Growth hacking is één van de meest populaire marketingterm van de afgelopen jaren. Je ziet het overal voorbij komen en het betekent eigenlijk niet veel meer dan het ontwikkelen van strategieën en ideeën puur gericht op groei. Hier heb je 12 growth hacking tactieken die je meteen toe kunt passen voor je webshop.

1. Laat zien wat klanten van je denken

Vraag actief om product-reviews en plaats die reviews op productpagina’s. Mensen die goede ervaringen van anderen zien, zijn sneller geneigd te kopen.

Relevante product-reviews werken vele malen beter dan algemene reviews: Je ziet vaak dat webshops beginnen met algemene reviews om een start te maken. Maar een relevante review bij een product (product-review) levert veel meer overtuigingskracht en waarde bij een bezoeker.

2. Schrijf gastblogs

Nieuwe klantenkringen aanboren? Schrijf blogs op andere websites met vergelijkbare doelgroepen. Verkoop je kappersproducten? Eén goed artikel over jou op een kappersvereniging website, kan ervoor zorgen dat je dit direct merkt in je webshop (en bovendien goed is voor je Google rankings).

3. Stuur een bedankje

Een persoonlijk bedankje in een tijd waarin alles automatisch wordt gedaan doet wonderen! Een korte notitie met bijvoorbeeld ‘Richard, succes met trainen’, levert enorm veel goodwill op.

4. A/B-test je productpagina

Werkt productpagina variant ‘B’ beter dan variant ‘A’ dan kies je voor ‘B’. Daarvoor moet je wel een echte test opzetten. Doe dat dus ook. Met een gratis tool als Google Optimize kan je eenvoudig je website a/b testen.

5. Gebruik de orderbevestiging

Op het moment dat een klant een order heeft geplaatst, wordt dat vrijwel altijd opgevolgd door een bevestiging van die order. Laat dat contactmoment niet verloren gaan, maar voeg er een ‘deeloptie’ aan toe. Bijvoorbeeld: ‘Deel je aankoop op Facebook, tag ons en ontvang direct een kortingscode op je volgende aankoop’. Onze resultaten met dit soort deelacties waren significant.

6. Stuur een creatieve uitnodiging tot delen mee

Stuur je een pakketje op? Voorzie het dan van een creatieve (en oprechte) uitnodiging tot delen op social media. Bijvoorbeeld door een Instagram-post-frame met een leuke tekst eronder en de belofte dat elke gedeelde foto met de hashtag #topproduct kans maakt op een prijs.

7. Stuur een ‘Koop nog eens’ e-mail

De kans dat klanten nog een keer kopen is twee keer zo groot dan dat klanten voor het eerst iets kopen. Dus spoor klanten na verloop van tijd aan nog eens terug te komen, door email automation in te stellen: automatisch gestuurde emails met relevante aanbiedingen. Als een klant een tennisracket heeft gekocht, stuur daarna een promotiemail voor tennisballen.

8. De gepersonaliseerde homepage

Je kunt tegenwoordig alles personaliseren. Zo ook de homepage. En de online shopper van vandaag verwacht het eigenlijk ook gewoon. Gebruik ecommerce personalisatie tools en je data om jouw homepage aan te laten passen op het shopgedrag van degene die hem bezoekt.

9. Sharing = caring = geld verdienen

Spoor klanten aan om hun vrienden aan te sporen om ook te kopen. Kopen die vrienden (bijvoorbeeld met een code), dan krijgen zij cashback of korting op hun volgende aankoop. Delen = geld verdienen, voor jou en voor je klant.

10. Cross-sell & upsell

Segmenteer je marketingacties in cross-sell en upsell. Afhankelijk van het product, kan het één beter werken dan het ander.

  • Cross-sell: ‘Vind je dat tennisracket leuk? Dan vast ook deze tennisballen.’
  • Upsell: ‘We zagen dat je 5 tennisballen had gekocht, koop er nog 3 en je krijgt 10% korting’

Je begrijpt wat we bedoelen.

11. Laat zien wat andere klanten doen

Stel: je kijkt naar een tennisracket en krijgt een subtiele melding: ‘John in Amsterdam heeft zojuist dit tennisracket gekocht’. Dan word je daardoor beïnvloed. Onderzoek toont aan dat jij dan sneller geneigd bent te kopen. Doen dus!

Andere voorbeelden van social proof:

  • Plus en cons punten, op basis van andere gebruikers (zie bol.com)
  • Top 5 populairste producten
  • Video van een gebruiker van het product

12. Retarget!

Het enige dat beter werkt dan advertenties? Retargeting-advertenties. Heeft iemand ‘product x’ bekeken en is diegene daarna zonder te kopen weggegaan, dan retarget je diegene met een advertentie over ‘product x’ en wellicht ‘product net-iets-beter-dan-x’.

remarketing uitleg visual

Veel opties

Dit zijn al 12 opties, en er zijn nog veel meer growth hacking tactieken te verzinnen. Het belangrijkste: zorg ervoor dat ze bij je business passen en dat ze goed geïmplementeerd worden. Je kunt beter twee hacks optimaal benutten dan in 7 sloten tegelijk lopen.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute