Shinen in
de zoekmachines
Maandag detacheert professionals in de publieke sector: het onderwijs, de zorg, de overheid en in bedrijfsvoering. Op de website kwamen veel bezoekers binnen via branded verkeer. Dit zijn bezoekers die via Google gericht op zoek zijn naar vacatures bij Maandag. Mensen die in het algemeen zoeken naar vacatures binnen de publieke sector, bleven achter. Zonde, daar viel dus nog veel winst te behalen.
Dat is precies waar Whello om de hoek kwam kijken! Met behulp van een zoekwoordenanalyse pasten wij de websitestructuur en teksten aan. Zo zorgden we ervoor dat Maandag nu ook deze groep mensen bereikt.
Dit project in het kort
- Zoekwoordenanalyse
- Websitestructuur optimalisatie
- SEO audits & consultancy
- Meer over Maandag
- Meer over Recruitment marketing
Het proces
Bij Whello geloven we erg in co-creatie. Deze werk- en denkwijze werd dan ook toegepast bij Maandag. Zo werkte we nauw samen met Maandag om de websitestructuur aan te passen en nieuwe, unieke content te plaatsen.
Zo werkten we in 5 stappen van concept tot realiteit:
Samen brainstormen
Strategie
Zoekwoordenanalyse
Websitestructuur & content
Learnings & optimaliseren
De uitdaging
Maandag werd, ondanks een grote naamsbekendheid in de sector, slecht gevonden in Google. Bij het bouwen van de website is er nooit nagedacht over de vindbaarheid. De uitdaging van dit project zat ‘m in het aanpassen van de structuur van de website en het herschrijven van de teksten. Op de website gebruikte Maandag veel dezelfde (duplicate) content. Daar is Google geen fan van, dus aan ons de taak om dit te tackelen.
De aanpak
De eerste stap was een zoekwoordenanalyse uitvoeren en de website inhoudelijk in kaart brengen. Welke zoekwoorden worden op de website gebruikt en zijn dat wel de juiste? Hoe is de website opgebouwd en is dit logisch voor Google? Daar viel een verbeterslag in te maken.
Samen met Maandag paste we de websitestructuur en content aan. We maakte een landingspagina voor elke belangrijke vacature categorie. Vervolgens voerde we een SEO-check uit (met onze favoriete tool Semrush) om de website ook technisch te verbeteren. De learnings hebben we samen met de developers van Maandag doorgevoerd.
Het resultaat
Google merkte de verbeteringen op. De zoekmachine beloonde ons harde werk met een stijging in de rankingpositie van maar liefst 31,45%! Ook de vacaturepagina’s gericht op onderwijs, zorg, overheid en bedrijfsvoering kregen meer bezoekers. In 12 maanden tijd steeg het aantal organische bezoekers met 28%.
Mooie resultaten dus, maar we zijn nog niet klaar! Samen met Maandag werken we nog steeds hard om de vindbaarheid verder te verbeteren. Op naar die Google dominantie!
Stijging in Google positie
Stijging organische bezoekers
SEO vriendelijke vacature pagina's
Myrthe Kuipers
SEO-specialist bij Whello
“De uitdaging was vooral het organisch zichtbaar krijgen van de verschillende domeinen van Maandag. Wij maakte de prestaties inzichtelijk en op basis hiervan een strategie opgezet. Nu zien we dat de domeinen van Maandag steeds verder groeien.”