Met je diploma net op zak sta je te popelen om de collegebanken te verruilen voor je eerste echte kantoorplek. Marketingwereld, here I come! Je hebt mazzel: de vraag naar marketeers is enorm door de krapte op de arbeidsmarkt. Toch kan het vinden van je eerste marketingbaan een uitdaging zijn als boven veel vacatures “Ervaren marketeer gezocht!” staat. Zo scoor jij alsnog die te gekke baan als junior marketeer.

Net van school af, hoe vind je die baan?

Bam. Weer een afwijzing. Je had nog zo je best gedaan op een sollicitatiebrief die serieus creatief is. Je cv ziet er gelikt uit en je hebt heel helder verwoord waarom jij dé persoon bent die dit bedrijf zoekt. Alsnog belandt de storende standaardreactie in je mailbox: “Sorry, je profiel sluit niet aan op onze wensen.”

Toch vreemd. Het werkveld snakt naar personeel, ook in de marketingwereld. Tegelijkertijd zit jij werkloos vacaturesites af te struinen. Je zou zeggen: één en één is twee. Maar nee, de meeste bedrijven zoeken marketeers met een aantal jaar ervaring. Hoe kom je toch aan dé droombaan waar je je kennis kunt toepassen op marketinguitdagingen? Dit zijn 5 tips.

1. Solliciteer op de juiste banen

Binnen marketing zijn honderden soorten functies te vinden. Zorg dat jij weet wat voor marketingfunctie je precies zoekt én – niet geheel onbelangrijk – voor welke functie je het gevraagde skillspakket in huis hebt. Vraagt de werkgever om vijf jaar ervaring? Dan is het waarschijnlijk zonde van je tijd om daar een brief voor te schrijven.

Onze tip? Begin ergens en leg de lat niet te hoog. Ook al is het misschien niet de topfunctie die je het liefst meteen zou vervullen. Je kunt maar beter ergens binnenkomen en vandaaruit opklimmen. Dan leer je al werkende meer over zowel marketing als over het kantoorleven binnen organisaties.

Wees wel kritisch op dingen die je écht belangrijk vindt in een baan. Zet op een rij wat voor jou een must is in je eerste functie. Loop bij elke marketing vacature na of de baan in elk geval die must-haves afvinkt.

2. Wees proactief en bied jezelf aan

Bedrijven zitten te springen om mensen. Dus: grijp je kans en bied jouw marketingtalenten aan. Ben je ervan overtuigd dat je voor een bepaald bedrijf dé persoon bent die ze moeten hebben? Doe een concreet voorstel voor wat je kunt betekenen.

Je kunt jezelf ook aanbieden als trainee. Dat biedt soms mooie kansen om later door te groeien naar vaste medewerker.

Kom in een open sollicitatie natuurlijk wel creatief uit de hoek. Je bent tenslotte marketeer. Populaire bedrijven als Coolblue en bol.com ontvangen wekelijks talloze open sollicitaties van mensen die net zo enthousiast zijn als jij. Dus zorg ervoor dat jouw bericht eruit springt.

Pak het creatief aan, kom binnen met een geniale kopregel, stuur ongevraagd een marketingplan mee of breng je boodschap op video. Hoe dan ook, gooi al je marketingkennis in de strijd.

3. Krijg helder wat jouw sterktes zijn

Niets zo afkeerwekkend als motivatiebrieven met zinnen zoals ‘ik ben leergierig en wil graag alles leren’. Simpelweg leergierig zijn kan nooit het enige zijn wat je te bieden hebt.

Wat kom je brengen? Waarom ga jij ons verder helpen? Waarom zouden we jou aannemen? Een bedrijf moet het gevoel krijgen dat ze met jou erbij de oorlog gaan winnen.

Heb jij een jaloersmakend talent voor creatieve copy schrijven? Weet je alles van Google Ads? Heb je andere nuttige talenten? Krijg helder waar jij goed in bent.

Heb je één van deze veelgevraagde marketingskills in huis? Dan heb je meteen een streepje voor op de arbeidsmarkt.

Hoe beter je weet wat jij te bieden hebt, hoe beter je dat ook kunt presenteren.

4. Bouw een portfolio op

Show don’t tell! Dat geldt ook als je aan de start van je marketingcarrière staat. Zorg ervoor dat je werkgevers iets kunt laten zien van je eerdere werk. Geef opdrachten die je tijdens je studie of stages hebt afgerond een plek in een portfolio. Verzamel de projecten waar je trots op bent.

En heb je nog niet zoveel te laten zien? Begin dan een side-project. Start een Instagram-account met recepten, begin je eigen blog of help bekenden met hun marketing. Dan kun je bij je sollicitatie alsnog concrete voorbeelden van je werk laten zien.

5. Laat je gezicht zien

De wereld ligt aan je voeten nu je je marketingdiploma in handen hebt. Maar helaas moet je de wereld nog wel even duidelijk maken dat zij juist om JOU zitten te springen. Laat daarom jezelf zien. Word actief op LinkedIn, schiet mensen uit je netwerk aan die al in het marketingveld werken of ga naar netwerkborrels.

Reageer inhoudelijk op LinkedIn-posts van anderen met meer dan een like. Ga eens koffie drinken met mensen uit het werkveld of vraag oud-studenten hoe zij hun baan hebben gevonden.

Hoe meer mensen weten dat jij beschikbaar bent en zien dat je iets te bieden hebt, hoe groter de kans dat je naam ergens blijft plakken. De marketingwereld zit om jou te springen. Als je het de wereld maar even laat weten 😉

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute