Wist je dat YouTube na Google de grootste zoekmachine ter wereld is, met meer dan 2 miljard actieve gebruikers per maand? Dat betekent dat er een enorm potentieel ligt om jouw video’s te laten opvallen en een breed publiek te bereiken.

Maar als je merkt dat je how-to-video’s of behind-the-scenes-filmpjes niet de aandacht krijgen die ze verdienen, is het tijd om actie te ondernemen. In deze blog ontdek je 3 krachtige stappen om je YouTube-ranking te verbeteren en je content te laten schitteren in de schijnwerpers van YouTube.

Waarom SEO onmisbaar is voor je YouTube strategie

800 miljoen video’s. Zoveel content staat er minstens op YouTube. Met een gemiddelde lengte van 11,7 minuten betekent het dat als je YouTube uit wilt kijken, je 156 miljoen uur bezig bent. Klinkt beetje abstract? Je bent 17.810 jaar non-stop aan het kijken als je alles op YouTube wilt zien.

We vertellen je deze statistieken omdat je met zoveel video’s een manier moet vinden om je video’s vindbaar te maken. En dat is knap lastig als je doelgroep je merk niet kent. Hier komt SEO (search engine optimization) in beeld. YouTube SEO is het slim optimaliseren van je video’s op populaire zoekwoorden om zo hoger te ranken in de zoekresultaten van YouTube.

Het algoritme van YouTube

Kort gezegd geven YouTube zoekwoorden aan waar video’s over gaan. Vervolgens rankt het algoritme van YouTube je video’s op basis van gedrag van de kijkers:

  • Wat ze kijken en waar ze afhaken
  • Hoe lang ze een video kijken
  • Wat een duimpje omhoog (like) of omlaag (dislike) krijgt
  • Waar ze niet in geïnteresseerd zijn en voorbij scrollen

Overeenkomsten met Google

Het algoritme van YouTube werkt anders dan het algoritme van Google, maar er zijn overeenkomsten. Zoals de zoekfunctie: een balk bovenin je scherm waar je met 1 of meerdere woorden een video in zoekt. Dit heet ook wel YouTube zoekwoorden of zoek queries.

De tweede overeenkomst is dat je kunt onderzoeken wat de zoekintentie van je doelgroep is. De woorden waar zij op zoeken, verwerk je vervolgens in de titel van je video, de beschrijving, in tags en zelfs in de thumbnail. Zo speel je, net als met Google SEO, in op het zoekgedrag van kijkers.

Hoe werkt YouTube SEO: een stappenplan

Zoekwoordonderzoek doen voor YouTube SEO doe je met 3 stappen. Daarna moet je natuurlijk je bestaande video’s optimaliseren en nieuwe maken.

Stap 1: vind de juiste topics

Omdat er enorm veel video’s op YouTube te vinden zijn, zijn je video’s al snel onvindbaar omdat je onderwerp te breed of juist te niche is. In de eerste stap is het dan ook de uitdaging om topics te vinden die er precies tussenin vallen. 

Begin met een breed onderwerp en werk naar een gedetailleerd onderwerp toe. Als je bijvoorbeeld als vloerenspecialist een reeks instructiefilmpjes wilt produceren;

  • bovenaan vloeren,
  • daaronder type vloeren
  • en daaronder de video titel ‘Hoe je visgraat PVC vloeren legt?’

Zo heb je voor jezelf al categorieën bedacht.

Stap 2: maak een spreadsheet met zoekwoorden en bijpassende content

Net als dat je normaal gesproken een lijst maakt voor geschreven content, maak je nu een zoekwoordenlijst voor YouTube video’s. Zet de lijst in een spreadsheet en schrijf erbij wat voor soort video’s bij de zoekwoorden passen. Dit zet je nog meer in de spreadsheet:

  • Zoekwoorden die passen bij je kanaal (en je merk)
  • Het zoekvolume bij de zoekwoorden
  • De URL’s van je bestaande video’s en van de video’s die je nog gaat maken
  • De concurrentie per zoekwoord

Stap 3: bepaal de zoekintentie 

Je herkent het vast wel: je wilt een nieuwe telefoon en zoekt naar video’s op YouTube. Wat voor video zoek je? Een tutorial, review of eentje over de specificaties?

En stel je nu eens voor dat jij degene bent die telefoons verkoopt en via YouTube klanten wilt trekken. Hoe weet je wat iemand precies zoekt als diegene alleen “iPhone 14” intypt? Door het zelf in te typen, geeft YouTube je door de autocomplete functie de laatste trends en dus de intentie.

Daar blijft het niet bij, want zoekintentie verandert. Waar iemand eerst iets wilt weten over het product in het algemeen, wordt dat later in de klantreis specifieker. Daarom is het belangrijk om meerdere video’s te maken, elk voor een andere fase van de klantreis. Gebruik hiervoor ook de tool Google Trends.

“Hoe installeer je je bluetooth speaker?” Ook Ikea speelt in op de zoekintenties binnen YouTube

De beste tools voor YouTube SEO onderzoek

Je denkt vast nu: ‘Ok, mooi stappenplan, maar hoe voer je een goed onderzoek uit?’ Wij zetten daarom meerdere tools in voor verschillende doeleinden.

Een tool als bijvoorbeeld TubeBuddy is speciaal ingericht op YouTube. Het integreert met je YouTube account en je kant het gratis proberen. Je krijgt hulp met het bedenken van bijvoorbeeld creatieve titels, vertaalt teksten, geeft overzicht van tags die concurrenten gebruiken, geeft inzicht in de richtlijnen van YouTube en heeft uiteraard een zoekwoordenonderzoekfunctie.

Aanvullend kun je ook SEO tools gebruiken voor een volledig zoekwoordenonderzoek. Onze SEO specialisten gebruiken onder andere:

Nog wat bonustips

Klaar om met YouTube SEO aan de slag te gaan? Doe net als ons hier je voordeel mee:

  • Categoriseer je video’s en maak playlists
  • Experimenteer met de lengte van je video’s 
  • Gebruik hashtags voor een groter bereik
  • Link naar je website vanuit de beschrijving
  • Hergebruik de video’s door ze ook op je socials en in je blogs te plaatsen

Hoe pakken we bij Whello jouw YouTube SEO strategie aan?

Uiteraard beginnen we eerst met het uitgebreid onderzoeken van het zoekgedrag. Daarna gaan we aan de slag met het laaghangend fruit; het optimaliseren van je huidige content. Hierbij optimaliseren we alle onderdelen van een video die van invloed kunnen zijn op de resultaten van je video.

Vervolgens gaan we aan de slag met nieuwe datagedreven content, om daarmee je vraag te beantwoorden: ‘Welke nieuwe filmpjes moeten we maken om mijn doelgroep te bereiken en mijn merk te laten groeien?’

Naast dat je video’s steeds beter gevonden worden, kunnen we ook experimenteren met adverteren op YouTube. Zo helpen we merken met het compleet domineren van YouTube in hun niche.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Lees meer over hoe we als YouTube SEO bureau merken helpen met een succesvolle Youtube strategie. 

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Tupak_whello_ecommerce_SEO_SEA

    +96% extra sales voor verpakkingsgroothandel Tupak

    , , ,

    Tupak wilde hun marktpositie versterken in e-commerce – met onze SEO en SEA-strategieën verdubbelden we hun organische groei, met 130% meer organisch verkeer en 96% meer sales als resultaat.

    Meer details

    +180% SEO traffic voor goede doel AFIP

    , , ,

    Stichting AFIP verbindt onderzoekers en patiënten met de hartritmestoornis boezemfibrilleren. Aan Whello de opdracht dit door te vertalen naar passende branding en een interactieve website.

    Meer details

    +28% organische bezoekers voor Maandag

    , ,

    Shinen in de zoekmachines voor detacheringsbureau Maandag. Dit mooie merk detacheert professionals in het onderwijs, de zorg en bij de overheid. In 12 maanden steeg het aantal organische bezoekers met 28%.

    Meer details

    Internationale expansie voor CowManager

    , , ,

    Met de software en sensoren van CowManager kunnen melkveehouders hun koeien 24/7 monitoren. De sensor en bijbehorende app wordt door de media zelfs neergezet als de Fitbit voor koeien.

    Meer details

    +600% ROAS voor Daily Style’s webshop

    , ,

    Daily Style is een webshop met feestartikelen. Een webshop migratie leidde tot een flinke drop in het verkeer en de omzet. Ons SEA- en SEO-team kwam meteen in actie en verbrak records.

    Meer details
    Logo Groenendijk Licht B2B Webshop bouwen Whello marketing amsterdam

    B2B webshop voor Groenendijk Licht

    , , , , ,

    Groenendijk Licht is zo’n merk dat de hele kamer oplicht als het binnenstapt - figuurlijk dan. Wij werden in ieder geval heel blij van hun vraag om een grote B2B-webshop voor ze te bouwen.

    Meer details

    +50% organic traffic voor Arslan & Ersoy

    , ,

    Bij Arslan & Ersoy staat de klant centraal en is de dienstverlening is duidelijk en eerlijk. Deze kernwaarden zijn de basis geworden van de nieuwe website die we hebben mogen ontwikkelen.

    Meer details

    Omzet verdriedubbeld voor NaVijfen

    , , , , ,

    Met een combinatie van branding, webdevelopment en online marketing zorgde we ervoor dat het merk snel heeft kunnen opschalen en nu duizenden klanten van een perfecte borrel voorziet!

    Meer details

    B2B én B2C website voor Pride Mobility

    , , , , ,

    Pride Mobility helpt mensen met een mobiliteitsproblemen een zo actief mogelijk leven te leiden. De nieuwe website moest dan ook goed vindbaar en toegankelijk zijn voor deze verschillende gebruikers.

    Meer details

    B2B leadgeneratie website voor Keesing

    , , , ,

    Het verhaal van Keesing Technologies is ‘s werelds oudste leverancier van ID-verificatieoplossingen. Aan Whello de opdracht om een nieuwe website te bouwen voor dit mooie merk.

    Meer details

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute