Bij Whello zijn we elke dag bezig met het verbeteren van onze skills. We kijken en luisteren daarbij veel naar ‘s werelds beste marketeers zoals Gary Vaynerchuk en Neil Patel. Als je de top marketeers analyseert, kom je tot de volgende 5 belangrijkste basisprincipes waarop zij allen leunen.

1. Wees een T-shaped marketeer

Een zogenaamde ‘T-shaped marketeer’ is iemand die extreem vaardig is in één of twee specialismen. Je bent bijvoorbeeld kneitergoed in content marketing en hebt een bewezen track-record in SEO en content strategieën.

Maar T-shaped marketeers gaan verder dan dat. Ze zijn ook handig in andere specialisme, zoals SEA, Social en Conversie optimalisatie. Ze kunnen erover meepraten en andere specialisten challengen.

Naast je specialisme, ben je dus ook in staat om holistisch te kijken naar je marketing. Je kan een marketing strategie van A tot Z bedenken, en daardoor van onschatbare waarde voor een bedrijf. Lees meer over waarom een T-shaped marketeer onmisbaar is voor elk bedrijf.

Het T-shaped model

2. It’s all about content, baby.

We leven in een tijd waarin we online op veel verschillende kanalen zichtbaar kunnen en moeten zijn. Zo moet je website goed in elkaar zitten, maar is het tegelijkertijd belangrijk dat je content creëert op je blogpagina, om bezoekers aan te trekken. En een stukje kwalitatieve content hoef je maar één keer te creëren. Vervolgens vertaal je die post naar alle social media kanalen waar je actief bent. Hieronder een voorbeeld.

Voorbeeld: Eén kwalitatieve stukje content, zoals een webinar kun je op de volgende manieren verveelvoudigen:

  • Schrijf na aanleiding van de webinar een artikel voor je blog
  • Vis een sterke quote uit de webinar en Twitter dit met de link naar de webinar
  • Creëer een whitepaper op basis van de webinar en plaats deze op je site
  • Creëer meerdere korte videos vanuit de webinar en deel dit op je socials
  • Ontwerp een infographic en deel dit op LinkedIn met de link naar de webinar

Een marketeer die de waarde van content juist inschat is van onschatbare waarde voor zijn organisatie.

3. Experiment-driven mindset

Iets wat in het verleden goed was, biedt geen garantie voor de toekomst. Daarom is het goed dat je ook blijft focussen op het optimaliseren van je activiteiten in de marketingkanalen waar je al actief bent. Analyseren, controleren, optimaliseren en repeat. Een goede marketeer zet continue in op verbeteringen en leunt niet achterover bij het eerste succesje.

We hebben het daarom bij Whello vaak over een experiment-driven mindset (ookwel ‘growth-mindset’ genoemd). Nooit wedden op één paard, maar altijd inzetten op meerdere varianten. Documenteer je wins én je fails. En deel dit met je marketing team zodat iedereen wijzer wordt.

What kind of mindset do you have? Growth vs Fixed

4. Sterk zijn in klantloyaliteit

Een klant koopt één keer. Een tevreden klant koopt wellicht nog een keer. Een tevreden klant met wie je een sterke relatie hebt opgebouwd koopt zijn hele leven en vertelt het aan iedereen die het wil horen. Het klinkt zo ontzettend logisch, maar toch zijn er talloze bedrijven waar er weinig aandacht wordt besteed aan klantrelaties. Daarnaast kun je de relatie gebruiken voor het inwinnen van waardevolle data. Waarop je je marketing weer kan aanpassen.

De marketing termen rondom klant loyaliteit stapelen zich de laatste jaren op. Van hippe buzzwoorden zoals lead nurturing, inbound marketing, marketing automation, customer journey, tot aan good-old tactieken zoals loyalty programma’s en nieuwsbrieven. Het maakt niet uit wat je inzet, zolang je maar consistent, herkenbare content produceert en blijft experimenteren.

Model van de relatie New customers en Exisiting customers5. Own je data

Doorklikratio, conversieratio, websitebezoekers, bounce-percentage. Allemaal termen waar je niks mee kunt als je niet weet in welke context ze belangrijk zijn. Goede marketeers kunnen de online data die hun platforms hen geven goed analyseren en aanpassingen doen op basis van die analyses.

Reken niet elk kanaal af op simpelweg het aantal conversies. Want wellicht was die ene video ad op Instagram wel het startpunt van het aankoopproces? Bij Whello bedenken we vooraf de KPI’s per fase. Bijvoorbeeld:

  • Awareness fase: x aantal video views
  • Consideration fase: x aantal website bezoekers
  • Decision fase: x aantal conversies
  • Loyalty fase: x aantal herhaal aankopen

Zorg dat je weet welke data belangrijk zijn en hoe je deze moet lezen en interpreteren.

6. En heb……geduld

Geduld is een schone zaak. En dat is niet voor niks. Bekende succesgoeroe Tony Robbins zei ooit:

“De meeste mensen overschatten wat ze in één jaar kunnen doen, maar onderschatten wat ze in tien jaar kunnen doen.”

Zo werkt het ook met campagnes. Een goede marketingcampagne heeft tijd nodig om herkend te worden en echt resultaat te boeken. Het echte succes zit in de lange haal. Dus gun jezelf de tijd, accepteer dat niet alles direct een succes is, experimenteer en pluk uiteindelijk de vruchten.

Dus…hoe word je de beste marketeer van Nederland? 

  • Wees niet een specialist, maar een generalist met één specialisme
  • Maak van content je topprioriteit
  • Leer jezelf een experiment-driven mindset aan
  • Zet je volop in op klant loyaliteit
  • Heb je data op orde en trek conclusies
  • En gun jezelf de tijd om resultaat te boeken

Benieuwd naar onze online marketing specialisten? Laat je inspireren door hun verhalen. Lees onze blog over hoe je je eerste marketingbaan scoort of je eerste 100 dagen als marketing manager. Of nog beter; check onze marketing vacatures en ontwikkel jezelf tot de beste marketeer van Nederland 😉

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute