5 SEO technieken die niet meer werken

Wesley van Delft

Wesley van Delft

SEO Specialist

View case

leestijd: 3 minuten

LinkedIn
WhatsApp
Microsoft Teams

Vijf jaar geleden was het heel normaal om bijvoorbeeld meerdere pagina’s op te zetten per bepaalde zoekterm of massaal te linken naar interne pagina’s om beter te scoren in Google. Tegenwoordig probeert Google zoveel mogelijk websites te ‘straffen’ die bepaalde tactieken overmatig inzetten. Dit artikel bespreekt vijf SEO technieken die hedendaags in 2016 niet meer werken.

Image

1. Overmatig gebruik van keywords in meta titels en beschrijvingen

In verschillende Google resultaten valt het op dat sommige websites nog steeds gebruik maken van een opsomming van keywords in titels en meta beschrijvingen. Een voorbeeld is: ‘schoenen kopen| dames schoenen kopen |heren schoenen kopen’.  Dit is tegenwoordig niet meer wenselijk. Deze titels komen vaag over, waardoor consumenten minder snel op je website klikken. In plaats hiervan gaan kijken zij verder naar concurrenten. Probeer zoveel mogelijk beschrijvende titels en beschrijvingen aan te houden die je core business verduidelijken.

2. Overmatig gebruik van interne links

Linken naar andere interne pagina’s is geen probleem wanneer dit gebruikersvriendelijk is en ter verduidelijking werkt. Toch komt in de praktijk voor dat websites linkjes ‘verstoppen’ door het verkleinen van fonts en het plaatsen van de links op onopvallende plekken. Dit komt schimmig over. Google meet in principe alle links die op een pagina vertoond zijn. Toch markeert Google dit soort links als spam en kan Google een website hier zelfs op straffen.

3. Pagina’s voor elke zoekwoord variant

Tot de dag van vandaag maken websites pagina’s voor zoekwoorden die hetzelfde betekenen, maar op een andere manier geformuleerd worden. Dit heeft voor een lange tijd gewerkt en sommige bedrijven zagen dat, ondanks verlaging van gebruikersvriendelijkheid, deze tactiek een positief resultaat had op de vindbaarheid in Google. Nu de populairste zoekmachine vorig jaar de updates Hummingbird en RankBrain introduceerde, kijkt het veel meer naar aansluiting van de inhoud op de zoekopdrachten. Het is handig om één pagina aan te houden die informatie biedt aan de bezoekers met hetzelfde doel tijdens een zoekopdracht. Binnen deze pagina is het mogelijk om de verschillende zoektermen te noemen. Dit kan bijvoorbeeld in titels, (sub) koppen en afbeelding beschrijvingen.

4. Betaalde of ‘spam’ linkbuilding

Linkbuilding kan een goede optie zijn om de autoriteit van je website te verhogen. Echter, dienen de links van de juiste kwaliteit te zijn. Websites die massaal links proberen te plaatsen op pagina’s van lage kwaliteit, straft Google af. Maar wat houdt linkbuilding van lage kwaliteit in? Dit zijn vooral links die als spam over komen. Denk aan een link in de opmerkingen van een artikel, gastartikelen die vol zitten met links en niet door een redactie beoordeeld zijn of het plaatsen van links op (SEO) startpagina’s. Daarnaast is het niet slim om in te gaan op (betaalde) linkbuilding netwerken. Wanneer Google doorheeft dat jouw website linkbuilding op deze manier inzet, volgen maatregelen.

5. Domeinnaam met (een deel van) een gericht zoekwoord

Om SEO redenen zetten bedrijven (delen van) een zoekwoord in hun bedrijfsnaam, en dus ook in hun domeinnaam. In plaats van bijvoorbeeld ‘voetbalclubdevlieger.nl’ kiest men in sommige gevallen toch voor ‘voetbal-leren-amsterdam.nl’, omdat men denkt dat dit goed is voor SEO. Andere voorbeelden hiervan zijn: ‘autohuren.nl’ of ‘schoenenkopen.nl’.

Dit lijkt een goed idee, maar dat is het in werkelijkheid niet. Dit kan namelijk bezoekers wegjagen naar een concurrent met een professionele bedrijfsnaam. Websites met een werkelijke bedrijfsnaam stralen meer geloofwaardigheid en vertrouwen uit. Daarnaast heeft dit ook invloed op persberichten en andere links. De pers zal niet snel iets schrijven over dit soort websites door gebrek aan vertrouwen van het domein.

Echter, mocht deze voetbal club de Vlieger op een ander domein informatie willen delen over het spelen op kunstgras en de voordelen hiervan etc., kunnen zij hiervoor wel een domeinnaam zoals ‘spelen-op-kunstgras.nl’ claimen. Er zit dus een verschil in bedrijfsnaam of onafhankelijk informatie delen op het internet.

Bekijk of jij ‘oude’ SEO manieren toepast en of je hier anno 2016 verandering in kan brengen. Heb je hier vragen over? Laat het ons gerust weten! Of bekijk onze SEO diensten!

Wat vond je van dit artikel?

Terug naar blog overzicht
Image

Over Wesley van Delft

SEO Specialist

Wesley is SEO specialist bij Whello. Hij luistert, vraagt door en vertaalt inzichten naar een strategie die werkt. Met zijn nieuwsgierigheid en scherpe analyses ontwikkelt hij SEO-campagnes die niet ophouden bij korte winst, maar blijven doorgroeien

Lees meer over Wesley

Mooie Merken
aan Het Woord

trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute
trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute

Hoe sterk is jouw
marketingstrategie?

Ontdek in 10 minuten je groeikansen. Whello’s Marketing Audit® vergelijkt je marketing op zes focuspunten.
Je ontvangt direct een persoonlijk rapport in je inbox.

Image