De grootste valkuil voor marketeers op de werkvloer? Langs elkaar heen werken. De social expert zet zijn campagne op, de contentspecialist schrijft zijn copy en de SEO-specialist optimaliseert de website. Resultaat is een marketingstrategie die alle kanten op schiet. Een rode lijn is welkom! Met een team T-shaped marketeers weet je zeker dat iedereen dezelfde taal spreekt.

Wat is een T-shaped marketeer?

Een zogenaamde ‘T-shaped marketeer’ is iemand die extreem vaardig is in één of twee specialismen. Je bent bijvoorbeeld kneitergoed in content marketing en hebt een bewezen track-record in SEO en content strategieën.

Maar T-shaped marketeers gaan verder dan dat. Ze hebben ook algemene kennis over andere specialisme, zoals SEA, Social en Conversie optimalisatie. Ze kunnen erover meepraten en andere specialisten challengen. Naast je specialisme, ben je dus ook in staat om holistisch te kijken naar de marketing. Je kan een marketing strategie van A tot Z bedenken, en bent daardoor van onschatbare waarde voor een bedrijf.

T-shaped marketeer model

De generalist, de specialist en de T-shaped marketeer: Wat zijn de verschillen?

Kort door de bocht kun je marketeers opdelen in 3 hokjes: generalisten, specialisten en T-shaped marketeers. We lichten de verschillen toe.

De generalist als ‘alles’kunner

Als kleine bedrijven zelf de online marketing doen, valt de keuze vaak op een generalist. Een alleskunner die de boel van A tot Z kan regelen. Of het nu gaat om Google Ads, SEO of organische social: deze kameleon heeft aan alle marketingknoppen gedraaid. Of hij ook even goede copy voor een campagne kan schrijven. Ja hoor, heeft hij ook weleens gedaan. Een generalist weet van alles een beetje, maar blijft altijd in het ondiepe zwemmen. Het diepe bad is een stap te ver. Het is maar de vraag of je daarmee alles uit je marketing haalt.

De specialist als loner

De specialist is een echte nerd in zijn vakgebied. Hij is volledig de diepte ingedoken en kan je tot in de details vertellen over zijn werk en de keuzes die hij maakt. Daar houdt het wel mee op, want andere marketinggebieden zijn een volledig andere wereld voor hem. Samenwerken met een specialist betekent een-op-een samenwerking en niet meer dan dat. Er is een manager nodig die alles moet overzien. Wordt dit niet goed gedaan? Dan is de kans groot dat er geen rode lijn in je marketing zit. Iedereen spreekt simpelweg een andere taal.

De T-shaped marketeer als teamplayer

Wie een generalist en een specialist bij elkaar optelt, komt uit bij de T-shaped marketeer. Dit zijn echte teamplayers als het op marketing aankomt. Dankzij diepgaande kennis van één (of twee) specialismen en algemene kennis van andere marketingvakgebieden kun je bij een T-shaped marketeer rekenen op een soepele samenwerking. T-shaped marketeers kunnen de vertaalslag maken naar andere specialismen, zien of alle kanalen nog naadloos op elkaar aansluiten en zijn tegelijkertijd enorm goed in één ding.

De voordelen van een T-shaped marketeer

Met T-shaped marketeers in je team kies je voor synergie. De combinatie van diepgaande en algemene kennis zorgt ervoor dat je marketingstrategieën zo soepel mogelijk uitgevoerd worden. T-shaped marketeers overzien de gehele strategie, leggen verbanden tussen verschillende specialismen en sturen zo op groei.

T-shaped marketeers’ voordelen

  • Innoveren door verbanden te leggen en hun diepgaande kennis toe te passen in andere marketinggebieden waar ze ook enige kennis van hebben.
  • Zorgen voor een samenhang tussen verschillende kanalen en acties.
  • Creëren meer samenwerking tussen verschillende marketeers, wat leidt tot betere resultaten.
  • Houden altijd uitdaging in hun werk omdat ze ook na het bereiken van de top in hun vakgebied nog veel kunnen leren over andere vakgebieden.
  • Begrijpen de overkoepelende marketingdoelstellingen van een bedrijf.

De T-shaped marketeer: Een hype of een blijvertje?

Marketing heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een integraal samenspel. Het een kan niet zonder het ander. Een betaalde campagne werkt beter als je ook organisch goed gevonden wordt. En een nieuwe webdesign zonder goede video content kan eigenlijk ook niet meer.

Nog een voorbeeld: Waar je ‘vroeger’ als SEA specialist met een Adwords campagne zo ongeveer in je eentje kon zorgen voor resultaat, zul je tegenwoordig alle factoren in overweging moeten nemen (landingpage, reviews, content, positionering etc). En zo ontstond de T-shaped marketeer.

Toch blijft het onderwerp marketeers triggeren, want ‘moet een specialist zich niet gewoon richten op waar ‘ie goed in is?’

Bekijk onze podcast over alle voors en tegens van deze relatief nieuwe rolverdeling binnen de marketing.

[vc_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=sW6q-ZvHGDk”]

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag
    Nasser Al Kamouchi

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute