Of het nu een advertentie, landingspagina of e-mail is: Elk kanaal dat je inzet, bestaat uit meerdere succesfactoren. Denk bijvoorbeeld aan het design, de tekst, de call to action, de koppen, de plaats van een advertentie en nog veel meer. Er zijn dus enorm veel factoren die de prestaties van je creaties beïnvloeden. Daarom is het niet makkelijk om ze te optimaliseren. A/B-tests helpen je daarbij. Hieronder vind je 5 tips voor betere A/B-tests.

A B Test Tips

Meer eerst: Wat zijn A/B-tests eigenlijk?

Voor we de tips met je delen, vertellen we eerst wat meer over A/B-tests. A/B-testen is een veel voorkomende en effectieve manier om elke digitale uiting te optimaliseren. Je maakt 2 varianten – A en B – die je tegelijkertijd test. Zo kom je erachter welke beter presteert.

Zo werken deze tests: 2 varianten van bijvoorbeeld een landingspagina, e-mail of advertentie worden willekeurig getoond aan gebruikers. De ene helft van de gebruikers ziet versie A, de andere helft versie B. Vervolgens geeft de A/B-test aan welke versie het populairst is onder de doelgroep. Dat gebeurt op basis van specifieke statistieken die je zelf kiest.

Dit lijkt misschien een snelle oplossing, maar niets is minder waar. Het kost namelijk heel wat tijd en toewijding om de juiste resultaten te krijgen. Want je vergelijkt de winnende variant elke keer opnieuw met een nieuwe variant om te blijven optimaliseren.

Waarom elke campagne manager moét A/B testen

Het belangrijkste voordeel van A/B-tests is dat je niet langer hoeft te gissen als je optimaliseert. Je test namelijk gewoon de voorkeuren van je gebruikers. Zo zie je hoe ze reageren op bepaalde digitale uitingen en wijzigingen daarvan. Dit zijn de andere voordelen van A/B-tests:

  • Ze helpen je om erachter te komen welke woorden, afbeeldingen, buttons en andere elementen aantrekkelijk zijn voor je doelgroep. Op die manier voldoe je echt aan hun verwachtingen. Zelfs de kleinste aanpassingen doen soms wonderen.
  • A/B-tests helpen om het bouncepercentage te verlagen. In veel gevallen kloppen de aannames van website-eigenaren over hun doelgroep helemaal niet. Als gevolg hiervan ‘bouncen’ gebruikers vaak van de website of e-mails zonder dat ze tijd hebben genomen om ze te bekijken. Met A/B-tests controleer je deze veronderstellingen, waardoor je je doelgroep uiteindelijk echt bereikt.
  • Ze helpen je om het conversiepercentage te laten stijgen. Dat is eigenlijk precies waar optimaliseren om draait. Met A/B-tests zie je wat wel en niet werkt voor gebruikers. Dat maakt het een stuk makkelijker om een lay-out, teksten en visuals te creëren die zorgen voor meer conversies.
Whello A B Test Tips

Onze 5 ultieme tips voor betere A/B-tests

Als je er eenmaal zeker van bent dat A/B-tests werken, is het belangrijk om ze zo goed mogelijk uit te voeren. Op die manier krijg je de beste resultaten. Met deze 5 tips lukt dat:

1. Begin met A/B-tests zonder aannames.

Als je een digitale uiting maakt en test, bedenk dan niet van tevoren hoe je doelgroep op de verschillende versies zal reageren. Laat de gebruikers je vertellen welke versie het best werkt. Probeer niet tegen hun mening in te gaan.
Het gebeurt namelijk best vaak dat de resultaten anders uitpakken dan je verwacht. Het beste is dan ook om je conclusies te laten voortkomen uit de data en op basis daarvan je digitale uiting te optimaliseren.

2. Test één ding tegelijk.

Natuurlijk is het zo dat je met een A/B-test twee varianten van een webpagina, e-mail of andere digitale uiting test. Onthoud goed dat die twee versies maar één wisselend element mogen hebben. Als je bijvoorbeeld een specifieke call to action wilt uitproberen, zorg dan dat alleen de call to action verschilt en de rest van de pagina’s hetzelfde is. Anders is het erg moeilijk om te bepalen wat gebruikers wel en niet aanspreekt. De resultaten van de A/B-test kun je dan veel lastiger toeschrijven aan bepaalde elementen.

Maar wat als je meerdere elementen van bijvoorbeeld dezelfde webpagina, e-mail of advertentie wilt testen? Maak dan een lijstje met alle elementen die je wilt testen. Bepaal vervolgens welke de meeste prioriteit heeft en begin daarmee. Op die manier voer je een voor een de A/B-tests uit. Zo krijg je een duidelijk beeld van de resultaten en weet je precies wat wel en niet werkt.

3. Ga vooral uit van kwalitatieve analyses.

Een goede manier om iets te testen is door gebruikers gedetailleerde feedback te laten invullen. Het is nog beter om zelf te kijken hoe mensen je digitale uitingen gebruiken. Zelfs als je de ontwerpen met je collega’s of vrienden bekijkt, komen daar waardevolle inzichten uit. Als je een probleem met je website op die manier ontdekt, weet je precies wat niet zo goed werkt als je dacht.

Dat is ook de reden dat opnames van gebruikerssessies zo goed werken met A/B-tests. Dat zijn opgenomen bezoeken van gebruikers die over je site surfen. Omdat dit observaties zijn, is de conclusie wel afhankelijk van je eigen vooroordelen. Toch vormen deze opnames een goudmijn van informatie en een waardevol hulpmiddel om knelpunten in de gebruikerservaring te vinden. Zo gebruiken wij de tool Hotjar om de bezoekers opname inzichtelijk te maken.

Hotjar Heatmap

4. Gebruik de juiste tools.

Voor goede A/B-tests heb je de juiste tools nodig, vooral als je sessie-opnames wilt gebruiken. Er zijn veel factoren die deze tests beïnvloeden. Daarom is het niet alleen moeilijk, maar vaak ook niet effectief om ze allemaal handmatig uit te voeren. Tools als Google Optimize, LiveSession, Omniconvert en AB Tasty helpen je om de juiste omgeving voor A/B-tests te creëren. Zo krijg je betrouwbare resultaten die echt een verschil maken voor je optimalisatie.

5. Bepaal welke statistieken je nodig hebt en rapporteer alle resultaten.

Voordat je een test uitvoert, moet je beslissen hoe je het resultaat meet. Kies één statistiek waarmee je de winnende versie bepaalt. Dat statistiek is afhankelijk van je doel en kan van test tot test verschillen. Kies in ieder geval iets meetbaars dat invloed heeft op het bedrijf, bijvoorbeeld het aantal conversies of conversiepercentage. Andere belangrijke statistieken zijn gemiddelde bezoekerstijd, bouncepercentages en exit rates.

Rapporteer na de tests gedetailleerd alle resultaten. Daarmee zorg je er niet alleen voor dat je de test later niet hoeft te herhalen, maar het helpt je ook om verbeteringen over een langere periode te zien. Daarnaast geven de resultaten vaak waardevolle inzichten in de voorkeuren van je klanten.

Til je digitale uitingen naar een hoger niveau met A/B-tests

Met A/B-tests kan je werkelijk alle kanten op. Je kunt alle elementen testen die je maar wilt. Het is het beste om tests uit te voeren op pagina’s die al veel bezocht worden. Die hebben namelijk eerder invloed op de bedrijfsresultaten. Maar het belangrijkste is om consequent te blijven en geduld te hebben.

De ideale looptijd van een A/B-test is 1 tot 4 weken, waarbij het aanbevolen minimum 7 tot 14 dagen is. Hoe lang een test duurt, is afhankelijk van de hoeveelheid bezoekers of interesse die je digitale uiting krijgt. Het ideale aantal tests varieert ook sterk. Onthoud vooral dat het doel is om digitale uitingen constant te optimaliseren.

De beste resultaten ontstaan als je kwantitatieve en kwalitatieve analyses combineert. Wil je ook je website performance optimaliseren? Neem contact op met de conversie specialisten van Whello. We gaan graag voor je ontdekken wat jouw ‘winners’ zijn 😉

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute