Door de coronacrisis is er veel veranderd in het e-commerce-landschap. Wat zijn de trends en hoe speel je daar als webshop op in? Daarover gaven Nasser van Whello, Ruurd van Sortlist en Chiel van BuyBay een webinar. Geen paniek als je ‘m hebt gemist: hieronder lees je de samenvatting met alle e-commerce trends en tips.

Trends en tips voor je webshop

Nasser al Kamouchi is marketingstrateeg bij Whello. Hij zag de afgelopen maanden veel veranderingen in e-commerce. Dit zijn de trends:

  • Omdat mensen veel meer thuis waren, gingen ze meer online. De omzet van webshops die online sterk aanwezig waren steeg enorm
  • Marketplaces als Bol.com en Zalando groeien als kool. Mensen hebben liever één platform waar alles verkrijgbaar is dan dat ze aparte webshops bezoeken. Ze houden van gemak
  • Op het gebied van advertenties is er een verschuiving van Google en Facebook naar marketplaces als Bol.com en Amazon

Hoe speel je slim in op deze trends? Nasser gaf 4 tips:

  1. Verkoop je producten niet alleen via je eigen webshop, maar ook op marketplaces
  2. Zorg dat mensen een gepersonaliseerde ervaring hebben in je webshop. Als iemand een keer iets heeft gekocht, dan weet je zijn of haar interesses. Pas de aanbevolen producten daarop aan. Er zijn allerlei handige plugins verkrijgbaar die dit kunnen
  3. Boots de echte winkelervaring zoveel mogelijk na in je webshop. Wees geen doosjesschuiver, maar bied een extra ervaring aan. Bijvoorbeeld op deze manieren:
    – Zorg voor 360 graden-foto’s van je producten die je ver kunt inzoomen
    – Maak video’s waarin je klant het product in actie ziet. Denk aan reviewfilmpjes of een unboxing video
    – Zet bij elk product andere bijpassende of aanbevolen producten
  4. Maak gebruik van influencer-marketing. Influencers hebben namelijk een enorm hoog bereik. Zoek er één die past bij je product en maak diegene je brand ambassador. Werk dus doorlopend met dezelfde influencers samen voor maximale effect

 

Retailtrends en tips voor traditionele winkels

Ook in de traditionele retail waren de afgelopen maanden veranderingen en verschuivingen te zien. Ruurd Boehlee, country manager bij Sortlist, ziet deze trends:

  • Ook traditionele partijen, met voorheen alleen offline winkels, zijn nu online te vinden
  • D2C is opgekomen. D2C staat voor Direct to Consumers. Fabrikanten, leveranciers en groothandels verkopen hun producten direct aan de klant, zonder tussenkomst van winkels of webshops

Met deze 3 tips telt jouw winkel straks ook online mee:

  1. Doe meer dan de grote spelers zoals Bol.com. Bezorg je producten bijvoorbeeld binnen een uur thuis voor een kleine meerprijs. Mensen zijn gek op gemak en bereid hier meer voor te betalen
  2. Eet van 2 walletjes, oftewel: focus op je eigen webshop, maar lift ook mee op het succes van marketplaces. Verkoop je producten dus ook op sites als Bol.com en Amazon
  3. Investeer online in de lange termijn. Creëer bijvoorbeeld een e-commerce-platform of laat een app maken. Dan versterken online en offline elkaar en heb je echt een mooie uitbreiding van je winkel

 

Trends en tips op het gebied van retouren

Als webshopeigenaar ben je misschien geneigd om weinig aandacht te besteden aan je retouren. Maar juist daarmee maak je het verschil voor je klant. Chiel Bosgoed, chief revenue officer bij BuyBay, ziet deze trends:

  • Zowel marketplaces als webshops versoepelen hun retourbeleid. De retourtijd is langer (van 30 dagen tot wel een jaar). Daardoor zijn er minder retouren
  • 60% van de mensen koopt eerder bij een webshop die een laagdrempelig en duidelijk retourbeleid heeft

Gebruik deze 4 tips om hierop in te spelen:

  1. Zet je retourbeleid op een makkelijk vindbare plek op je website en wees helder
  2. Wijk niet af van wat normaal is. Houd daarom ongeveer hetzelfde retourbeleid aan als Bol.com en Zalando. Je kunt hier alleen van afwijken als je echt onderscheidend bent in je service of kwaliteit
  3. Maak duidelijk wat je met je retouren doet. Denk daarbij ook aan het milieu, want mensen kopen liever bij een duurzame webshop
  4. Besteed aandacht aan je retourbeleid en wees soepel. Juist dan krijg je loyale klanten die steeds naar jouw webshop terugkeren

 

Kijk het webinar ‘ecommerce trends in 2020’ terug

Benieuwd naar jouw groeikansen? Bekijk hier onze e-commerce diensten. Ben je benieuwd naar alle details van deze e-commerce trends en tips? Kijk het volledige webinar dan hieronder terug:

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute