Performance marketing of performance marketeer. Voor velen zal het voelen als het zóveelste buzz-woord die het marketing landschap in geslingerd wordt. Maar, ik wil je aantonen dat er wel degelijk een belangrijke nuance in de term verscholen zit.
De titel performance marketeer zou je kunnen zien als een evaluatie van de term SEA specialist, SEM specialist, PPC specialist of Google Ads specialist. En dit heeft alles te maken met de veranderende rol van deze functie.
- SEM specialist: Search engine marketing specialist – richt zich op alle zoekmachines, zowel organische (SEO) als betaalde optimalisaties
- SEA specialist: Search engine advertising specialist – richt zich op de betaalde advertenties binnen zoekmachines
- PPC specialist: Pay-per-click specialist – richt zich op alle betaalde (klik-gedreven) kanalen
- Google Ads specialist: Richt zich uitsluitend op het Google Ads platform
- Performance marketeer: Kijkt holistisch naar alle betaalde kanalen en optimaliseert op winstgevendheid
Een performance marketeer en automatiseringen
Zoals de naam doet vermoeden focust een SEA specialist zich primair op zoekmachines zoals Google of Bing (Microsoft). Omdat er steeds meer functionaliteiten binnen deze platformen geautomatiseerd worden, verschuift de rol van de specialist ‘automatisch’ mee. Dit houdt niet in dat de functie minder belangrijk wordt, integendeel. Dit vraagt om een perceptuele verschuiving vanuit deze functie.
“Waar bij een SEA specialist operationele vaardigheden een van de grootste KPI’s waren, is strategisch inzicht dat voor een performance marketeer.”
Waar bij een SEA specialist operationele vaardigheden een van de grootste KPI’s waren (omdat er veel handmatige aanpassingen vereist waren), is strategisch inzicht dat voor een performance marketeer. Het strategische vermogen om door de hele marketing funnel de juiste en meest rendabele beslissingen te nemen over verschillende platformen.
Begrijp me hierbij niet verkeerd, operationele vaardigheden blijven van belang om beslissingen te nemen over de insteek van een campagne. Maar kleine, tijdrovende activiteiten die eerder van belang waren, worden dat steeds minder.
Een performance marketeer is doelgroep-gedreven
Ieder bedrijf is uniek. Zo heeft een bedrijf waarden, normen, producten – al dan niet homogeen, voorwaarden, een huisstijl, concurrenten en doelstellingen. En zo heeft ieder bedrijf haar eigen specifieke uitdagingen. Een SEA-specialist probeert met behulp van diverse campagne-typen binnen Google vooral een zo hoog mogelijk resultaat te behalen.
Een performance marketeer daarentegen, die verdiept zich meer in de huid van de klant. En die van de klant zijn klant. Hij denkt mee over de juiste key-messages en adviseert over potentieel interessante platformen (naast Google) om op te adverteren.
Een performance marketeer heeft een holistische kijk
Een performance marketeer denkt meer over crossmediale invloeden. Tegenwoordig zijn er meer interessante mogelijkheden om je doelgroep effectief te benaderen buiten Google- en Microsoft Ads om. Denk hierbij aan marketplaces, vergelijkwebsites met advertentiemogelijkheden en digitale billboards.
Door alle automatiseringsmogelijkheden is er op de lange termijn meer ruimte voor strategische aanscherpingen. Er hoeft namelijk niet meer eindeloos op detail-niveau binnen de campagnes van Google Ads geoptimaliseerd te worden. Tegelijkertijd dienen de campagnes wel gemanaged te blijven om de automatisering (algoritmes) zo goed mogelijk te voeden.
Met andere woorden: er is meer ruimte voor een bredere kijk op de organisatie. Het doel? Een mix van performance kanalen vinden die zorgen voor een duurzame groei.
Aan de slag als performance marketeer? Of ons inzetten als performance marketing bureau? Neem snel contact op!