gaf je geld uit aan reclame op tv, krant, post of print advertenties. Nu worstelen marketeers met een hele wirwar aan kanalen en moeten ze de klanten nog echt leren kennen ook. Consumentengedrag en marketing zijn onuitwisbaar veranderd.

De jaren ‘90: veel data, Spartaanse innovatie

Toen werd al gedaan wat we nu ook doen: data verzamelen en analyseren. Toch is de reden waarom heel anders. Nu verzamelen we data vooral om te innoveren. Dat wil niet zeggen dat er toen niet werd geïnnoveerd, maar het was wel allemaal wat Spartaans. Terwijl alles rondom marketing bol staat van de nieuwe introducties, ging dat vroeger veel langzamer. Laten we even ingaan op de meest gebruikte media van destijds.

Print media

Tegenwoordig gaat alles online, hebben we het over CTR’s, en kunnen we precies zien hoelang iemand doorbrengt op een bepaalde landingspagina. In de jaren ‘90 ging dat wel anders. Als je je doelgroep thuis wou bereiken, moest je vooral adverteren in kranten, magazines of directe mail.

Image
Whiskas print reclame in de jaren 90′

Gouden Gids

Dat het telefoonboek in Nederland ophoudt te bestaan, zullen ze zo’n 30 jaar geleden niet hebben durven dromen. Moest je in de jaren ‘90 op zoek naar zakelijke contactinformatie? Dan was het op alfabetische volgorde zoeken in het telefoonboek of in de gouden gids je enige optie. Dat betekende dat advertenties in dit soort boekjes goud waard waren.

Image

Billboards

Een beetje billboard valt vandaag nog steeds op, maar alleen al het lezen van het woord doet ons weer terugdenken aan de jaren ‘90. Billboards horen net zo bij de jaren ‘90 als de tv-reclames van Pepsi. En vaak werden die Pepsi reclames versterkt via giga billboards.

Image

TV

Slechte voice-over reclames over wonderlijke wasmiddelen voerden vroeger de boventoon. Zo’n beetje elk reclameblok stond er vol van. Daarnaast deed de ‘infomercial’ zijn intrede in de jaren 90’s: lange informatieve reclames over een product, denk bijvoorbeeld aan de beruchte Tel sell uitzendingen.

2020: Een krant, wat is dat?

Natuurlijk worden kranten nog veel gelezen, alleen gaat dat vandaag de dag vaker online dan offline. Dat is misschien niet goed voor de ogen, maar wat is er online toch een groot aanbod om uit te kiezen. Terwijl papieren kranten vroeger het medium bij uitstek waren om advertenties in kleur dan wel in zwart-wit te promoten, worden de advertentiebudgetten tegenwoordig online besteed.

Marketing? Dat gaat digitaal

Marketing; dat is anno 2020 een zorgvuldige mix van SEO, SEA, SEM, social media, webdesign, en e-mail marketing. Wat hier zo bijzonder aan is? De woorden en afkortingen zelf. Die zullen begin jaren ‘90 voor een hoop gefronste gezichten hebben gezorgd.


Image

De rol van influencers

Influencers zijn van alle tijden. Maar terwijl die influencers vroeger (en nog steeds eigenlijk) vooral werden ingezet bij foute reclames voor tandpastamerken, zijn het vandaag de dag de über aantrekkelijke Instagram-modellen die als marketingkanaal worden ingezet.

Image

Technieken en data analyses

Techneuten en data analisten moeten de online marketeers voldoende input geven zodat hun aannames ook met cijfers worden gesterkt. Daarnaast moet de doelgroep ook begrepen worden. Oftewel elke klik, elke beweging met de muis wordt onder de loep genomen. Marketing is daardoor niet meer met losse flodders schieten, maar eerder een uiterst gerichte commando operatie (om maar in dezelfde termen te blijven).

En over 20 jaar?

Daar zouden we bijna geen voorspelling over durven te doen. Want hoe snel het de laatste decennia is gegaan in de marketingwereld zou niemand in 1990 hebben durven uitspreken. In de tussentijd proberen wij het beste te halen uit de marketingmiddelen die we tot onze beschikking hebben. Over 20 jaar komen we wel weer met een nieuwe vergelijking 🙂

Heb je vragen voor ons? Neem dan gerust contact met ons op of ontmoet onze specialisten!

Wat vond je van dit artikel?

Terug naar blog overzicht
Image

Over Serge de Sousa

Marketing Strateeg

Serge is co-founder van Whello. Met zijn bedrijfskundige blik en strategische aanpak vertaalt hij complexe uitdagingen naar concrete groeiplannen. Altijd gericht op het grotere plaatje en het in beweging brengen van mensen.

Lees meer over Serge

Mooie Merken
aan Het Woord

trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute
trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute

Hoe sterk is jouw
marketingstrategie?

Ontdek in 10 minuten je groeikansen. Whello’s Marketing Audit® vergelijkt je marketing op zes focuspunten.
Je ontvangt direct een persoonlijk rapport in je inbox.

Image