Adverteren op het inspiratieplatform Pinterest is sinds april 2019 mogelijk in Nederland. Pinterest staat natuurlijk bekend als hét platform om inspiratie op te doen voor je interieur. Ondertussen is het platform uitgegroeid tot meer dan alleen dat.

Maandelijks heeft Pinterest wereldwijd 250 miljoen actieve gebruikers, waarvan 3,5 miljoen (!) gebruikers in Nederland. Pinterest behoort nog niet tot de grootste social kanalen. Het heeft platformen als Whatsapp, Facebook, Youtube, Instagram en Linkedin nog voor zich. Maar maakt dat iets uit? De kwaliteit van de interactie met Pinterest gebruikers is vaak juist veel beter.

Waarbij men op Facebook en Instagram vooral over het verleden en heden post, zijn Pinterest gebruikers vooral opzoek naar inspiratie en ideeën voor de toekomst. De gebruikers zien het platform als belangrijke informatiebron bij het nemen van aankoopbeslissingen.

Interessant is dan ook dat de koopintentie een stuk hoger ligt op dit platform. Volgens onderzoek heeft 85% iets gekocht na het zien van ‘pins’ van merken.

pinterest advertenties

Klinkt interessant, maar hoe adverteer je op Pinterest?

Pinterest Ads Manager is de advertentie omgeving van Pinterest. Binnen dit platform kun je als bedrijf gemakkelijk campagnes opzetten. Het platform kan gebruikt worden voor full-funnel campagnes. Van awareness tot conversions. Dat betekent dat je naast het bereiken van een nieuwe doelgroep, je ook kan inzetten op ‘retargeting’. Via de Pinterest Tag kun je namelijk website bezoekers opnieuw targeten alsook conversies meten.

retargeting pinterest

Campagne doelen instellen: 4 opties

  • Bewustwording: Vergroot je bereik en zorg voor merk- of productbewustzijn. Doel is zoveel mogelijk bereik (impressies)
  • Overweging: Trek meer bezoekers naar content op of buiten Pinterest. Doel is zoveel mogelijk klikken
  • Conversies: Stimuleer acties zoals online verkoop, aanmeldingen en abonnementen. Doel is een zo laag mogelijke CPA (cost per acquisition)
  • Shopping: Stimuleer de directe verkoop voor je webshop. Doel is zoveel mogelijk ROAS (return on ad spend)
campagne opzetten pinterest

Advertentie content opties

  • Standaard pins: Showcase je producten en content in een eenvoudig verticale of vierkante afbeeldingsindeling
  • Video pins: Trek de aandacht en vertel een sterk verhaal met onze visueel aantrekkelijke video-indeling
  • Carousel pins: Voeg nog meer diepte toe door mensen binnen één advertentie langs verschillende afbeeldingen te laten swipen
  • Shopping pins: Upload je webshop productfeed en laat Pinterest automatisch je producten tonen aan gebruikers
  • App Install pins: De manier om je app downloads een boost te geven. Het gaat hierbij om opvallende pin advertenties met een download button
content opties Pinterest
Shopping pins

Targeting opties

  • Automatische targeting: Pinterest kiest je doelgroep op basis van details uit je pin
  • Demografie: Richt je op de juiste doelgroep door middel van specifieke targeting zoals leeftijd, gender, locatie en taal
  • Interesses: Bereik mensen door middel van de onderwerpen die ze leuk vinden, zoals recepten of huisdecoratie. Jouw advertenties worden weergegeven als mensen door hun startpagina bladeren
  • Trefwoorden: Bereik mensen met een directe koop-intentie door je te richten op specifieke zoektermen. Je advertenties worden in zoekresultaten en bij gerelateerde pins weergegeven
  • Klantenlijsten: Upload je klantenlijst (email adressen) en bereik mensen die al betrokken zijn bij jouw bedrijf
  • Actalikes: Met Actalike-targeting kan je mensen bereiken die vergelijkbaar zijn met je huidige doelgroepen. Op basis van AI gaat Pinterest op zoek naar vergelijkbare klanten, die je pins ook interessant gaan vinden

Onze 4 tips voor een succesvolle Pinterest campagne

1. A/B test je pins
Een campagne moet een leerervaring zijn. In plaats in te zetten op 1 advertentie, creëer je meerdere pins en analyseer welke advertentie de meeste tractie krijgt.

2. Experimenteer met doelgroepen
Zojuist heb je kunnen lezen dat er verschillende targeting opties zijn. Vooraf is het onmogelijk te bepalen welke doelgroep-targeting het beste werkt. Probeer daarom verschillende targeting opties om te achterhalen hoe jij je doelgroep het beste kan bereiken.

3. Gebruik verticale afbeeldingen
Plaats niet zomaar je Facebook advertenties door op Pinterest, maar creëer opvallende verticale afbeeldingen voor betere prestaties.

4. Zet altijd retargeting in
Heb niet de illusie dat je doelgroep direct converteert. Gemiddeld heeft een klant 7 interacties nodig voordat men overgaat tot actie. Zet dus altijd retargeting in om je doelgroep steeds te prikkelen met een andere pin.

Zo, dat waren al onze tips en tricks 🙂 Nog vragen? Check ons team van social specialisten voor al je vragen over social media campagnes.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    hellorider_whello-cases-featuredimage

    Een creatieve B2B campagne voor HelloRider

    , , ,

    Van File naar Fiets: Een creatieve B2B-campagne die de kracht van ambassadeurs inzet om Nederland op de fiets te krijgen. Hoe? Door de B2B doelgroep te activeren via B2C targeting.

    Meer details

    ROAS van +400% voor Humble Lights

    , ,

    Humble Lights wilde hun B2C webshop een boost geven met een nieuwe marketingstrategie. Met een verbeterde website en succesvolle ads werd meer omzet en een hogere ROAS gerealiseerd.

    Meer details

    Campagne ‘Zorg goed voor elkaar’ voor het BovenIJ

    , , ,

    Hoe kun je als kleinschalig en persoonlijk ziekenhuis je 35-jarig bestaan vieren? Door je verhaal te vertellen via je eigen patiënten en medewerkers. Het werd uiteindelijk een krachtige lokale campagne.

    Meer details

    Awareness campagne voor Jumbo Hockey

    , , ,

    Jumbo is natuurlijk bekend van hun supermarkten. Daarnaast was de Jumbo Golf tak ook flink gegroeid. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat deden we met brand awareness campagnes.

    Meer details

    Van merkverhaal naar campagnes voor Muné

    , , , , ,

    Wat als je iedere week opnieuw tijd en frustraties kunt besparen dankzij één slim luxeproduct? Muné brengt vernieuwing op de markt met een dekbedovertrek met rits.

    Meer details

    Jongeren werven voor L1NDA

    , , ,

    Jongeren werven voor een horecaplatform? Dat deden we door in te spelen op de belangrijkste drijfveren; vrijheid, zelfstandigheid, gezelligheid en een goed salaris. Een combinatie van video, banners en social campagnes.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    Volle klaslokalen voor de Hogeschool van Amsterdam

    Ondernemers weer in de schoolbanken trekken was het doel. Het probleem is alleen: dat weten deze doelgroepen onvoldoende. Daar bracht Whello verandering in met een pakkende social campagne.

    Meer details
    Fastned Campagne Whello Marketing Amsterdam

    €30 miljoen funding voor Fastned

    , , ,

    Fastned is Europa’s grootste snellaadbedrijf. Om deze duurzame snellaadstations te kunnen bouwen, geeft Fastned obligaties uit. De taak aan Whello om potentiële investeerders te bereiken met campagnes.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute