TikTok is dé rising star onder de social-media-platformen. Steeds meer mensen gebruiken niet meer alleen Google, maar ook TikTok als zoekmachine. Daar kun jij van profiteren! Door TikTok-content te optimaliseren voor SEO, worden jouw video’s beter vindbaar en leveren ze je meer views, kliks en conversies op. Hoe pak je TikTok-SEO goed aan?

Waarom is TikTok-SEO zo belangrijk?

TikTok was ooit het social-media-platform van de gekke dansjes. Maar inmiddels is het uitgegroeid tot een volwaardige zoekmachine. Met name jonge gebruikers openen steeds vaker TikTok in plaats van Google om het antwoord te vinden op “vragen” als ‘makkelijk appeltaartrecept’, ‘tips tegen stress’ of ‘dingen om te doen in Amsterdam’.

Vooral millennials en generatie Z verkiezen TikTok steeds vaker boven Google als zoekmachine. Uit onderzoek van Adobe blijkt dat 64% van generatie Z en 49% van de millennials TikTok gebruikt voor zoekopdrachten die ze anders via Google zouden doen. Deze TikTok-gebruikers zoeken geen uitgebreide teksten, maar korte video’s die iets in één klap duidelijk maken. Daar kun jij op inspelen.

Als jij je video’s optimaliseert voor SEO in TikTok en weet waar jouw ideale klant op zoekt, kun je de juiste mensen aantrekken via TikTok. Dat levert je meer views en kliks, en dus zichtbaarheid op. Ook geeft het je een grotere kans om viral te gaan.

Wat is TikTok-SEO precies?

TikTok-SEO betekent dat je jouw TikTok-video’s (inclusief captions) op zo’n manier maakt dat ze organisch beter vindbaar worden in het TikTok-algoritme.

SEO werkt op TikTok anders dan in Google. De belangrijkste verschillen zijn als volgt:

SEO voor Google
TikTok-SEO
Je werkt met keywords en bepaalt de zoekintentie van de gebruiker. Je werkt met keywords en bepaalt de zoekintentie van de gebruiker. Je werkt met keywords en hashtags, en je bepaalt de zoekintentie van de gebruiker.
Autoriteit en backlinks zijn belangrijk. Engagement is het belangrijkst. Engagement is het belangrijkst.
Het gaat erom dat je relevante teksten van goede kwaliteit schrijft. Alles valt of staat bij trending video-content die de aandacht trekt.
Je schrijft een tekst waarin je het keyword tactisch verwerkt (in koppen, alt-teksten, etc.). Je laat het keyword terugkomen in de caption, de tekstoverlay of in de voice-over. Je schrijft een tekst waarin je het keyword tactisch verwerkt (in koppen, alt-teksten, etc.). Je laat het keyword terugkomen in de caption, de tekstoverlay of in de voice-over.

Verder is het goed om te onthouden dat mensen in TikTok 3 typen zoekopdrachten hebben. Het is altijd handig om vooraf te bedenken onder welke categorie jouw TikTok-video valt. Ook daar kun je je video-content en SEO-strategie op afstemmen. Deze 3 typen zoekopdrachten zijn:

  • Inspirational search: iemand zoekt om inspirerende ideeën op te doen (denk aan: ‘fitnessoefeningen voor een platte buik’ of ‘herfstrecepten’).
  • Deep learning search: de gebruiker wil meer leren over een bepaald onderwerp en is bereid daar de tijd voor te nemen (bijvoorbeeld ‘angst verminderen’ of ‘financieel onafhankelijk worden’).
  • Tactical search: de TikTok-gebruiker zoekt een antwoord op een bepaalde vraag en voert de zoekactie tactisch uit, bijvoorbeeld door lokaal te zoeken (‘beste pannenkoekenrestaurant Groningen’).

Hoe werkt het TikTok-algoritme?

Het TikTok-algoritme verandert razendsnel. Dus de omschrijving die we je vandaag van het algoritme geven, kan morgen al niet meer kloppen. Het algoritme blijft voor de meeste mensen een black box waarvan je nooit 100% kunt ontdekken hoe het werkt. Ook wij helaas niet.

Wat wél duidelijk is, is dat TikTok – net als elk social-media-platform – gebruikers graag zo lang mogelijk op het platform houdt. Het bedrijf achter TikTok heeft ook door dat het platform veel als zoekmachine wordt gebruikt en speelt daar met nieuwe functies en met het algoritme handig op in. Zo kunnen TikTok-gebruikers binnenkort de zoekpagina van TikTok aan hun startscherm toevoegen. Op die manier wordt het nog makkelijker om snel een zoekopdracht in TikTok in te voeren.

Hoe vind je relevante keywords voor TikTok?

Bij SEO voor Google kun je relevante zoektermen vinden via een zoekwoordentool als Semrush of KWFinder. Bij SEO voor TikTok werkt dit anders. TikTok geeft gebruikers namelijk geen inzicht in relevante zoektermen en laat je ook niet zien via welke zoektermen mensen bij je video’s uitkomen.

Voor TikTok geldt:

  • Stuur op Hashtags om je bereik te meten. Dit kun je vinden via de zoekbalk in TikTok zelf of een externe tool zoals Keyword Tool.
  • Zet in op engagement. Kijk naar wat voor type content het goed doet op basis van weergaven en reacties.
  • Wat doen de concurrentie. Wat voor type content maakt de concurrentie en wat werkt er goed. Hier kun je altijd inspiratie uithalen.
TikTok_SEO_analytics

Daarnaast zijn dit 3 opties om relevante keywords te ontdekken:

  • Maak gebruik van betaald adverteren op TikTok. Sinds eind 2023 heb je hier toegang tot de ‘Search Ads Toggle. Als je dit aanzet, geef je TikTok toestemming om jouw video’s te delen in de zoekresultaten. Je kunt dan later terugzien voor welke zoektermen TikTok je video’s heeft getoond.
  • Spiek in TikTok Creative Center. Daar zie je welke onderwerpen en hashtags op dit moment trending zijn in Nederland.
  • TikTok Symphony Assistant is een AI-assistent die je tips geeft voor wat mensen rondom een bepaald onderwerp willen zien (qua beeld, script, etc.).

Hoe optimaliseer je jouw TikTok-video’s voor SEO?

Als je eenmaal ideeën voor zoektermen hebt, pas je SEO op TikTok als volgt toe:

  1. Gebruik de zoektermen in je biografie op TikTok, zodat ook je profiel beter vindbaar wordt.
  2. Zorg dat je video past bij de zoekterm. Heb je het bijvoorbeeld over een vakantiebestemming? Laat dan ook beelden van die bestemming zien. Anders beschouwt TikTok de video en tekst als een mismatch.
  3. Verwerk de zoektermen in je caption bij de video. Maak de caption niet te lang en doe niet aan keyword stuffing. Het moet leesbaar en pakkend blijven.
  4. Noem de keywords ook in je voice-over bij de video. TikTok neemt ook die termen mee in de zoekresultaten.
  5. Zet de keywords in je tekstoverlay of ondertiteling bij de video. Ook daarop baseert TikTok waar je video over gaat.
  6. Gebruik populaire hashtags. Die kun je opzoeken in het TikTok Creative Center. Tip: filter op de populairste hashtags in jouw branche en kijk welke content anderen voor deze hashtags plaatsen. Daar kun je uit afleiden welke zoekintentie de gebruiker heeft.
  7. Gebruik de keywords ook in jouw reacties op de comments onder je video. TikTok maakt de keywords in reacties regelmatig klikbaar en leidt mensen dan naar alle video’s over dit thema.
  8. Blijf de resultaten monitoren. Houd na plaatsing in de gaten hoe een video het doet. Varieer ook regelmatig met keywords en typen video’s. Dan kun je nog beter zien wat wel en niet werkt.
  9. Vergeet de lokale zichtbaarheid niet. Heb je een winkel, restaurant of een andere plek waar gebruikers naartoe kunnen gaan? Vermeld dan ook zeker jouw locatie bij de post. Dan word je ook vindbaar op zoekopdrachten als ‘restaurant Amsterdam’ of ‘kledingwinkel Amersfoort’.

 

Bonus tip! Zorg ervoor dat je ook een goede landingspagina hebt op je website die aansluit op je TikTok strategie. Dus als we het voorbeeld “restaurant Amsterdam” nemen, heb je hier ook een goede pagina nodig op je website. Hierdoor biedt je jouw doelgroep ook de mogelijkheid om gelijk bij jouw restaurant in Amsterdam te resererveren.

Whello_TikTok_SEO_tips

TikTok geeft direct tips en oplossingen.

Whello_TikTok_SEO_verkoudheid

Google geeft een opsomming van de symptomen van een verkoudheid.

Gaat TikTok Google als zoekmachine verslaan?

Nu vraag je je misschien af of TikTok het nieuwe Google wordt. Nee, daar ziet het niet naar uit! SEO-optimalisatie voor Google blijft heel belangrijk. Ook omdat Google al jarenlang is ingeburgerd als zoektool, zal het altijd een belangrijk platform blijven.

Het is verder interessant om te zien dat Google en TikTok samenwerken in plaats van dat ze zoekverkeer bij elkaar wegkapen. Zo test TikTok in de VS nu een nieuwe functie waarbij je onder TikTok-video’s de suggestie krijgt om in Google meer informatie over het onderwerp te vinden. Andersom zien we dat Google steeds vaker TikTok-video’s naast YouTube-video’s toont in de video-zoekresultaten.

Een extra reden dus om de teksten bij je TikTok-video te optimaliseren voor SEO en om ook SEO-marketing op je website niet te vergeten!

Brainstormen over jouw TikTok-marketing?

Jouw merk in de spotlights zetten op TikTok vraagt om verschillende dingen: een goede marketingstrategie, ijzersterke branding, SEO-optimalisatie en natuurlijk aansprekende video’s. Bij ons vind je dat alles onder één dak.

Maar zullen we beginnen met een kopje koffie? We denken graag mee hoe je jouw marketing – via TikTok én andere kanalen – voor je laat werken.

Plan jouw kop koffie met ons in. Dan brainstormen we er samen over door.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Ecommerce_automation_b2cmarketing_Whello

    600%+ ROAS voor webshop Daily Style

    , , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie & de afschaffing van first party cookies leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons team kwam in actie en verbrak records.

    Meer details
    Tupak_whello_ecommerce_SEO_SEA

    +96% extra sales voor verpakkingsgroothandel Tupak

    , , ,

    Tupak wilde hun marktpositie versterken in e-commerce – met onze SEO en SEA-strategieën verdubbelden we hun organische groei, met 130% meer organisch verkeer en 96% meer sales als resultaat.

    Meer details

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    +50% organic traffic voor Arslan & Ersoy

    , ,

    Bij Arslan & Ersoy staat de klant centraal en is de dienstverlening is duidelijk en eerlijk. Deze kernwaarden zijn de basis geworden van de nieuwe website die we hebben mogen ontwikkelen.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute