Tegenwoordig ligt de focus steeds meer op mobiel. Uit onderzoek blijkt dat steeds meer gebruikers switchen van vooral desktop naar vooral mobiel. Het is daarom extra belangrijk geworden om je website voor mobiele gebruikers te optimaliseren. Benieuwd hoe? Wij geven 5 tips!

1. Houd rekening in het design met het fysieke gebruik

Er zijn diverse manieren om je telefoon vast te houden. De één gebruikt de ‘hold and touch’ methode, de ander ‘two hands – portrait’ en weer een ander gebruikt zijn of haar telefoon met slechts een hand, rechts of links.

Hoewel veel mensen hier niet over nadenken, heeft dit veel invloed op het bereik van je bezoeker op je website. Een bezoeker die de ‘hold and touch’ methode gebruikt, kan gemakkelijk overal bij, terwijl iemand die slechts één hand gebruikt, niet zo makkelijk overal bijkomt.

Zorg ervoor dat je website op mobiele apparaten user-friendly is voor elke gebruiker. Test zelf de verschillende manieren, en ervaar of je overal makkelijk bij kan. Zo niet? Maak met jouw webdesigner de aanpassingen zodat élke gebruiker makkelijk kan converteren.

2. Website snelheid

Ook voor desktop is de laadsnelheid van je website belangrijk, maar voor mobiel is dit misschien wel nog belangrijker. Het aantal mobiele gebruikers dat afhaakt (bounces) stijgt explosief als een site langer dan 3 seconden nodig heeft om te laden. Denk hier dus ook aan wanneer je (nieuwe) content of video’s upload.

Pas AMP toe en vereenvoudig je website voor mobiel, waardoor je je laadsnelheid verbetert. Met AMP minimaliseer je de styling van je website en blijft er een platte snelle pagina over. Maar denk ook aan het verkleinen van je logo, minimaliseren van een sidebar en geen video’s op je mobiele website. Dit laatste heeft trouwens niet alleen te maken met de laadsnelheid van je website, maar ook met de gebruiksvriendelijkheid. Video’s afspelen kost veel data en die keuze wilt de bezoeker graag zelf maken. Meer weten over AMP en het verbeteren van je websitesnelheid? Lees ons eerder gepubliceerde artikel hierover.

3. Micro-interacties

Maak door middel van micro-interacties duidelijk wat de status is. Snelheid is een must voor een mobiele gebruiker. Daarom is het ook belangrijk om micro-interacties toe te passen om te laten zien wat de status is van een opdracht. Wanneer de bezoeker niet weet wat er gebeurd, blijft deze vragen om de actie uit te voeren, waardoor het proces wordt vertraagd. Heeft een gebruiker geklikt op een video, maar moet deze nog laden, laat dit zien.

Micro-interacties zijn onder te verdelen in 3 stappen:

  • Actie – de gebruiker doet iets als vegen, tikken of vasthouden.
  • Reactie – de interface reageert op basis van wat er moet gebeuren. Bijvoorbeeld door op een AAN / UIT-schuif te tikken, wordt een instelling uitgeschakeld.
  • Feedback – dit is wat de gebruiker feitelijk ziet als het resultaat van de interactie. De aan / uit-schuifregelaar kan soepel glijden alsof er echt een schakelaar uitgezet wordt.

Dit soort eenvoudige animaties kunnen de ervaring van mobiele bezoekers enorm verbeteren.

4. Simplicity

We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: snelheid. Mobiele gebruikers willen niet veel hoeven na te denken over de volgende stap. Maak het de gebruiker dan ook zo makkelijk mogelijk. Niet te veel stappen in het bestelproces, vraag geen gegevens die je niet nodig hebt en plaats de juiste buttons op de juiste plek.

Een andere tip is om een profiel niet verplicht te maken. Bezoekers die snel willen bestellen zouden een zo eenvoudig mogelijke route moeten kunnen bewandelen. Maak het voor de bezoeker simpel om zijn gegevens in te vullen. Is dit niet duidelijk en moet de bezoeker te veel moeite doen? Dan is de kans groot dat er geen conversie uit zal volgen.

5. Dynamisch toetsenbord

Niets zo vervelend als je elke keer moet switchen tussen toetsenborden op je mobiel bij het invoeren van je gegevens. Maak het de gebruiker makkelijk en zorg voor een ‘dynamisch toetsenbord’. Laat een toetsenbord met alleen cijfers zien, als je een telefoonnummer moet opgeven. Zorg ervoor dat @ en .com binnen handbereik zijn wanneer de gebruiker zijn/haar e-mailadres moet invoeren.

Meer weten?

Benieuwd of jouw mobiele website geoptimaliseerd kan worden? Wij bekijken graag je website om kansen te spotten om te groeien. Neem gerust contact met ons op of ontmoet onze CRO specialisten.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute