“Think global, act local” strategie
voor een SaaS scale-up
Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. Dankzij realtime informatie over vruchtbaarheid, gezondheid, voeding en locatie weet een boer precies welke koe wanneer aandacht nodig heeft. CowManager bespaart de boer onnodige medische kosten en verbetert de gezondheid en melkproductie van de koeien.
De internationale ambitie van CowManager werd gedreven door de positieve feedback van boeren en het winnen van verschillende innovatie awards. Supergaaf dat Whello de opdracht kreeg om de (marketing)ambities van dit mooie merk waar te maken!
Dit project in het kort
- ‘Think global, act local’ strategie
- Video en content met lokale herkenbaarheid
- Opzetten workflow en strategie per land
- Van campagnes naar lead nurturing
- Meer over CowManager
- Meer over SaaS marketing
Het proces
Mooie dingen maken wij samen met de klant. De kick-off van dit project begon, net als altijd, met een brainstormsessie. Tijdens deze sessie legden we samen de doelen en opbouw van het marketingtraject vast. Want resultaat begint met het opstellen van harde doelstellingen.
We hebben het project in verschillende stappen verdeeld, waar we steeds gezamenlijk met het team van CowManager aan werkten.
Brainstormsessie
Personas & strategie
Campagne funnel per land
Experimenteren
Campagnes opschalen
De uitdaging
CowManager’s bewezen track-record zorgde voor een natuurlijke groei. De ambities waren echter hoger dan dat. Er werd een budget vrijgemaakt om flink te investeren in marketingactiviteiten. Echter, buiten een website en fysieke marketing om, stond er nog geen digitale marketing infrastructuur. De uitdaging zat ‘m dus vooral in het opzetten van de basis. Denk aan het opzetten van data tracking, dashboards, advertentieaccounts en het uitvoeren van marketing analyses.
Daarnaast was de content een uitdaging. Het (voornamelijk Nederlandse) beeldmateriaal was niet herkenbaar voor een Amerikaanse melkveehouder. Sterker nog, zelfs niet voor een Duitse boer.
De aanpak
We zijn direct met onze dataspecialist gestart om het CowManager team te helpen met de data infrastructuur. Want zonder data zijn er geen learnings en kunnen we niet opschalen.
Na verschillende campagne-experimenten in Nederland creëerde we uit de learnings een mooie marketing funnel die we internationaal konden uitrollen. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met het lokaal maken van de content (herkenbaar beeld en lokale taal).
- Awareness (inspireren): Videocampagne met lokale voice-over op social media
- Consideration (overtuigen): Remarketing met testimonials van lokale boeren
- Decision (activeren): Conversie-optimalisatie van de website en marketing automation flows in Salesforce
Deze marketing aanpak gold als een blueprint voor de internationale expansie. Met een bewezen workflow per land konden we de VS, Duitsland en later ook Australië en Nieuw-Zeeland veroveren.
Het resultaat
CowManager is een doorslaand succes. Met unieke functie releases als ‘Find my cow‘ zet CowManager zichzelf op de kaart in de agrarische wereld. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien. Hoe gaaf is dat? 😁
De succesfactor in onze campagnes? De promovideo’s gecreëerd door ons videolabel SKIPP sloegen enorm aan. Dit samen met de testimonials van lokale tevreden boeren zorgde voor een flinke groei van het aantal leads. Door het steeds dupliceren van deze winnende marketing formule per nieuw land, groeit CowManager gestaag door 📈
landen veroverd
aantal leads
Myrthe Kuipers
Growth marketeer bij Whello
“Het was leuk om te zien dat de internationale local strategie aansloeg en resultaat opleverde. Marketing gaat vaak toch vooral om herkenbaarheid. Het bekijken of lezen van een echt verhaal kan een prospect inspireren en overtuigen.”