Conversie is letterlijk het verschil tussen wel of geen verkoop aan een klant die jouw webshop bezoekt. Conversie is dus van onschatbare waarde. Daarom hier voor jou 7 bewezen conversie tips voor webshops.

1. Toon producten vanuit meerdere invalshoeken

Mensen willen weten wat ze kopen, zo simpel is het. Zorg er daarom voor – of het nu om een tas of een bureaustoel gaat – dat je je product vanuit verschillende invalshoeken laat zien. Niet iedereen beschikt over 360º foto’s, maar zorg er dan op z’n minst voor dat je vanuit iedere invalshoek een goede foto toont.

2. Laat video’s zien van je producten

Bij sommige (complexe) producten zeggen foto’s niet genoeg. Als jouw bureaustoel bijvoorbeeld heel erg goed rolt, schuift en verstelt, dan is het verstandig om dat te laten zien in een video.

Product videos staan er bekend om dat ze het conversiepercentage verhogen. Een bewezen tactiek dus en bijna altijd de investering waard. Zo is Zalando groot geworden door korte simple videos, die net iets meer vertellen over de betreffende schoen.

Bekijk snel al onze CRO diensten of ontmoet onze CRO specialisten direct!

3. Wees duidelijk over productdetails

Ook hier is het belangrijk dat alle informatie beschikbaar is. Iemand wil weten hoeveel zijvakken een tas of standen een bureaustoel heeft, dus zorg ervoor dat je alle details hapklaar – bijvoorbeeld met bullet points of een infographic – bij elkaar hebt staan. Hoe duidelijker en overzichtelijker, hoe beter.

4. Maak een sectie met productvoordelen én nadelen

Productdetails zijn niet hetzelfde als productvoordelen. Zorg ervoor dat jij (ook op een duidelijke manier) de voordelen van je product aanbiedt. Is jouw bureaustoel ergonomisch verantwoord, dan is het bijvoorbeeld een manier om een ‘good practice’ (een vrolijk en gezond iemand op jouw bureaustoel) en een ‘bad practice’ (iemand met een pijnlijke rug op een andere bureaustoel) te laten zien.

Wellicht klinkt dit in eerste instantie onlogisch voor je, maar benoem ook enkele nadelen. Dit komt oprecht over, en zorgt ervoor dat klanten een beter oordeel kunnen vellen (en dus eerder kopen). De truc is om nadelen te benoemen, zonder je eigen producten in diskrediet te brengen.

5. Laat klantrecensies zien

Als je zelf van je bureaustoel zegt dat het een superfijne bureaustoel is, dan denken bezoekers ‘natuurlijk zegt hij dat, het is zijn bureaustoel’. Als andere klanten van jouw bureaustoel zeggen dat het een superfijne bureaustoel is, dan nemen ze dat veel sneller aan. En dat verhoogt je conversie. Ga voor product-reviews, dat werkt veel beter dan algemene reviews.

6. Bied shoppers een kijkje achter de schermen

Mensen kopen niet zomaar een product, maar een merk(verhaal). Biedt bezoekers een kijkje achter de schermen. Wie zijn de mensen die de producten verzinnen, maken en verkopen? Waar is het allemaal begonnen? Waarom bestaan jullie? Tegenwoordig is de vraag ‘van wie’ iemand iets koopt net zo belangrijk als ‘wat’ iemand koopt. Niet voor niets is de over-ons pagina vaak een goedbezochte pagina. Dus laat zien wie je bent.

7. Gebruik een Chatbot om basisvragen te beantwoorden

Sommige vragen moeten snel beantwoord worden. En er zijn tegenwoordig heel veel vragen die beantwoord kunnen worden door een Chatbot. Momenteel wordt 85% van de online customer service uitgevoerd door zo’n Chatbot. Het bespaart jou een hele hoop vragen – en dus tijd – en in veel gevallen zorgt de Chatbot ervoor dat je potentiële klant zijn antwoord snel heeft. En als dat net het laatste antwoord was dat hij nodig had om een aankoop te doen, dan is het maar goed dat hij het snel kreeg.

Let op:

Maar zorg er ook voor dat de klantenservice contactopties direct verschijnen als de chatbot geen soelaas kan bieden. Zo voorkom je gefrustreerde klanten die een specifieke vraag hebben.

8. Bonus tip

We hebben je 7 webshop conversie tips beloofd, dus deze krijg je er helemaal gratis bij: Gebruik humor in je communicatie.

Volgens onderzoek verhoogd humor je conversiepercentage met maar liefst 28%! Omdat webshops zoveel op elkaar lijken, is humor één van de krachtigste manieren om je te onderscheiden. Wanneer je humor op subtiele manier toepast, kan het net dat stukje frustratie wegnemen en een loyale klant opleveren. Denk aan een leuke 404-pagina of een grappige out-of-stock berichtje.

Concluderend..

Een potentiële koper wil weten wat hij of zij koopt. Als de bezoeker van jouw product nog te veel vragen heeft – hoe werkt dit? Hoe zit dat? Zit er een schroef bij? – dan is de kans groot dat diegene afhaakt. Het belangrijkste is dus: zorg ervoor dat alle informatie overzichtelijk en aantrekkelijk gepresenteerd word. Als je het vervolgens ook nog lukt om authentiek en persoonlijk over te komen, dan heb je goud in handen.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    5 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute