Growth hacking voor webshops: 12 tactieken die je direct kan inzetten

Kirsten Blom

Kirsten Blom

Growth Manager

View case

leestijd: 5 minuten

LinkedIn
WhatsApp
Microsoft Teams

Growth hacking is één van de meest populaire marketingterm van de afgelopen jaren. Je ziet het overal voorbij komen en het betekent eigenlijk niet veel meer dan het ontwikkelen van strategieën en ideeën puur gericht op groei. Hier heb je 12 growth hacking tactieken die je meteen toe kunt passen voor je webshop.

Image

1. Laat zien wat klanten van je denken

Vraag actief om product-reviews en plaats die reviews op productpagina’s. Mensen die goede ervaringen van anderen zien, zijn sneller geneigd te kopen.

Relevante product-reviews werken vele malen beter dan algemene reviews: Je ziet vaak dat webshops beginnen met algemene reviews om een start te maken. Maar een relevante review bij een product (product-review) levert veel meer overtuigingskracht en waarde bij een bezoeker.

2. Schrijf gastblogs

Nieuwe klantenkringen aanboren? Schrijf blogs op andere websites met vergelijkbare doelgroepen. Verkoop je kappersproducten? Eén goed artikel over jou op een kappersvereniging website, kan ervoor zorgen dat je dit direct merkt in je webshop (en bovendien goed is voor je Google rankings).

3. Stuur een bedankje

Een persoonlijk bedankje in een tijd waarin alles automatisch wordt gedaan doet wonderen! Een korte notitie met bijvoorbeeld ‘Richard, succes met trainen’, levert enorm veel goodwill op.

4. A/B-test je productpagina

Werkt productpagina variant ‘B’ beter dan variant ‘A’ dan kies je voor ‘B’. Daarvoor moet je wel een echte test opzetten. Doe dat dus ook. Met een gratis tool als Google Optimize kan je eenvoudig je website a/b testen.

Image

5. Gebruik de orderbevestiging

Op het moment dat een klant een order heeft geplaatst, wordt dat vrijwel altijd opgevolgd door een bevestiging van die order. Laat dat contactmoment niet verloren gaan, maar voeg er een ‘deeloptie’ aan toe. Bijvoorbeeld: ‘Deel je aankoop op Facebook, tag ons en ontvang direct een kortingscode op je volgende aankoop’. Onze resultaten met dit soort deelacties waren significant.

6. Stuur een creatieve uitnodiging tot delen mee

Stuur je een pakketje op? Voorzie het dan van een creatieve (en oprechte) uitnodiging tot delen op social media. Bijvoorbeeld door een Instagram-post-frame met een leuke tekst eronder en de belofte dat elke gedeelde foto met de hashtag #topproduct kans maakt op een prijs.

Image

7. Stuur een ‘Koop nog eens’ e-mail

De kans dat klanten nog een keer kopen is twee keer zo groot dan dat klanten voor het eerst iets kopen. Dus spoor klanten na verloop van tijd aan nog eens terug te komen, door email automation in te stellen: automatisch gestuurde emails met relevante aanbiedingen. Als een klant een tennisracket heeft gekocht, stuur daarna een promotiemail voor tennisballen.

8. De gepersonaliseerde homepage

Je kunt tegenwoordig alles personaliseren. Zo ook de homepage. En de online shopper van vandaag verwacht het eigenlijk ook gewoon. Gebruik ecommerce personalisatie tools en je data om jouw homepage aan te laten passen op het shopgedrag van degene die hem bezoekt.

9. Sharing = caring = geld verdienen

Spoor klanten aan om hun vrienden aan te sporen om ook te kopen. Kopen die vrienden (bijvoorbeeld met een code), dan krijgen zij cashback of korting op hun volgende aankoop. Delen = geld verdienen, voor jou en voor je klant.

10. Cross-sell & upsell

Segmenteer je marketingacties in cross-sell en upsell. Afhankelijk van het product, kan het één beter werken dan het ander.

  • Cross-sell: ‘Vind je dat tennisracket leuk? Dan vast ook deze tennisballen.’
  • Upsell: ‘We zagen dat je 5 tennisballen had gekocht, koop er nog 3 en je krijgt 10% korting’

Je begrijpt wat we bedoelen.

11. Laat zien wat andere klanten doen

Stel: je kijkt naar een tennisracket en krijgt een subtiele melding: ‘John in Amsterdam heeft zojuist dit tennisracket gekocht’. Dan word je daardoor beïnvloed. Onderzoek toont aan dat jij dan sneller geneigd bent te kopen. Doen dus!

Andere voorbeelden van social proof:

  • Plus en cons punten, op basis van andere gebruikers (zie bol.com)
  • Top 5 populairste producten
  • Video van een gebruiker van het product

12. Retarget!

Het enige dat beter werkt dan advertenties? Retargeting-advertenties. Heeft iemand ‘product x’ bekeken en is diegene daarna zonder te kopen weggegaan, dan retarget je diegene met een advertentie over ‘product x’ en wellicht ‘product net-iets-beter-dan-x’.

Image

Veel opties

Dit zijn al 12 opties, en er zijn nog veel meer growth hacking tactieken te verzinnen. Het belangrijkste: zorg ervoor dat ze bij je business passen en dat ze goed geïmplementeerd worden. Je kunt beter twee hacks optimaal benutten dan in 7 sloten tegelijk lopen.

Hulp nodig met Growth hacking?

Heb je hulp nodig met Growth hacking van je webshop? Neem dan contact met ons op. En ontmoet een van onze Growth hackers zelf.

Wat vond je van dit artikel?

Terug naar blog overzicht
Image

Over Kirsten Blom

Growth Manager

Kirsten combineert mensenkennis met strategisch inzicht. Ze voelt snel aan wat een klant nodig heeft en weet precies welke specialisten daar het verschil maken. Met haar overzicht, energie en focus op resultaat zorgt ze dat groeiplannen niet alleen op papier blijven staan, maar ook echt gerealiseerd worden.

Lees meer over Kirsten

Mooie Merken
aan Het Woord

trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute
trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute

Hoe sterk is jouw
marketingstrategie?

Ontdek in 10 minuten je groeikansen. Whello’s Marketing Audit® vergelijkt je marketing op zes focuspunten.
Je ontvangt direct een persoonlijk rapport in je inbox.

Image