B2B contentstrategie
voor Copernicos
Copernicos helpt organisaties de toekomst te verkennen, zodat ze betere besluiten kunnen nemen. Zo’n bedrijf met glazen bol wil natuurlijk ook goed voorspellen welke kan ze op willen met hun content. Dus zetten ze Whello in om een goede contentstrategie te bepalen.
We zijn gestart met het maken van herkenbare persona’s waar Copernicos zich op kan richten. Onze copywriter Diana en merkstrateeg Rosalinde gaven een schrijftraining en positioneringsworkshop.
Dit project in het kort
- Positioneringsworkshop
- Contentstrategie met persona’s en tone of voice
- Schrijftrainingen gegeven
- Meer over Copernicos
- Meer over content marketing
Het proces
Mooie dingen maken we samen. Co-creatie noemen we dat. We werkten dan ook nauw samen met het team van Copernicos. In de kickoff van dit project hebben we uitgebreid onderzocht wie hun doelgroepen zijn en waar ze nou écht mee zitten. Want in de toekomst kijken, dat willen we allemaal. En Copernicos onderbouwt die toekomstvisie met data en scenario-analyses, waarin alle relevante en ook onzekere factoren zijn verwerkt. Dat verhaal wil je vertellen, maar alleen aan de juiste doelgroepen. Dus gaan we aan de slag met:
Persona’s neerzetten
Tone of voice bepalen
Contentbehoefte analyseren
Contentstrategie uitwerken
Schrijfworkshop geven
De uitdaging
Copernicos heeft heldere kennis over assetmanagement, innovatiemanagement en investeringstrategieën. Zowel voor de overheid als voor bedrijven. Dat is een heel brede doelgroep. Als organisatie kun je niet lukraak allerlei content de wereld in gooien. Je wilt met zo min mogelijk bijvangst je verhaal aan de juiste oren en ogen vertellen. Aan Whello dus de taak om een laser-targeted strategie te maken gericht op de specifieke B2B doelgroepen.
De aanpak
We startten met uitgebreide interviews van verschillende sleutelpersonen binnen Copernicos. Daarmee brachten we de huidige strategie en uitdagingen van de organisatie in kaart. Daarna volgde een onderzoek naar de juiste doelgroepen. Via een analyse kwamen we erachter hoe we deze het beste bereiken. Dat gaat ver – per doelgroep bepaalden we in wat voor content ze geïnteresseerd zijn en wanneer en hoe we deze content het beste aan ze laten zien. Onze contentspecialist Diana leefde zich helemaal in. De persona’s schreef ze tot in detail uit, met foto’s, hobby’s en karaktereigenschappen.Â
Het resultaat
Copernicos kijkt voortaan niet alleen in de toekomst van assetmanagement, maar ook kraakhelder in de glazen marketingbol. Een duidelijke contentstrategie vertelt ze precies welke content bij welke doelen en doelgroep past. Hoe je die content dan schrijft, heeft Copernicos geleerd in een schrijftraining.
Daarnaast staan ze nog steviger in de markt dankzij een serie aan webinars waarbij we ze ondersteunen met banners en campagnes.Â
Diana Koning
Copywriter bij Whello
“Je wilt niet alleen weten wie je doelgroep is, maar ze ook een gezicht geven. Copernicos is een prachtig bedrijf met een bijzondere werkwijze. Als buitenstaander voel je dat hier iets magisch gebeurt. Het is de truc daar de vinger op te leggen en het concreet te maken. Dat heb ik gedaan met uitvoerig strategisch onderzoek. Zodat je daarna je content doelbewust en succesvol kan inzetten.”