Scoren met een social strategy
voor Jumbo Hockey
Jumbo Hockey is een grote naam, letterlijk en figuurlijk. Voor zo’n jumboklant zetten we natuurlijk een sterke strategie op. Iedere twee maanden lanceerden we een campagne met een ander thema. Ons videolabel Skipp maakte inspirerende video’s met bekende hockeyers zoals Mirco Pruyser, Billy Bakker en Noor Omrani.
Dit project in het kort
- Brand awareness campagnes
- Videoproductie, key messaging, design banners
- A/B-testen op verschillende social media
- Meer over Ecommerce marketing
Het proces
Mooie dingen maken we samen. We werkten dan ook nauw samen met het team van Jumbo Hockey. Zo maakten we een targeting-strategie met look-a-like audiences op basis van websiteverkeer en de bestaande nieuwsbriefinschrijvingen.
Doelgroeponderzoek
Social media strategie
Look-a-like audiences
Videoproductie
Campagne opschalen
De uitdaging
Jumbo is een reuzegroot merk. Ze zijn natuurlijk bekend van hun supermarkten, maar ook van Jumbo Golf. Tijd om Jumbo Hockey net zo groot te maken. Dat doen we door grote stappen te maken met brand awareness.
De aanpak
We brachten eerst de huidige doelgroep van Jumbo Hockey goed in kaart. Wie zijn die sporters en wat drijft hen? We maakten vervolgens een custom audience profile van de huidige websitebezoekers en inschrijvers van de nieuwsbrief van Jumbo Hockey. Vanuit die data targetten we look-a-likes op social media als Youtube en Instagram. Zo vonden we snel de perfecte doelgroep op grote schaal.
- Testen van videocontent: Met de juiste doelgroep in het vizier testen we uitgebreid welke videocontent de meeste clicks oplevert. Werkt de focus op pijnpunten, de heel commerciële video of toch meer de Human Interest-invalshoek? Ook analyseerden we welke videolengte het best werkt: 1 minuut, 30 seconden of toch 15 seconden.
Succesfactor
Door verschillende look-a-like audiences tegen elkaar te testen op social media ontdekte we snel welke targeting het beste matchte met Jumbo Hockey.
- Retargetting met banners: Naast de video’s retargetten we gericht met banners. In die banners zetten we in op verschillende call to actions.
- Datagedreven learnings: Door onze datagedreven analyses speelden we gericht in op iedere fase van de customer journey. Zo werkte een herkenbaar gezicht van een bekende speler in de awareness-fase het best, en tikten we ‘m in de decision-fase er in met een iconisch beeld van een hockeystick.
Het resultaat
Dit was winnen zoals je in de Hoofdklasse doet. We scoorden per video maar liefst 500.000 views. De viewrate was altijd boven de 90%, terwijl de benchmark op Facebook en Instagram 40% is. Daarnaast werden video’s ook duidelijk vaak bekeken voorbij de wegklikdrempel (na 5 seconde) in Youtube.
De Jumbo Hocky formule mag inmiddels een groot succes genoemd worden, met een uitbreiding naar 14 filialen🎉
Steven Sariman
Social specialist bij Whello
“Dit was teamsport op hoog niveau. Wij deden datagedreven onderzoek naar de doelgroep en konden steeds nieuwe learnings ontdekken, waarmee we dan weer ons videobureau Skipp konden briefen om de video’s net wat aan te passen aan de hand van scorende data. En zo werkte het ook met de designers van Jumbo Hockey. Samen waren we een gouden team. Winnen doe je nooit alleen, dat zie je maar weer.”