Google Ads en adverteren op Instagram en Facebook kennen we wel. Maar wist je adverteren op YouTube ook steeds meer in trek is?
Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om een deel van hun marketingbudget in YouTube-ads te steken. En met een reden: het platform biedt je een betrokken publiek, goede targetopties én veel interessante advertentieformats op.
Ben jij al overstag? Ontdek hier wat adverteren op YouTube inhoudt én hoe je het goed aanpakt.
Wat maakt adverteren op YouTube interessant?
Steeds meer merken die al bezig waren met Google Ads en social-media-advertenties, gaan nu ook aan de slag met adverteren op YouTube. En dat is niet zonder reden! Dit kanaal heeft veel interessante voordelen, zoals:
- Je kunt er een groot publiek mee bereiken: YouTube heeft gemiddeld wereldwijd 30 miljoen bezoekers per dag.
- Mensen die op YouTube zitten, hebben vaak de tijd om naar content te kijken. Een gemiddelde YouTube-sessie duurt 40 minuten. Daardoor scrollen gebruikers je advertentie ook minder snel (zoals op Instagram of TikTok) voorbij.
- YouTube biedt advertenties die je niet kunt wegklikken, waardoor mensen minimaal een bepaald aantal seconden van je advertentie zien.
- Bij de wegklikbare advertenties betaal je alleen als iemand je advertentie afkijkt of minstens 30 seconden kijkt. Je bent dus geen kosten kwijt voor de snelle wegklikkers.
- Veel YouTube-gebruikers keren regelmatig terug op het platform. Dat biedt interessante kansen voor retargeting.
- Er bestaan verschillende soorten YouTube-ads, waardoor je altijd een passend advertentieformat kunt vinden voor jouw publiek.
YouTube biedt goede mogelijkheden voor targeting, waardoor je gericht jouw ideale klant kunt bereiken. Dat komt doordat YouTube gebruik kan maken van de zoekgeschiedenis van gebruikers op YouTube én Google.
Welke formats zijn er voor YouTube-ads?
Als je wilt adverteren op YouTube, kun je tussen verschillende typen formats voor YouTube-ads kiezen. Dit zijn de 4 verschillende soorten advertenties.
1. Skipbare in-stream-advertenties
Dit zijn advertenties die YouTube vóór of tijdens een video afspeelt. Deze video’s zijn minimaal 12 seconden lang. Let op: de kijker kan ze na de eerste 5 seconden wegklikken. En het voordeel is: jij betaalt niet als iemand de advertentie wegklikt. Je maakt alleen kosten voor de mensen die de eerste 30 seconden van je advertentie kijken, die de hele advertentie afkijken of die op de advertentie klikken.
2. Niet-skipbare in-stream-advertenties
Dit zijn advertenties die op elk moment tijdens de video in beeld kunnen komen en die de kijker niet kan wegklikken. Deze video’s mogen niet langer dan 15 seconden duren. Je betaalt hier een bepaald bedrag per 1000 views voor.
3. Bumper ads
Bumper ads zijn niet-wegklikbare advertenties die vóór een video verschijnen. Deze duren maar 6 seconden. Ook in dit geval betaal je voor elke 1000 views. Dit type advertentie past vooral goed bij makkelijk te onthouden boodschappen die je heel goed kort maar kracht kunt verwoorden.
4. Video discovery ads
Ten slotte heb je advertenties die niet voor of tijdens een video verschijnen, maar tussen de zoekresultaten in YouTube. Dus bijvoorbeeld op de YouTube-homepage, in de sidebar met videosuggesties of in de zoekresultaten. Dit noem je ‘video discovery ads’.
Deze advertenties hebben een titel van maximaal 25 karakters en een tekst van maximaal 70 karakters samen met een thumbnail-foto en een link naar je site. Je betaalt per klik op de advertentie.
Hoe werkt adverteren op YouTube? 7 tips voor succesvolle YouTube-advertenties
YouTube-adverteren doe je via Google Ads. Google heeft jaren geleden namelijk YouTube overgenomen.
In Google Ads kun je het type advertentie (video) aanvinken en je campagnedoel selecteren. Ook kun je hier alle statistieken terugzien en waar nodig aanpassingen aanbrengen in je YouTube campagnes.
Wil je weten hoe je resultaat haalt uit een YouTube campagne? Deze 7 tips helpen je aan succes met je eerste YouTube-campagne.
1. Bepaal wat voor type campagne je wilt opzetten
Elke goede campagne begint met een duidelijk doel. Wat wil je precies met de campagne bereiken? Wil je bijvoorbeeld meer verkopen, meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief, ingevulde contactformulieren of gewoon merkbekendheid? Zodra je weet welk doel je voor ogen hebt, kun je de video’s of tekstadvertenties daarop laten aansluiten.
2. Kies de juiste formats voor YouTube-ads
Het beste kun je een mix van verschillende soorten YouTube-advertenties gebruiken. Dat geeft je de kans om te ontdekken welk type advertenties voor jouw bedrijf of campagne het beste werkt. Voor het ene bedrijf werken bijvoorbeeld lange in-stream-video’s heel goed, terwijl bij een andere campagne juist korte bumper ads de beste resultaten opleveren.
Het advertentieformat moet ook passen bij het doel dat je voor ogen hebt. Als je meer verkeer naar je site wilt, is het bijvoorbeeld belangrijk dat mensen vanuit je advertentie makkelijk kunnen doorklikken. Experimenteer hier ook vooral mee en houd de resultaten in de gaten. Dan weet je wat je een volgende keer anders kunt doen en waar je juist mee moet doorgaan.
3. Baken je doelgroep scherp af
Los van een duidelijk campagnedoel, is het belangrijk dat je weet op wie je je met jouw campagne richt. Veel mensen bereiken klinkt leuk, maar het is vooral belangrijk dat je de juiste mensen bereikt. Alleen, hoe bepaal je wie jouw doelgroep is?
Werk daarvoor één persona of twee persona’s uit en beschrijf die zo specifiek mogelijk. Maak je ideale klant heel concreet door bijvoorbeeld na te denken over:
- leeftijd
- geslacht
- gezinssamenstelling (wel/geen partner, wel/geen kinderen)
- beroep
- interesses en hobby’s
- koopgedrag
- mediagebruik
Met een heldere doelgroep kun je je advertentiemateriaal ook beter afstemmen op je ideale publiek. Stel: je geeft timemanagement trainingen en wilt nieuwe aanmeldingen aantrekken. Dan zal je een andere advertentie maken voor 50-jarige managers bij corporate bedrijven dan voor 30-jarige zzp’ers die net hun eerste kind hebben gekregen. Stem de inhoud, het taalgebruik en de video af op wat bij jouw doelgroep past.
4. Trek al in de eerste 5 seconden de aandacht
Laten we eerlijk zijn: de gemiddelde YouTube-gebruiker zit niet om YouTube-ads te springen. Vaak is een advertentie een onderbreking van de video die ze eigenlijk willen kijken.
Daarom is het belangrijk dat je meteen de aandacht trekt en laat zien waarom jouw advertentie wel de moeite waard is. Dus begin niet met een uitgebreide intro, maar val met de deur in huis. Al in de eerste 5 seconden!
Vooral bij skipbare advertenties is dit belangrijk. Gebruikers kunnen dan na 5 seconden al wegklikken. Zorg dan al helemaal voor een goed haakje, een creatieve tekst of een invalshoek die echt de aandacht trekt.
Hierbij werkt het vaak goed als je emoties opwekt met je video’s. Dat zorgt voor meer engagement. Zorg dat de kijker er direct blij en enthousiast van wordt, of juist boos (door een stevig statement te maken) of misschien zelfs verdrietig (als je voor een goed doel geld inzamelt). Dan is je kijker eerder geneigd om in actie te komen of in ieder geval te blijven kijken.
Laat je inspireren door deze tips voor je eerste 5 seconden
5. Gebruik een sterke call-to-action
Wat voor type advertentie je ook gebruikt, een call-to-action mag niet ontbreken. Vaak is dat een uitnodiging om naar je site door te klikken of bijvoorbeeld de oproep om je aan te melden voor een masterclass of een mailing list. Wat jouw gewenste actie ook is, benoem het duidelijk. En doe dat zowel in de video als in de tekst bij de video.
Tip: over het algemeen werken heel concrete call-to-actions (zoals “Meld je nu aan”) beter dan vage call-to-actions (“Klik hier”).
Hierbij werkt het vaak goed als je emoties opwekt met je video’s. Dat zorgt voor meer engagement. Zorg dat de kijker er direct blij en enthousiast van wordt, of juist boos (door een stevig statement te maken) of misschien zelfs verdrietig (als je voor een goed doel geld inzamelt). Dan is je kijker eerder geneigd om in actie te komen of in ieder geval te blijven kijken.
6. Houd de juiste statistieken bij
Op welk platform je ook adverteert, monitoring hoort erbij. Je wilt zeker weten dat jouw investering in een YouTube-campagne zinvol is. Daarvoor moet je bijhouden wat de campagne precies oplevert. Er bestaan verschillende soorten statistieken om dat te meten. Dit zijn de belangrijkste:
- de gemiddelde kijktijd van een video
- het aantal weergaven van een advertentie
- het aantal mensen dat de video afkijkt
- het aantal doorkliks naar je website
- het aantal leads (ingevulde contactformulieren, etc.)
Houd dit soort statistieken goed bij, zeker als je met verschillende soorten YouTube-ads experimenteert. Dan kun je in de gaten houden wat het beste werk en of de campagnes de investering waard zijn.
7. Zorg dat je basics goed staan
En als laatste is het belangrijk dat je video aan een aantal basisvoorwaarden voldoet als je voor een video-advertentie kiest. Deze checklist helpt je om de basics altijd op orde te hebben:
- Maak je video niet korter dan 20 seconden en niet langer dan 40 seconden.
- Maak in de eerste 5 seconden al duidelijk waar het om gaat.
- Toon je product, dienst of merknaam ook al in dit eerste stukje van de video.
- Neem de video in horizontaal formaat op. Daarmee wijkt YouTube af van bijvoorbeeld Instagram Reels en TikTok-advertenties.
- Hergebruik voor YouTube niet video’s die je al voor Instagram en Facebook hebt gebruikt. Stem je video echt af op het kanaal.
- Zorg voor goede audio. Dus zorg dat de voice-over of talking head verstaanbaar is en dat de achtergrondmuziek niet afleidt van wat iemand zegt.
Wat kost een YouTube campagne?
YouTube biedt een relatief lage instapdrempel, waardoor het interessant is voor grote én kleinere merken. Dankzij precieze targeting en een pay-per-view model betaal je alleen voor mensen die echt interesse tonen. Dit maakt YouTube ideaal voor bedrijven die een beperkt budget hebben.
Met goede advertenties en een strakke strategie kan je al bijvoorbeeld voor €2.000 per maand waardevolle leads en meer zichtbaarheid realiseren.
Praktisch voorbeeld: €2.000 per maand
Samen met een opdrachtgever, een fashion webshop, besloten we €2.000 per maand te reserveren voor YouTube-advertenties. Dit bedrag werd als volgt verdeeld:
- Dagelijks budget: We stelde een dagelijks budget in van ongeveer €70.
- We kozen voor skipbare In-stream-advertenties: Met een CPV van €0,10 en een budget van €1.000 behalen we 10.000 volledige weergaven.
- Daarnaast kozen we voor niet-skipbare Bumper ads: Met een CPM van €8 en een budget van €1.000 bereikten we 125.000 impressies.
Resultaten
- Voor een bedrag van slechts €2.000 zagen die maand 125.000 kijkers een krachtige brandingboodschap.
- En 10.000 mensen kregen de complete advertentie te zien, wat leidde tot meer websitebezoekers en conversies.
Samen van jouw YouTube-campagne een succes maken?
Bij Whello helpen we mooie merken aan een sterk merkverhaal én succesvolle campagnes. Ook een YouTube-campagne kun je overlaten aan ons social-media-team.
Van een krachtige video tot goede targeting en succesvolle advertentiecampagnes – wij zorgen er samen voor dat je doelgroep niet meer om jouw merk heen kan.
Benieuwd hoe we jou kunnen helpen aan een sterke campagne? Laten we er een kop koffie over drinken.
Verder lezen?