AFIP gaat ‘hart’
Een kloppende website met een maatschappelijk doel
Stichting AFIP heeft hart voor het hart. Het platform is in 2016 opgericht door Prof. Dr. Bianca Brundel (VUmc, Amsterdam) en Prof. Dr. Natasja de Groot (EMC, Rotterdam). Stichting AFIP (Atrial Fibrillation Innovation Platform) verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren en heeft daarmee 3 pijlers.
Zo kunnen patiënten het gesprek aangaan met artsen en naasten, worden er ervaringen gedeeld op het AFIP-forum en zet AFIP zich in om samen met patiënten nieuwe onderzoeken op te zetten. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.
Dit project in het kort
- Rebranding bestaande huisstijl
- Focus op patiënten engagement
- Website-ontwerp desktop en mobiel
- Meer over Stichting AFIP
- Meer over NGO marketing
Het proces
Mooie dingen maken wij samen met de klant. Co-creatie noemen we dat. We werkten dan ook nauw samen met het team van Stichting AFIP. De kick-off van dit project begon, net als altijd, met een brainstormsessie. Tijdens deze sessie legden we samen de doelen en opbouw van de website vast.
Samen brainstormen
Strategie & Concept
Design
Development
Launch
De uitdaging
De online uitdaging voor Stichting AFIP zit hem in de verschillende doelen die de website heeft. De focus verschuift van doneren naar meer kennisdeling en patiënten engagement.
Sterker nog, het werk van Stichting AFIP kan niet bestaan zonder de enorme berg aan kennis die gedeeld wordt op het platform. Een andere uitdaging was dan ook de migratie van het complete forum inclusief alle bestaande onderwerpen en berichten.
De aanpak
Tijdens de conceptingfase schetste Whello’s creatieve team een helder beeld van de identiteit van Stichting AFIP. Het designproces ging van start, met als resultaat een frisse identiteit die modern is, maar ook betrouwbaarheid en professionaliteit uitstraalt.
Het designteam vertaalde de nieuwe brand identity door naar een converterende website. Via wireframes visualiseerden we de user-flow en schetsten we de CTA’s (call-to-action) op de juiste momenten. Zo komen bezoekers genoeg met de doneer-knop in aanraking. Vervolgens content redigeren, bouwen, vullen, migreren, testen en online!
Het resultaat
Met een opgepoetste brand identity is Stichting AFIP alles behalve een stoffige stichting. De website valt op ten opzichte van andere stichtingen en is klaar voor de toekomst. Zo is het design geoptimaliseerd voor mobiel, is de website snel genoeg volgens de Google-normen en kan er actief marketing gevoerd worden. Enkele hoogtepunten:
- Actieve forum met honderden berichten van patiënten
- Stijgende impact en naamsbekendheid door persberichten
- Meerdere #1 posities in Google zoals op het zoekwoord ‘hartritmestoornis cortisol’
Reinier Landstra
Designer bij Whello
“Wat ontzettend fijn om voor een goed doel te mogen werken. Na een mooie start waarin we het merk opnieuw hebben uitgevonden hebben we een snelle en gebruiksvriendelijke website gebouwd. Fijn om bij te mogen dragen aan de doelen van stichting AFIP!”
Myrthe Kuipers
Phd. Stichting AFIP
“AFIP wil niet alleen inzetten op simpelweg donaties, maar juist de interactie opzoeken met donateurs en patiënten. Met een nieuwe website, actieve forum, kennisbank en webinars zijn we geslaagd in die opzet.”