Performance marketing of performance marketeer. Voor velen zal het voelen als het zóveelste buzz-woord die het marketing landschap in geslingerd wordt. Maar, ik wil je aantonen dat er wel degelijk een belangrijke nuance in de term verscholen zit.

De titel performance marketeer zou je kunnen zien als een evaluatie van de term SEA specialist, SEM specialist, PPC specialist of Google Ads specialist. En dit heeft alles te maken met de veranderende rol van deze functie.

  • SEM specialist: Search engine marketing specialist – richt zich op alle zoekmachines, zowel organische (SEO) als betaalde optimalisaties
  • SEA specialist: Search engine advertising specialist – richt zich op de betaalde advertenties binnen zoekmachines
  • PPC specialist: Pay-per-click specialist – richt zich op alle betaalde (klik-gedreven) kanalen
  • Google Ads specialist: Richt zich uitsluitend op het Google Ads platform
  • Performance marketeer: Kijkt holistisch naar alle betaalde kanalen en optimaliseert op winstgevendheid

Een performance marketeer en automatiseringen

Zoals de naam doet vermoeden focust een SEA specialist zich primair op zoekmachines zoals Google of Bing (Microsoft). Omdat er steeds meer functionaliteiten binnen deze platformen geautomatiseerd worden, verschuift de rol van de specialist ‘automatisch’ mee. Dit houdt niet in dat de functie minder belangrijk wordt, integendeel. Dit vraagt om een perceptuele verschuiving vanuit deze functie.

Waar bij een SEA specialist operationele vaardigheden een van de grootste KPI’s waren (omdat er veel handmatige aanpassingen vereist waren), is strategisch inzicht dat voor een performance marketeer. Het strategische vermogen om door de hele marketing funnel de juiste en meest rendabele beslissingen te nemen over verschillende platformen.

“Waar bij een SEA specialist operationele vaardigheden een van de grootste KPI’s waren, is strategisch inzicht dat voor een performance marketeer.”

Begrijp me hierbij niet verkeerd, operationele vaardigheden blijven van belang om beslissingen te nemen over de insteek van een campagne. Maar kleine, tijdrovende activiteiten die eerder van belang waren, worden dat steeds minder.

Een performance marketeer is doelgroep-gedreven

Ieder bedrijf is uniek. Zo heeft een bedrijf waarden, normen, producten – al dan niet homogeen, voorwaarden, een huisstijl, concurrenten en doelstellingen. En zo heeft ieder bedrijf haar eigen specifieke uitdagingen. Een SEA-specialist probeert met behulp van diverse campagne-typen binnen Google vooral een zo hoog mogelijk resultaat te behalen.

Een performance marketeer daarentegen, die verdiept zich meer in de huid van de klant. En die van de klant zijn klant. Hij denkt mee over de juiste key-messages en adviseert over potentieel interessante platformen (naast Google) om op te adverteren.

Een performance marketeer heeft een holistische kijk

Een performance marketeer denkt meer over crossmediale invloeden. Tegenwoordig zijn er meer interessante mogelijkheden om je doelgroep effectief te benaderen buiten Google- en Microsoft Ads om. Denk hierbij aan marketplaces, vergelijkwebsites met advertentiemogelijkheden en digitale billboards.

Door alle automatiseringsmogelijkheden is er op de lange termijn meer ruimte voor strategische aanscherpingen. Er hoeft namelijk niet meer eindeloos op detail-niveau binnen de campagnes van Google Ads geoptimaliseerd te worden. Tegelijkertijd dienen de campagnes wel gemanaged te blijven om de automatisering (algoritmes) zo goed mogelijk te voeden.

Met andere woorden: er is meer ruimte voor een bredere kijk op de organisatie. Het doel? Een mix van performance kanalen vinden die zorgen voor een duurzame groei.

Aan de slag als performance marketeer? Of ons inzetten als performance marketing bureau? Neem snel contact op!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag
    Nasser Al Kamouchi

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute