De grootste valkuil voor marketeers op de werkvloer? Langs elkaar heen werken. De social expert zet zijn campagne op, de contentspecialist schrijft zijn copy en de SEO-specialist optimaliseert de website. Resultaat is een marketingstrategie die alle kanten op schiet. Een rode lijn is welkom! Met een team T-shaped marketeers weet je zeker dat iedereen dezelfde taal spreekt.
Wat is een T-shaped marketeer?
Een zogenaamde ‘T-shaped marketeer’ is iemand die extreem vaardig is in één of twee specialismen. Je bent bijvoorbeeld kneitergoed in content marketing en hebt een bewezen track-record in SEO en content strategieën.
Maar T-shaped marketeers gaan verder dan dat. Ze hebben ook algemene kennis over andere specialisme, zoals SEA, Social en Conversie optimalisatie. Ze kunnen erover meepraten en andere specialisten challengen. Naast je specialisme, ben je dus ook in staat om holistisch te kijken naar de marketing. Je kan een marketing strategie van A tot Z bedenken, en bent daardoor van onschatbare waarde voor een bedrijf.
T-shaped marketeer model
De generalist, de specialist en de T-shaped marketeer: Wat zijn de verschillen?
Kort door de bocht kun je marketeers opdelen in 3 hokjes: generalisten, specialisten en T-shaped marketeers. We lichten de verschillen toe.
De generalist als ‘alles’kunner
Als kleine bedrijven zelf de online marketing doen, valt de keuze vaak op een generalist. Een alleskunner die de boel van A tot Z kan regelen. Of het nu gaat om Google Ads, SEO of organische social: deze kameleon heeft aan alle marketingknoppen gedraaid. Of hij ook even goede copy voor een campagne kan schrijven. Ja hoor, heeft hij ook weleens gedaan. Een generalist weet van alles een beetje, maar blijft altijd in het ondiepe zwemmen. Het diepe bad is een stap te ver. Het is maar de vraag of je daarmee alles uit je marketing haalt.
De specialist als loner
De specialist is een echte nerd in zijn vakgebied. Hij is volledig de diepte ingedoken en kan je tot in de details vertellen over zijn werk en de keuzes die hij maakt. Daar houdt het wel mee op, want andere marketinggebieden zijn een volledig andere wereld voor hem. Samenwerken met een specialist betekent een-op-een samenwerking en niet meer dan dat. Er is een manager nodig die alles moet overzien. Wordt dit niet goed gedaan? Dan is de kans groot dat er geen rode lijn in je marketing zit. Iedereen spreekt simpelweg een andere taal.
De T-shaped marketeer als teamplayer
Wie een generalist en een specialist bij elkaar optelt, komt uit bij de T-shaped marketeer. Dit zijn echte teamplayers als het op marketing aankomt. Dankzij diepgaande kennis van één (of twee) specialismen en algemene kennis van andere marketingvakgebieden kun je bij een T-shaped marketeer rekenen op een soepele samenwerking. T-shaped marketeers kunnen de vertaalslag maken naar andere specialismen, zien of alle kanalen nog naadloos op elkaar aansluiten en zijn tegelijkertijd enorm goed in één ding.
De voordelen van een T-shaped marketeer
Met T-shaped marketeers in je team kies je voor synergie. De combinatie van diepgaande en algemene kennis zorgt ervoor dat je marketingstrategieën zo soepel mogelijk uitgevoerd worden. T-shaped marketeers overzien de gehele strategie, leggen verbanden tussen verschillende specialismen en sturen zo op groei.
T-shaped marketeers’ voordelen
- Innoveren door verbanden te leggen en hun diepgaande kennis toe te passen in andere marketinggebieden waar ze ook enige kennis van hebben.
- Zorgen voor een samenhang tussen verschillende kanalen en acties.
- Creëren meer samenwerking tussen verschillende marketeers, wat leidt tot betere resultaten.
- Houden altijd uitdaging in hun werk omdat ze ook na het bereiken van de top in hun vakgebied nog veel kunnen leren over andere vakgebieden.
- Begrijpen de overkoepelende marketingdoelstellingen van een bedrijf.
De T-shaped marketeer: Een hype of een blijvertje?
Marketing heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een integraal samenspel. Het een kan niet zonder het ander. Een betaalde campagne werkt beter als je ook organisch goed gevonden wordt. En een nieuwe webdesign zonder goede video content kan eigenlijk ook niet meer.
Nog een voorbeeld: Waar je ‘vroeger’ als SEA specialist met een Adwords campagne zo ongeveer in je eentje kon zorgen voor resultaat, zul je tegenwoordig alle factoren in overweging moeten nemen (landingpage, reviews, content, positionering etc). En zo ontstond de T-shaped marketeer.
Toch blijft het onderwerp marketeers triggeren, want ‘moet een specialist zich niet gewoon richten op waar ‘ie goed in is?’
Bekijk onze podcast over alle voors en tegens van deze relatief nieuwe rolverdeling binnen de marketing.