Adverteren op YouTube: dé complete gids (2025 update)

Conrad Luijten

Conrad Luijten

Social Specialist

View case

leestijd: 7 minuten

LinkedIn
WhatsApp
Microsoft Teams

Google Ads en adverteren op Instagram en Facebook kennen we wel. Maar wist je adverteren op YouTube ook steeds meer in trek is?

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om een deel van hun marketingbudget in YouTube-ads te steken. En met een reden: het platform biedt je een betrokken publiek, goede targetopties én veel interessante advertentieformats op.

Ben jij al overstag? Ontdek hier wat adverteren op YouTube inhoudt én hoe je het goed aanpakt.

Inhoud

Wat maakt adverteren op YouTube interessant?

Steeds meer merken die al bezig waren met Google Ads en social-media-advertenties, gaan nu ook aan de slag met adverteren op YouTube. En dat is niet zonder reden! Dit kanaal heeft veel interessante voordelen, zoals:

  • Je kunt er een groot publiek mee bereiken: YouTube heeft gemiddeld wereldwijd 30 miljoen bezoekers per dag.
  • Mensen die op YouTube zitten, hebben vaak de tijd om naar content te kijken. Een gemiddelde YouTube-sessie duurt 40 minuten. Daardoor scrollen gebruikers je advertentie ook minder snel (zoals op Instagram of TikTok) voorbij.
  • YouTube biedt advertenties die je niet kunt wegklikken, waardoor mensen minimaal een bepaald aantal seconden van je advertentie zien.
  • Bij de wegklikbare advertenties betaal je alleen als iemand je advertentie afkijkt of minstens 30 seconden kijkt. Je bent dus geen kosten kwijt voor de snelle wegklikkers.
  • Veel YouTube-gebruikers keren regelmatig terug op het platform. Dat biedt interessante kansen voor retargeting.
  • Er bestaan verschillende soorten YouTube-ads, waardoor je altijd een passend advertentieformat kunt vinden voor jouw publiek.

YouTube biedt goede mogelijkheden voor targeting, waardoor je gericht jouw ideale klant kunt bereiken. Dat komt doordat YouTube gebruik kan maken van de zoekgeschiedenis van gebruikers op YouTube én Google.

Image

Welke formats zijn er voor YouTube-ads?

Als je wilt adverteren op YouTube, kun je tussen verschillende typen formats voor YouTube-ads kiezen. Dit zijn de 4 verschillende soorten advertenties.

1. Skipbare in-stream-advertenties

Dit zijn advertenties die YouTube vóór of tijdens een video afspeelt. Deze video’s zijn minimaal 12 seconden lang. Let op: de kijker kan ze na de eerste 5 seconden wegklikken. En het voordeel is: jij betaalt niet als iemand de advertentie wegklikt. Je maakt alleen kosten voor de mensen die de eerste 30 seconden van je advertentie kijken, die de hele advertentie afkijken of die op de advertentie klikken.

2. Niet-skipbare in-stream-advertenties

Dit zijn advertenties die op elk moment tijdens de video in beeld kunnen komen en die de kijker niet kan wegklikken. Deze video’s mogen niet langer dan 15 seconden duren. Je betaalt hier een bepaald bedrag per 1000 views voor.

3. Bumper ads

Bumper ads zijn niet-wegklikbare advertenties die vóór een video verschijnen. Deze duren maar 6 seconden. Ook in dit geval betaal je voor elke 1000 views. Dit type advertentie past vooral goed bij makkelijk te onthouden boodschappen die je heel goed kort maar kracht kunt verwoorden.

4. Video discovery ads

Ten slotte heb je advertenties die niet voor of tijdens een video verschijnen, maar tussen de zoekresultaten in YouTube. Dus bijvoorbeeld op de YouTube-homepage, in de sidebar met videosuggesties of in de zoekresultaten. Dit noem je ‘video discovery ads’. 

Deze advertenties hebben een titel van maximaal 25 karakters en een tekst van maximaal 70 karakters samen met een thumbnail-foto en een link naar je site. Je betaalt per klik op de advertentie.

Image

5. YouTube Shorts Ads (verticale, korte advertenties)

Dit is dé nieuwkomer binnen YouTube Ad-formats en biedt jou een unieke kans om kort, krachtig en verrassend uit de hoek te komen. YouTube Shorts is het antwoord van YouTube op TikTok en Instagram Reels: korte, verticale video’s in een eindeloze feed.

  • Waarom interessant? Shorts wordt steeds populairder, zeker bij jongere doelgroepen, en biedt daarmee extra advertentieruimte.
  • Hoe werkt het? De meeste Shorts-advertenties worden net als TikTok Ads verticaal en in fullscreen afgespeeld, vaak niet langer dan 15-60 seconden. Hier kun je je boodschap snel en pakkend overbrengen.
  • Wat kost het? Je betaalt vaak op basis van weergaven of engagement, net als bij in-stream-advertenties. Door de populariteit van Shorts kan de concurrentie toenemen, maar het is nu (nog) een stuk voordeliger dan adverteren in langlopende video’s.
  • Tip: Gebruik snelle cuts, to-the-point visuals en een directe call-to-action. Shorts-gebruikers scrollen razendsnel door, dus je moet direct de aandacht grijpen.
Image


Hoe werkt adverteren op YouTube? 7 tips voor succesvolle YouTube-advertenties

YouTube-adverteren doe je via Google Ads. Google heeft jaren geleden namelijk YouTube overgenomen.

In Google Ads kun je  het type advertentie (video) aanvinken en je campagnedoel selecteren. Ook kun je hier alle statistieken terugzien en waar nodig aanpassingen aanbrengen in je YouTube campagnes.

Wil je weten hoe je resultaat haalt uit een YouTube campagne? Deze 7 tips helpen je aan succes met je eerste YouTube-campagne.

1. Bepaal wat voor type campagne je wilt opzetten

Elke goede campagne begint met een duidelijk doel. Wat wil je precies met de campagne bereiken? Wil je bijvoorbeeld meer verkopen, meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief, ingevulde contactformulieren of gewoon merkbekendheid? Zodra je weet welk doel je voor ogen hebt, kun je de video’s of tekstadvertenties daarop laten aansluiten.

2. Kies de juiste formats voor YouTube-ads

Het beste kun je een mix van verschillende soorten YouTube-advertenties gebruiken. Dat geeft je de kans om te ontdekken welk type advertenties voor jouw bedrijf of campagne het beste werkt. Voor het ene bedrijf werken bijvoorbeeld lange in-stream-video’s heel goed, terwijl bij een andere campagne juist korte bumper ads de beste resultaten opleveren. 

Het advertentieformat moet ook passen bij het doel dat je voor ogen hebt. Als je meer verkeer naar je site wilt, is het bijvoorbeeld belangrijk dat mensen vanuit je advertentie makkelijk kunnen doorklikken. Experimenteer hier ook vooral mee en houd de resultaten in de gaten. Dan weet je wat je een volgende keer anders kunt doen en waar je juist mee moet doorgaan.

3. Baken je doelgroep scherp af

Los van een duidelijk campagnedoel, is het belangrijk dat je weet op wie je je met jouw campagne richt. Veel mensen bereiken klinkt leuk, maar het is vooral belangrijk dat je de juiste mensen bereikt. Alleen, hoe bepaal je wie jouw doelgroep is? 

Werk daarvoor één persona of twee persona’s uit en beschrijf die zo specifiek mogelijk. Maak je ideale klant heel concreet door bijvoorbeeld na te denken over:

  • leeftijd
  • geslacht
  • gezinssamenstelling (wel/geen partner, wel/geen kinderen)
  • beroep
  • interesses en hobby’s
  • koopgedrag
  • mediagebruik

Met een heldere doelgroep kun je je advertentiemateriaal ook beter afstemmen op je ideale publiek. Stel: je geeft timemanagement trainingen en wilt nieuwe aanmeldingen aantrekken. Dan zal je een andere advertentie maken voor 50-jarige managers bij corporate bedrijven dan voor 30-jarige zzp’ers die net hun eerste kind hebben gekregen. Stem de inhoud, het taalgebruik en de video af op wat bij jouw doelgroep past.

4. Trek al in de eerste 5 seconden de aandacht

Laten we eerlijk zijn: de gemiddelde YouTube-gebruiker zit niet om YouTube-ads te springen. Vaak is een advertentie een onderbreking van de video die ze eigenlijk willen kijken.

Daarom is het belangrijk dat je meteen de aandacht trekt en laat zien waarom jouw advertentie wel de moeite waard is. Dus begin niet met een uitgebreide intro, maar val met de deur in huis. Al in de eerste 5 seconden!

Vooral bij skipbare advertenties is dit belangrijk. Gebruikers kunnen dan na 5 seconden al wegklikken. Zorg dan al helemaal voor een goed haakje, een creatieve tekst of een invalshoek die echt de aandacht trekt.

Hierbij werkt het vaak goed als je emoties opwekt met je video’s. Dat zorgt voor meer engagement. Zorg dat de kijker er direct blij en enthousiast van wordt, of juist boos (door een stevig statement te maken) of misschien zelfs verdrietig (als je voor een goed doel geld inzamelt). Dan is je kijker eerder geneigd om in actie te komen of in ieder geval te blijven kijken.

Play Laat je inspireren door deze tips voor je eerste 5 seconden

5. Gebruik een sterke call-to-action

Wat voor type advertentie je ook gebruikt, een call-to-action mag niet ontbreken. Vaak is dat een uitnodiging om naar je site door te klikken of bijvoorbeeld de oproep om je aan te melden voor een masterclass of een mailing list. Wat jouw gewenste actie ook is, benoem het duidelijk. En doe dat zowel in de video als in de tekst bij de video. 

Tip: over het algemeen werken heel concrete call-to-actions (zoals “Meld je nu aan”) beter dan vage call-to-actions (“Klik hier”).

Hierbij werkt het vaak goed als je emoties opwekt met je video’s. Dat zorgt voor meer engagement. Zorg dat de kijker er direct blij en enthousiast van wordt, of juist boos (door een stevig statement te maken) of misschien zelfs verdrietig (als je voor een goed doel geld inzamelt). Dan is je kijker eerder geneigd om in actie te komen of in ieder geval te blijven kijken.

6. Houd de juiste statistieken bij

Op welk platform je ook adverteert, monitoring hoort erbij. Je wilt zeker weten dat jouw investering in een YouTube-campagne zinvol is. Daarvoor moet je bijhouden wat de campagne precies oplevert. Er bestaan verschillende soorten statistieken om dat te meten. Dit zijn de belangrijkste:

  • de gemiddelde kijktijd van een video
  • het aantal weergaven van een advertentie
  • het aantal mensen dat de video afkijkt
  • het aantal doorkliks naar je website
  • het aantal leads (ingevulde contactformulieren, etc.)

Houd dit soort statistieken goed bij, zeker als je met verschillende soorten YouTube-ads experimenteert. Dan kun je in de gaten houden wat het beste werk en of de campagnes de investering waard zijn.

Image

7. Zorg dat je basics goed staan

En als laatste is het belangrijk dat je video aan een aantal basisvoorwaarden voldoet als je voor een video-advertentie kiest. Deze checklist helpt je om de basics altijd op orde te hebben:

  • Maak je video niet korter dan 20 seconden en niet langer dan 40 seconden.
  • Maak in de eerste 5 seconden al duidelijk waar het om gaat.
  • Toon je product, dienst of merknaam ook al in dit eerste stukje van de video.
  • Neem de video in horizontaal formaat op. Daarmee wijkt YouTube af van bijvoorbeeld Instagram Reels en TikTok-advertenties.
  • Hergebruik voor YouTube niet video’s die je al voor Instagram en Facebook hebt gebruikt. Stem je video echt af op het kanaal. 
  • Zorg voor goede audio. Dus zorg dat de voice-over of talking head verstaanbaar is en dat de achtergrondmuziek niet afleidt van wat iemand zegt.

Wat kost een YouTube campagne?

YouTube biedt een relatief lage instapdrempel, waardoor het interessant is voor grote én kleinere merken. Dankzij precieze targeting en een pay-per-view model betaal je alleen voor mensen die echt interesse tonen. Dit maakt YouTube ideaal voor bedrijven die een beperkt budget hebben.

Met goede advertenties en een strakke strategie kan je al bijvoorbeeld voor €2.000 per maand waardevolle leads en meer zichtbaarheid realiseren.

Praktisch voorbeeld: €2.000 per maand

Samen met een opdrachtgever, een fashion webshop, besloten we €2.000 per maand te reserveren voor YouTube-advertenties. Dit bedrag werd als volgt verdeeld:

  • Dagelijks budget: We stelde een dagelijks budget in van ongeveer €70.
  • We kozen voor skipbare In-stream-advertenties: Met een CPV van €0,10 en een budget van €1.000 behalen we 10.000 volledige weergaven.
  • Daarnaast kozen we voor niet-skipbare Bumper ads: Met een CPM van €8 en een budget van €1.000 bereikten we 125.000 impressies.

Resultaten

  • Voor een bedrag van slechts €2.000 zagen die maand 125.000 kijkers een krachtige brandingboodschap.
  • En 10.000 mensen kregen de complete advertentie te zien, wat leidde tot meer websitebezoekers en conversies.

Samen van jouw YouTube-campagne een succes maken?

Bij Whello helpen we mooie merken aan een sterk merkverhaal én succesvolle campagnes. Ook een YouTube-campagne kun je overlaten aan ons social-media-team.

Van een krachtige video tot goede targeting en succesvolle advertentiecampagnes – wij zorgen er samen voor dat je doelgroep niet meer om jouw merk heen kan. 

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen aan een sterke campagne? Laten we er een kop koffie over drinken.

 

Verder lezen?

Wat vond je van dit artikel?

Terug naar blog overzicht
Image

Over Conrad Luijten

Social Specialist

Conrad is social specialist bij Whello. Hij koppelt creativiteit aan analyse en bouwt campagnes die merken laten groeien. Altijd actueel, altijd gericht op zichtbaarheid die aanzet tot actie.

Lees meer over Conrad

Mooie Merken
aan Het Woord

trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute
trustpilot logo

De samenwerking is goed. Duidelijke communicatie. Doel- en resultaatgericht met kundige medewerkers.

Jorrit Slippens

Jorrit Slippens

Business Developer – Tupak

Link Absolute
google logo

De afgelopen maanden heeft Whello heel hard gewerkt aan het bouwen van onze nieuwe website. We hadden een krappe deadline, maar dat hield niemand tegen. In korte tijd hebben we samen veel werk verzet met als resultaat een hele mooie website waar we trots op zijn! Met extra dank aan Kevin, want hij heeft het project op een fantastische manier geleid en gezorgd dat er heel snel geschakeld kon worden.

Moniek Bos

Moniek Bos

Marketing adviseur – TintelTuin

Link Absolute
google logo

Ik zou nooit een ander marketingbureau willen dan Whello. Iedere website die ze voor mij hebben gebouwd is ronduit fantastisch. Ik ga nu met ze samenwerken voor SEO en online marketing, kijk er nu al naar uit.

Marlene Rooseman

Marlene Rooseman

Founder – Wraiter

Link Absolute
trustpilot logo

Fijn bedrijf en goed team van specialisten. Met Whello hebben we onze internationale groei versneld én gericht vormgegeven. Hun strategische aanpak en lokale expertise hebben ons geholpen om markten te veroveren.

Monique Baas

Monique Baas

CRM & Leadgeneratie Marketeer (B2B) – CowManager

Link Absolute
google logo

Mega tevreden! Whello helpt Minre enorm groeien op Instagram en TikTok. Hun expertise en aanpak zorgen voor geweldige resultaten en hebben echt een verschil gemaakt voor ons merk. Dankbaar voor de samenwerking en het succes dat we samen bereiken!

Marieke Hendriks

Marieke Hendriks

Founder – Minre

Link Absolute
google logo

Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

Rosa Tromp

Rosa Tromp

Creative Marketeer – OCEANDIVA

Link Absolute
google logo

Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed!

Kitty van Commenee

Kitty van Commenee

Content Marketeer – Woodwing Scienta

Link Absolute
google logo

Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

Marijn Alons

Marijn Alons

Marketeer – Leger des Heils

Link Absolute
google logo

Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

Sander Kok

Sander Kok

Founder – MyWay

Link Absolute
google logo

Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

Daniel Suess

Daniel Suess

Commercial Director – Keesing Technologies

Link Absolute
google logo

Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

Robin Rasing

Robin Rasing

Online Marketeer – Antenna Groep

Link Absolute
google logo

Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

Koen Gijzel

Koen Gijzel

Founder – Koentact

Link Absolute

Hoe sterk is jouw
marketingstrategie?

Ontdek in 10 minuten je groeikansen. Whello’s Marketing Audit® vergelijkt je marketing op zes focuspunten.
Je ontvangt direct een persoonlijk rapport in je inbox.

Image