Adverteren op het inspiratieplatform Pinterest is sinds april 2019 mogelijk in Nederland. Pinterest staat natuurlijk bekend als hét platform om inspiratie op te doen voor je interieur. Ondertussen is het platform uitgegroeid tot meer dan alleen dat.
Maandelijks heeft Pinterest wereldwijd 250 miljoen actieve gebruikers, waarvan 3,5 miljoen (!) gebruikers in Nederland. Pinterest behoort nog niet tot de grootste social kanalen. Het heeft platformen als Whatsapp, Facebook, Youtube, Instagram en Linkedin nog voor zich. Maar maakt dat iets uit? De kwaliteit van de interactie met Pinterest gebruikers is vaak juist veel beter.
Waarbij men op Facebook en Instagram vooral over het verleden en heden post, zijn Pinterest gebruikers vooral opzoek naar inspiratie en ideeën voor de toekomst. De gebruikers zien het platform als belangrijke informatiebron bij het nemen van aankoopbeslissingen.
Interessant is dan ook dat de koopintentie een stuk hoger ligt op dit platform. Volgens onderzoek heeft 85% iets gekocht na het zien van ‘pins’ van merken.
Klinkt interessant, maar hoe adverteer je op Pinterest?
Pinterest Ads Manager is de advertentie omgeving van Pinterest. Binnen dit platform kun je als bedrijf gemakkelijk campagnes opzetten. Het platform kan gebruikt worden voor full-funnel campagnes. Van awareness tot conversions. Dat betekent dat je naast het bereiken van een nieuwe doelgroep, je ook kan inzetten op ‘retargeting’. Via de Pinterest Tag kun je namelijk website bezoekers opnieuw targeten alsook conversies meten.
Campagne doelen instellen: 4 opties
- Bewustwording: Vergroot je bereik en zorg voor merk- of productbewustzijn. Doel is zoveel mogelijk bereik (impressies)
- Overweging: Trek meer bezoekers naar content op of buiten Pinterest. Doel is zoveel mogelijk klikken
- Conversies: Stimuleer acties zoals online verkoop, aanmeldingen en abonnementen. Doel is een zo laag mogelijke CPA (cost per acquisition)
- Shopping: Stimuleer de directe verkoop voor je webshop. Doel is zoveel mogelijk ROAS (return on ad spend)
Advertentie content opties
- Standaard pins: Showcase je producten en content in een eenvoudig verticale of vierkante afbeeldingsindeling
- Video pins: Trek de aandacht en vertel een sterk verhaal met onze visueel aantrekkelijke video-indeling
- Carousel pins: Voeg nog meer diepte toe door mensen binnen één advertentie langs verschillende afbeeldingen te laten swipen
- Shopping pins: Upload je webshop productfeed en laat Pinterest automatisch je producten tonen aan gebruikers
- App Install pins: De manier om je app downloads een boost te geven. Het gaat hierbij om opvallende pin advertenties met een download button
Targeting opties
- Automatische targeting: Pinterest kiest je doelgroep op basis van details uit je pin
- Demografie: Richt je op de juiste doelgroep door middel van specifieke targeting zoals leeftijd, gender, locatie en taal
- Interesses: Bereik mensen door middel van de onderwerpen die ze leuk vinden, zoals recepten of huisdecoratie. Jouw advertenties worden weergegeven als mensen door hun startpagina bladeren
- Trefwoorden: Bereik mensen met een directe koop-intentie door je te richten op specifieke zoektermen. Je advertenties worden in zoekresultaten en bij gerelateerde pins weergegeven
- Klantenlijsten: Upload je klantenlijst (email adressen) en bereik mensen die al betrokken zijn bij jouw bedrijf
- Actalikes: Met Actalike-targeting kan je mensen bereiken die vergelijkbaar zijn met je huidige doelgroepen. Op basis van AI gaat Pinterest op zoek naar vergelijkbare klanten, die je pins ook interessant gaan vinden
Onze 4 tips voor een succesvolle Pinterest campagne
1. A/B test je pins
Een campagne moet een leerervaring zijn. In plaats in te zetten op 1 advertentie, creëer je meerdere pins en analyseer welke advertentie de meeste tractie krijgt.
2. Experimenteer met doelgroepen
Zojuist heb je kunnen lezen dat er verschillende targeting opties zijn. Vooraf is het onmogelijk te bepalen welke doelgroep-targeting het beste werkt. Probeer daarom verschillende targeting opties om te achterhalen hoe jij je doelgroep het beste kan bereiken.
3. Gebruik verticale afbeeldingen
Plaats niet zomaar je Facebook advertenties door op Pinterest, maar creëer opvallende verticale afbeeldingen voor betere prestaties.
4. Zet altijd retargeting in
Heb niet de illusie dat je doelgroep direct converteert. Gemiddeld heeft een klant 7 interacties nodig voordat men overgaat tot actie. Zet dus altijd retargeting in om je doelgroep steeds te prikkelen met een andere pin.
Zo, dat waren al onze tips en tricks 🙂 Nog vragen? Check ons team van social specialisten voor al je vragen over social media campagnes.