Je kunt als bedrijf nog zulke mooie beloftes doen. Uiteindelijk wil je potentiële klant één ding: zekerheid dat jouw bedrijf doet wat het zegt. Case studies zijn dé manier om te laten zien hoe jij waarde toevoegt voor andere bedrijven. En om dus te bewijzen dat je je beloftes waarmaakt. Waar moet je op letten om een case study te schrijven die de lezer over de streep trekt?

Case studies: waarom werken ze zo goed?

Wij van WC-eend adviseren WC-eend. Je kent die slogan vast wel. Het is precies het soort zelfpromotie waar je in vervalt als je alleen maar vertelt wat jouw bedrijf kan doen. Je mogelijke klant wil namelijk niet alleen indrukwekkende praatjes. Bedrijven willen zeker weten dat ze hun geld goed investeren door met jou in zee te gaan. Dat vraagt om voorbeelden van eerder werk. Het liefst vanuit het oogpunt van de klant belicht. Case studies dus. Kijk maar, je vindt ze ook op onze site.

Case studies zijn bedoeld om de resultaten te tonen die je hebt gerealiseerd voor andere bedrijven. Denk aan een flinke omzetgroei, meer websitebezoekers of tijdwinst. Daarmee wek je vertrouwen, geef je lezers de kans om zich te herkennen (“Dat probleem herken ik!” of “Die oplossing willen we ook!”) en vergroot je de kans dat bedrijven bij je aankloppen.

Let voor succesvolle case studies hierop!

Voor succes is het wel belangrijk dat je de kunst van case studies maken onder de knie hebt. We geven je 8 tips om case studies op de juiste manier in te steken.

1. Selecteer de juiste case studies

Het ene project zal zich beter lenen voor een case study dan het andere. Werkt jouw bedrijf graag voor MKB-klanten? Licht dan liever niet het project uit dat je voor een zzp’er hebt opgepakt. Daar zal je ideale klant zich minder goed in herkennen. Kies cases waar je trots op bent, waarmee je positief resultaat hebt behaald en die aansluiten bij je ideale klant. Dan is de kans het grootst dat de juiste potentiële klant ervan aangaat.

2. Gebruik een vast format

Maak het jezelf en je klanten gemakkelijk: zet elke case study in hetzelfde herkenbare format. Gebruik bijvoorbeeld een interviewformat of begin elke case study met een inleiding, daaronder puntsgewijs de resultaten en dan een korte uitleg over het proces. Combineer steeds video met tekst of gebruik alleen video’s. Kijk wat voor jou werkt, maar zorg dat de case studies min of meer gelijk zijn opgebouwd.

Wees daarbij niet té kort door de bocht. Alleen maar resultaatfoto’s laten zien zal mensen niet over de streep trekken. Leg uit tegen welke problemen de klant aanliep en hoe je tot dit resultaat bent gekomen.

3. Kies je highlights

Mensen houden van cijfers en concrete resultaten. Dus laat niet alleen zien dat je een mooie site hebt gebouwd of een innovatieve transportoplossing hebt geïnstalleerd. Nee, kijk of je het resultaat in cijfers kunt uitdrukken. Kun je bijvoorbeeld stellen dat een bedrijf door jouw transportoplossing 50% tijd bespaart? Of dat de flitsende site die je hebt gebouwd 30% meer websitebezoekers oplevert? Als dat zo is, vermeld het.

4. Bepaal het juiste medium

Waar ga je de case studies delen? Worden het blogartikelen? LinkedIn-posts? Of maak je er een YouTube-video, podcast of Instagram-filmpje van? Je kunt een case study natuurlijk uitschrijven, maar video is ook een passende vorm en maakt het meer beeldend en persoonlijk. 

Onderzoek wat qua format past bij je ideale klant en op welke media jouw klanten actief zijn. Of nog beter: maak een contentstrategie, waarin je de case studies op meerdere manieren een plek geeft. Zo kun je een video maken van een case voor op YouTube, die uitwerken in tekst voor een blog en daar vervolgens een social post aan wijden. Drie vliegen in één klap!

Bepaal het juiste social medium kanaal om het juiste publiek aan te trekken

5. Vraag altijd de klant om toestemming

Niet elke klant zal het waarderen als je in geuren en kleuren over hun eerdere probleem en de oplossing daarvoor schrijft. Misschien heb je bij bepaalde klanten zelfs geheimhoudingsplicht. Neem daarom eerst contact op met een klant voordat je met de case study aan de slag gaat. Vraag altijd om een officieel akkoord. En heb je de tekst, video of podcast uitgewerkt? Leg hem dan voor aan de klant voor definitieve goedkeuring.

6. Bied de klant een beloning

Het kost de klant tijd en moeite om aan de case study mee te werken. Wil je de klant extra over de streep trekken? Zet dan iets tegenover hun medewerking aan de case study. Zo kun je afspreken dat je het bedrijf tagt op LinkedIn, zodat zij extra exposure krijgen. Of geef er een backlink naar hun site voor terug (dat helpt hen om beter te scoren in Google). Je kunt ook denken aan een eenmalige korting of een gratis product.

Bekijk hier een van onze cases:

7. Stel de juiste vragen

Het verhaal goed over de bühne brengen begint met de juiste vragen stellen. Hoe helderder je hebt wat je wilt uitlichten in de case study, hoe makkelijker je tot vragen komt die de lading dekken. 

Denk aan vragen als:

  • Tegen welk probleem liepen jullie aan voordat jullie ons inschakelden?
  • Waarom hebben jullie juist voor ons bedrijf/product gekozen?
  • Hebben jullie eerder andere oplossingen geprobeerd?
  • Hoe ziet de geboden oplossing er in de dagelijkse praktijk uit?
  • Hoe verliep de samenwerking? 
  • Wat waren jullie doelen?
  • Welke resultaten heeft de samenwerking jullie opgeleverd? (Vraag waar mogelijk naar cijfers.)
  • Zouden jullie ons aanraden aan andere bedrijven? Waarom?

8. Eindig met een call-to-action

Je hebt net met een case study laten zien wat jouw bedrijf zoal in huis heeft. Als het goed is, zitten lezers op het puntje van hun stoel. Ze hebben nog één prangende vraag: “Hoe kunnen zij jouw bedrijf inschakelen voor eenzelfde resultaat?”. Het antwoord op die vraag geef je zelf door je artikel te eindigen met een call-to-action. Hoeft niet altijd, maar vaak is het zonde als je het niet doet. 

Kun je een gratis demo geven? Vrijblijvend kennismaken? Een keer telefonisch meedenken? Laat het de lezer weten, zodat hij of zij naar de telefoon grijpt zonder eerst naar je contactgegevens te moeten zoeken.

Meer weten?

Kom je er niet helemaal uit? Spiek dan bij onze case studies voor voorbeelden. En denk je nu “Dat wil ik ook!”, dan hangen wij natuurlijk graag met je aan de lijn om te vertellen hoe we jou kunnen helpen. Laat weten waar jij hulp bij kunt gebruiken.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag
    Nasser Al Kamouchi

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute