Door de coronacrisis is er veel veranderd in het e-commerce-landschap. Wat zijn de trends en hoe speel je daar als webshop op in? Daarover gaven Nasser van Whello, Ruurd van Sortlist en Chiel van BuyBay een webinar. Geen paniek als je ‘m hebt gemist: hieronder lees je de samenvatting met alle e-commerce trends en tips.
Trends en tips voor je webshop
Nasser al Kamouchi is marketingstrateeg bij Whello. Hij zag de afgelopen maanden veel veranderingen in e-commerce. Dit zijn de trends:
- Omdat mensen veel meer thuis waren, gingen ze meer online. De omzet van webshops die online sterk aanwezig waren steeg enorm
- Marketplaces als Bol.com en Zalando groeien als kool. Mensen hebben liever één platform waar alles verkrijgbaar is dan dat ze aparte webshops bezoeken. Ze houden van gemak
- Op het gebied van advertenties is er een verschuiving van Google en Facebook naar marketplaces als Bol.com en Amazon
Hoe speel je slim in op deze trends? Nasser gaf 4 tips:
- Verkoop je producten niet alleen via je eigen webshop, maar ook op marketplaces
- Zorg dat mensen een gepersonaliseerde ervaring hebben in je webshop. Als iemand een keer iets heeft gekocht, dan weet je zijn of haar interesses. Pas de aanbevolen producten daarop aan. Er zijn allerlei handige plugins verkrijgbaar die dit kunnen
- Boots de echte winkelervaring zoveel mogelijk na in je webshop. Wees geen doosjesschuiver, maar bied een extra ervaring aan. Bijvoorbeeld op deze manieren:
– Zorg voor 360 graden-foto’s van je producten die je ver kunt inzoomen
– Maak video’s waarin je klant het product in actie ziet. Denk aan reviewfilmpjes of een unboxing video
– Zet bij elk product andere bijpassende of aanbevolen producten - Maak gebruik van influencer-marketing. Influencers hebben namelijk een enorm hoog bereik. Zoek er één die past bij je product en maak diegene je brand ambassador. Werk dus doorlopend met dezelfde influencers samen voor maximale effect
Retailtrends en tips voor traditionele winkels
Ook in de traditionele retail waren de afgelopen maanden veranderingen en verschuivingen te zien. Ruurd Boehlee, country manager bij Sortlist, ziet deze trends:
- Ook traditionele partijen, met voorheen alleen offline winkels, zijn nu online te vinden
- D2C is opgekomen. D2C staat voor Direct to Consumers. Fabrikanten, leveranciers en groothandels verkopen hun producten direct aan de klant, zonder tussenkomst van winkels of webshops
Met deze 3 tips telt jouw winkel straks ook online mee:
- Doe meer dan de grote spelers zoals Bol.com. Bezorg je producten bijvoorbeeld binnen een uur thuis voor een kleine meerprijs. Mensen zijn gek op gemak en bereid hier meer voor te betalen
- Eet van 2 walletjes, oftewel: focus op je eigen webshop, maar lift ook mee op het succes van marketplaces. Verkoop je producten dus ook op sites als Bol.com en Amazon
- Investeer online in de lange termijn. Creëer bijvoorbeeld een e-commerce-platform of laat een app maken. Dan versterken online en offline elkaar en heb je echt een mooie uitbreiding van je winkel
Trends en tips op het gebied van retouren
Als webshopeigenaar ben je misschien geneigd om weinig aandacht te besteden aan je retouren. Maar juist daarmee maak je het verschil voor je klant. Chiel Bosgoed, chief revenue officer bij BuyBay, ziet deze trends:
- Zowel marketplaces als webshops versoepelen hun retourbeleid. De retourtijd is langer (van 30 dagen tot wel een jaar). Daardoor zijn er minder retouren
- 60% van de mensen koopt eerder bij een webshop die een laagdrempelig en duidelijk retourbeleid heeft
Gebruik deze 4 tips om hierop in te spelen:
- Zet je retourbeleid op een makkelijk vindbare plek op je website en wees helder
- Wijk niet af van wat normaal is. Houd daarom ongeveer hetzelfde retourbeleid aan als Bol.com en Zalando. Je kunt hier alleen van afwijken als je echt onderscheidend bent in je service of kwaliteit
- Maak duidelijk wat je met je retouren doet. Denk daarbij ook aan het milieu, want mensen kopen liever bij een duurzame webshop
- Besteed aandacht aan je retourbeleid en wees soepel. Juist dan krijg je loyale klanten die steeds naar jouw webshop terugkeren
Kijk het webinar ‘ecommerce trends in 2020’ terug
Benieuwd naar jouw groeikansen? Bekijk hier onze e-commerce diensten. Ben je benieuwd naar alle details van deze e-commerce trends en tips? Kijk het volledige webinar dan hieronder terug: