Conversie is letterlijk het verschil tussen wel of geen verkoop aan een klant die jouw webshop bezoekt. Conversie is dus van onschatbare waarde. Daarom hier voor jou 7 bewezen conversie tips voor webshops.
1. Toon producten vanuit meerdere invalshoeken
Mensen willen weten wat ze kopen, zo simpel is het. Zorg er daarom voor – of het nu om een tas of een bureaustoel gaat – dat je je product vanuit verschillende invalshoeken laat zien. Niet iedereen beschikt over 360º foto’s, maar zorg er dan op z’n minst voor dat je vanuit iedere invalshoek een goede foto toont.
2. Laat video’s zien van je producten
Bij sommige (complexe) producten zeggen foto’s niet genoeg. Als jouw bureaustoel bijvoorbeeld heel erg goed rolt, schuift en verstelt, dan is het verstandig om dat te laten zien in een video.
Product videos staan er bekend om dat ze het conversiepercentage verhogen. Een bewezen tactiek dus en bijna altijd de investering waard. Zo is Zalando groot geworden door korte simple videos, die net iets meer vertellen over de betreffende schoen.
Bekijk snel al onze CRO diensten of ontmoet onze CRO specialisten direct!
3. Wees duidelijk over productdetails
Ook hier is het belangrijk dat alle informatie beschikbaar is. Iemand wil weten hoeveel zijvakken een tas of standen een bureaustoel heeft, dus zorg ervoor dat je alle details hapklaar – bijvoorbeeld met bullet points of een infographic – bij elkaar hebt staan. Hoe duidelijker en overzichtelijker, hoe beter.
4. Maak een sectie met productvoordelen én nadelen
Productdetails zijn niet hetzelfde als productvoordelen. Zorg ervoor dat jij (ook op een duidelijke manier) de voordelen van je product aanbiedt. Is jouw bureaustoel ergonomisch verantwoord, dan is het bijvoorbeeld een manier om een ‘good practice’ (een vrolijk en gezond iemand op jouw bureaustoel) en een ‘bad practice’ (iemand met een pijnlijke rug op een andere bureaustoel) te laten zien.
Wellicht klinkt dit in eerste instantie onlogisch voor je, maar benoem ook enkele nadelen. Dit komt oprecht over, en zorgt ervoor dat klanten een beter oordeel kunnen vellen (en dus eerder kopen). De truc is om nadelen te benoemen, zonder je eigen producten in diskrediet te brengen.
5. Laat klantrecensies zien
Als je zelf van je bureaustoel zegt dat het een superfijne bureaustoel is, dan denken bezoekers ‘natuurlijk zegt hij dat, het is zijn bureaustoel’. Als andere klanten van jouw bureaustoel zeggen dat het een superfijne bureaustoel is, dan nemen ze dat veel sneller aan. En dat verhoogt je conversie. Ga voor product-reviews, dat werkt veel beter dan algemene reviews.
6. Bied shoppers een kijkje achter de schermen
Mensen kopen niet zomaar een product, maar een merk(verhaal). Biedt bezoekers een kijkje achter de schermen. Wie zijn de mensen die de producten verzinnen, maken en verkopen? Waar is het allemaal begonnen? Waarom bestaan jullie? Tegenwoordig is de vraag ‘van wie’ iemand iets koopt net zo belangrijk als ‘wat’ iemand koopt. Niet voor niets is de over-ons pagina vaak een goedbezochte pagina. Dus laat zien wie je bent.
7. Gebruik een Chatbot om basisvragen te beantwoorden
Sommige vragen moeten snel beantwoord worden. En er zijn tegenwoordig heel veel vragen die beantwoord kunnen worden door een Chatbot. Momenteel wordt 85% van de online customer service uitgevoerd door zo’n Chatbot. Het bespaart jou een hele hoop vragen – en dus tijd – en in veel gevallen zorgt de Chatbot ervoor dat je potentiële klant zijn antwoord snel heeft. En als dat net het laatste antwoord was dat hij nodig had om een aankoop te doen, dan is het maar goed dat hij het snel kreeg.
Let op:
Maar zorg er ook voor dat de klantenservice contactopties direct verschijnen als de chatbot geen soelaas kan bieden. Zo voorkom je gefrustreerde klanten die een specifieke vraag hebben.
8. Bonus tip
We hebben je 7 webshop conversie tips beloofd, dus deze krijg je er helemaal gratis bij: Gebruik humor in je communicatie.
Volgens onderzoek verhoogd humor je conversiepercentage met maar liefst 28%! Omdat webshops zoveel op elkaar lijken, is humor één van de krachtigste manieren om je te onderscheiden. Wanneer je humor op subtiele manier toepast, kan het net dat stukje frustratie wegnemen en een loyale klant opleveren. Denk aan een leuke 404-pagina of een grappige out-of-stock berichtje.
Concluderend..
Een potentiële koper wil weten wat hij of zij koopt. Als de bezoeker van jouw product nog te veel vragen heeft – hoe werkt dit? Hoe zit dat? Zit er een schroef bij? – dan is de kans groot dat diegene afhaakt. Het belangrijkste is dus: zorg ervoor dat alle informatie overzichtelijk en aantrekkelijk gepresenteerd word. Als je het vervolgens ook nog lukt om authentiek en persoonlijk over te komen, dan heb je goud in handen.