Wist je dat YouTube na Google de grootste zoekmachine ter wereld is, met meer dan 2 miljard actieve gebruikers per maand? Dat betekent dat er een enorm potentieel ligt om jouw video’s te laten opvallen en een breed publiek te bereiken.

Maar als je merkt dat je how-to-video’s of behind-the-scenes-filmpjes niet de aandacht krijgen die ze verdienen, is het tijd om actie te ondernemen. In deze blog ontdek je 3 krachtige stappen om je YouTube-ranking te verbeteren en je content te laten schitteren in de schijnwerpers van YouTube.
Waarom SEO onmisbaar is voor je YouTube strategie
800 miljoen video’s. Zoveel content staat er minstens op YouTube. Met een gemiddelde lengte van 11,7 minuten betekent het dat als je YouTube uit wilt kijken, je 156 miljoen uur bezig bent. Klinkt beetje abstract? Je bent 17.810 jaar non-stop aan het kijken als je alles op YouTube wilt zien.
We vertellen je deze statistieken omdat je met zoveel video’s een manier moet vinden om je video’s vindbaar te maken. En dat is knap lastig als je doelgroep je merk niet kent. Hier komt SEO (search engine optimization) in beeld. YouTube SEO is het slim optimaliseren van je video’s op populaire zoekwoorden om zo hoger te ranken in de zoekresultaten van YouTube.
Het algoritme van YouTube
Kort gezegd geven YouTube zoekwoorden aan waar video’s over gaan. Vervolgens rankt het algoritme van YouTube je video’s op basis van gedrag van de kijkers:
- Wat ze kijken en waar ze afhaken
- Hoe lang ze een video kijken
- Wat een duimpje omhoog (like) of omlaag (dislike) krijgt
- Waar ze niet in geïnteresseerd zijn en voorbij scrollen
Overeenkomsten met Google
Het algoritme van YouTube werkt anders dan het algoritme van Google, maar er zijn overeenkomsten. Zoals de zoekfunctie: een balk bovenin je scherm waar je met 1 of meerdere woorden een video in zoekt. Dit heet ook wel YouTube zoekwoorden of zoek queries.
De tweede overeenkomst is dat je kunt onderzoeken wat de zoekintentie van je doelgroep is. De woorden waar zij op zoeken, verwerk je vervolgens in de titel van je video, de beschrijving, in tags en zelfs in de thumbnail. Zo speel je, net als met Google SEO, in op het zoekgedrag van kijkers.

Hoe werkt YouTube SEO: een stappenplan
Zoekwoordonderzoek doen voor YouTube SEO doe je met 3 stappen. Daarna moet je natuurlijk je bestaande video’s optimaliseren en nieuwe maken.
Stap 1: vind de juiste topics
Omdat er enorm veel video’s op YouTube te vinden zijn, zijn je video’s al snel onvindbaar omdat je onderwerp te breed of juist te niche is. In de eerste stap is het dan ook de uitdaging om topics te vinden die er precies tussenin vallen.
Begin met een breed onderwerp en werk naar een gedetailleerd onderwerp toe. Als je bijvoorbeeld als vloerenspecialist een reeks instructiefilmpjes wilt produceren;
- bovenaan vloeren,
- daaronder type vloeren
- en daaronder de video titel ‘Hoe je visgraat PVC vloeren legt?’
Zo heb je voor jezelf al categorieën bedacht.
Stap 2: maak een spreadsheet met zoekwoorden en bijpassende content
Net als dat je normaal gesproken een lijst maakt voor geschreven content, maak je nu een zoekwoordenlijst voor YouTube video’s. Zet de lijst in een spreadsheet en schrijf erbij wat voor soort video’s bij de zoekwoorden passen. Dit zet je nog meer in de spreadsheet:
- Zoekwoorden die passen bij je kanaal (en je merk)
- Het zoekvolume bij de zoekwoorden
- De URL’s van je bestaande video’s en van de video’s die je nog gaat maken
- De concurrentie per zoekwoord
Stap 3: bepaal de zoekintentie
Je herkent het vast wel: je wilt een nieuwe telefoon en zoekt naar video’s op YouTube. Wat voor video zoek je? Een tutorial, review of eentje over de specificaties?
En stel je nu eens voor dat jij degene bent die telefoons verkoopt en via YouTube klanten wilt trekken. Hoe weet je wat iemand precies zoekt als diegene alleen “iPhone 14” intypt? Door het zelf in te typen, geeft YouTube je door de autocomplete functie de laatste trends en dus de intentie.

Daar blijft het niet bij, want zoekintentie verandert. Waar iemand eerst iets wilt weten over het product in het algemeen, wordt dat later in de klantreis specifieker. Daarom is het belangrijk om meerdere video’s te maken, elk voor een andere fase van de klantreis. Gebruik hiervoor ook de tool Google Trends.
“Hoe installeer je je bluetooth speaker?” Ook Ikea speelt in op de zoekintenties binnen YouTube
De beste tools voor YouTube SEO onderzoek
Je denkt vast nu: ‘Ok, mooi stappenplan, maar hoe voer je een goed onderzoek uit?’ Wij zetten daarom meerdere tools in voor verschillende doeleinden.
Een tool als bijvoorbeeld TubeBuddy is speciaal ingericht op YouTube. Het integreert met je YouTube account en je kant het gratis proberen. Je krijgt hulp met het bedenken van bijvoorbeeld creatieve titels, vertaalt teksten, geeft overzicht van tags die concurrenten gebruiken, geeft inzicht in de richtlijnen van YouTube en heeft uiteraard een zoekwoordenonderzoekfunctie.
Aanvullend kun je ook SEO tools gebruiken voor een volledig zoekwoordenonderzoek. Onze SEO specialisten gebruiken onder andere:
Nog wat bonustips
Klaar om met YouTube SEO aan de slag te gaan? Doe net als ons hier je voordeel mee:
- Categoriseer je video’s en maak playlists
- Experimenteer met de lengte van je video’s
- Gebruik hashtags voor een groter bereik
- Link naar je website vanuit de beschrijving
- Hergebruik de video’s door ze ook op je socials en in je blogs te plaatsen
Hoe pakken we bij Whello jouw YouTube SEO strategie aan?
Uiteraard beginnen we eerst met het uitgebreid onderzoeken van het zoekgedrag. Daarna gaan we aan de slag met het laaghangend fruit; het optimaliseren van je huidige content. Hierbij optimaliseren we alle onderdelen van een video die van invloed kunnen zijn op de resultaten van je video.
Vervolgens gaan we aan de slag met nieuwe datagedreven content, om daarmee je vraag te beantwoorden: ‘Welke nieuwe filmpjes moeten we maken om mijn doelgroep te bereiken en mijn merk te laten groeien?’
Naast dat je video’s steeds beter gevonden worden, kunnen we ook experimenteren met adverteren op YouTube. Zo helpen we merken met het compleet domineren van YouTube in hun niche.
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Lees meer over hoe we als YouTube SEO bureau merken helpen met een succesvolle Youtube strategie.