Het nieuwe Google Crawlstatistieken Rapport

Wesley van Delft

Wesley van Delft

SEO Specialist

View case

leestijd: 7 minuten

LinkedIn
WhatsApp
Microsoft Teams

Update 4 maart 2021: Google heeft inmiddels zelf ook een uitgebreide uitlegvideo op YouTube geplaatst. Deze vind je aan het einde van dit artikel.

Op 24 november 2020 lanceerde Google eindelijk haar langverwachte nieuwe crawlstatistieken rapport in Google Search Console. Google heeft het rapport geüpdatet, zodat website-eigenaren beter begrijpen hoe Googlebots hun website lezen. Sinds de komst van de vernieuwde Google Search Console in januari 2018 was dit namelijk een van de weinige rapporten die de oude interface nog gebruikte.  Maar welke nieuwe functies zijn er nu beschikbaar? Wat betekent dit voor SEO en waar moet je op letten? Je leest het allemaal in dit artikel!

Het rapport vind je terug onder Instellingen:

Image

Welke nieuwe functies heeft het nieuwe crawlstatistieken rapport?

Het nieuwe rapport heeft de volgende nieuwe functies:

  • Je kunt het totaal aantal verzoeken groeperen op:

Response Code: 404, 301, 302 etc. Je ziet hier voornamelijk de status 200 code. Maak je geen zorgen over de 404’s, want die zijn er altijd. Sterker nog: volgens Google’s John Mueller geeft het feit dat mensen 404’s lezen aan dat er crawlbudget over is dat aan niet (meer) bestaande pagina’s besteed kan worden.

Image

Gecrawld bestandstype: HTML, Javascript, afbeelding etc. Als je website trage response-percentages ziet, kijk je in deze tabel om erachter te komen welke bronnen Google crawlt en waarom dit de crawl mogelijk vertraagt. Misschien leest Google wel te veel kleine afbeeldingen die je beter kan blokkeren.

Image

Crawldoel: bestaande pagina’s vernieuwen of nieuwe pagina’s ontdekken. In de meeste gevallen is vernieuwen het grootste deel van het crawldoel. Het crawldoel vindbaarheid is alleen groter als je bijvoorbeeld een nieuwe site lanceert, er een sitemigratie plaatsvindt of als je een nieuwe sitemap uploadt.

Image

Googlebot-type: smartphone, desktop, afbeelding etc. Het merendeel van je crawlverzoeken moet van je primaire crawler (smartphone of desktop) afkomstig zijn. Als je crawlpieken hebt, controleer dan het type user-agent.

Welke nieuwe functies zie je nog meer in het nieuwe crawlrapport:

  • Je ziet een gedetailleerde status van de host (als Google bijvoorbeeld moeite heeft met het lezen van je website):
  1. Voorbeelden van pagina’s, om te laten zien waar in je website de Googlebots zijn geweest
  2. Uitgebreide samenvatting voor properties, met meerdere hosts en ondersteuning voor domein-properties

In vergelijking met het oude crawlstatistieken rapport is er dus veel veranderd.

Image

In het oude rapport was er alleen een onderverdeling in het aantal pagina’s dat per dag gecrawld werd, het aantal gedownloade kilobytes en hoeveel tijd bezoekers op een pagina doorbrachten.

Het nieuwe crawlstatistieken rapport is duidelijk veel gedetailleerder en geeft precies weer welke pagina’s er gecrawld worden en hoe bezoekers je website waarderen.

Voor wie is dit belangrijk?

Het crawlstatistieken rapport is voornamelijk bedoeld voor de gevorderde SEO’er of webhost. Als jouw website niet meer dan 1000 pagina’s heeft, dan hoor je dit rapport eigenlijk niet nodig te hebben. In dat geval hoef jij je dan ook geen zorgen te maken om op dit niveau een crawl-analyse te maken.

Waarom is dit belangrijk?

Crawl-budget heeft alles te maken met hoe zoekmachines jouw website lezen, begrijpen en in hun index (de zoekresultatenpagina’s) laten zien. Hoe beter de zoekmachine jouw website begrijpt, hoe hoger je positie in de zoekresultaten is.

Image

Wat betekenen de crawlstatistieken voor SEO?

Het crawl-budget is dus erg belangrijk voor SEO, maar hoe wordt dat budget nu precies gevormd?

  • Crawlers gebruiken links op websites om andere pagina’s te ontdekken. Daarom is een goede interne linkstructuur erg belangrijk
  • Crawlers geven voorrang aan nieuwe websites, aanpassingen aan bestaande websites en dode links
  • Een geautomatiseerd proces bepaalt welke websites er gecrawld worden en hoe vaak en hoeveel pagina’s van elke site getoond moeten worden.

Omdat het internet uit ontzettend veel pagina’s bestaat, is dit een erg ingewikkeld en duur proces voor zoekmachines. Om dit proces zo efficiënt en effectief mogelijk te maken, geven zoekmachines voorrang aan pagina’s en paginabronnen. 

Het crawl-budget is het aantal pagina’s van een website dat een crawler van plan is te bezoeken in een bepaalde tijd. Zodra dit ‘budget’ op is, stopt de crawler je website te lezen en gaat verder met een andere website. 

Wat is nu vervelender dan dat de crawler je belangrijkste of nieuwste pagina’s op je website overslaat? Juist! Voorkom daarom dat de zoekmachine jouw belangrijkste pagina’s niet of zelfs de verkeerde pagina’s crawlt. Als er veel crawlfouten op je website voorkomen, betekent dat in de ogen van een zoekmachine eigenlijk dat jij je website niet goed onderhoudt. Daarom geeft de zoekmachine je pagina’s een lagere ranking in de zoekresultaten.

Waar moet je onder andere op letten?

Let erop dat in het nieuwe crawlstatistieken rapport bijvoorbeeld geen serverfouten (5xx) voorkomen of dat het robots.txt-bestand niet ingevuld is. Die laatste is een van de meest gemaakte SEO-fouten.

Worden er veel 404’s gecrawld? Dat is op zich geen probleem, maar na bijvoorbeeld een websitemigratie betekent dit dat er iets mis is gegaan met redirects.

Het nieuwe crawlrapport geeft je gedetailleerde informatie over hoe Google jouw website leest en begrijpt, op een niveau dat met het oude rapport simpelweg niet mogelijk is.

Vraag jij je nu af of jouw website op de juiste manier gecrawld wordt? Of wil je meer weten over het nieuwe crawlstatistieken rapport? Whello staat klaar om je vragen te beantwoorden.

Neem gerust contact op met een van onze SEO specialisten. Bekijk hier al onze zoekmachine marketing diensten.

Google’s eigen uitleg over het vernieuwde crawl statistieken rapport:

Wat vond je van dit artikel?

Terug naar blog overzicht
Image

Over Wesley van Delft

SEO Specialist

Wesley is SEO specialist bij Whello. Hij luistert, vraagt door en vertaalt inzichten naar een strategie die werkt. Met zijn nieuwsgierigheid en scherpe analyses ontwikkelt hij SEO-campagnes die niet ophouden bij korte winst, maar blijven doorgroeien

Lees meer over Wesley

Mooie Merken
aan Het Woord

trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute
trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute

Hoe sterk is jouw
marketingstrategie?

Ontdek in 10 minuten je groeikansen. Whello’s Marketing Audit® vergelijkt je marketing op zes focuspunten.
Je ontvangt direct een persoonlijk rapport in je inbox.

Image