Tegenwoordig ligt de focus steeds meer op mobiel. Uit onderzoek blijkt dat steeds meer gebruikers switchen van vooral desktop naar vooral mobiel. Het is daarom extra belangrijk geworden om je website voor mobiele gebruikers te optimaliseren. Benieuwd hoe? Wij geven 5 tips!

1. Houd rekening in het design met het fysieke gebruik

Er zijn diverse manieren om je telefoon vast te houden. De één gebruikt de ‘hold and touch’ methode, de ander ‘two hands – portrait’ en weer een ander gebruikt zijn of haar telefoon met slechts een hand, rechts of links.

Hoewel veel mensen hier niet over nadenken, heeft dit veel invloed op het bereik van je bezoeker op je website. Een bezoeker die de ‘hold and touch’ methode gebruikt, kan gemakkelijk overal bij, terwijl iemand die slechts één hand gebruikt, niet zo makkelijk overal bijkomt.

Zorg ervoor dat je website op mobiele apparaten user-friendly is voor elke gebruiker. Test zelf de verschillende manieren, en ervaar of je overal makkelijk bij kan. Zo niet? Maak met jouw webdesigner de aanpassingen zodat élke gebruiker makkelijk kan converteren.

2. Website snelheid

Ook voor desktop is de laadsnelheid van je website belangrijk, maar voor mobiel is dit misschien wel nog belangrijker. Het aantal mobiele gebruikers dat afhaakt (bounces) stijgt explosief als een site langer dan 3 seconden nodig heeft om te laden. Denk hier dus ook aan wanneer je (nieuwe) content of video’s upload.

Pas AMP toe en vereenvoudig je website voor mobiel, waardoor je je laadsnelheid verbetert. Met AMP minimaliseer je de styling van je website en blijft er een platte snelle pagina over. Maar denk ook aan het verkleinen van je logo, minimaliseren van een sidebar en geen video’s op je mobiele website. Dit laatste heeft trouwens niet alleen te maken met de laadsnelheid van je website, maar ook met de gebruiksvriendelijkheid. Video’s afspelen kost veel data en die keuze wilt de bezoeker graag zelf maken. Meer weten over AMP en het verbeteren van je websitesnelheid? Lees ons eerder gepubliceerde artikel hierover.

3. Micro-interacties

Maak door middel van micro-interacties duidelijk wat de status is. Snelheid is een must voor een mobiele gebruiker. Daarom is het ook belangrijk om micro-interacties toe te passen om te laten zien wat de status is van een opdracht. Wanneer de bezoeker niet weet wat er gebeurd, blijft deze vragen om de actie uit te voeren, waardoor het proces wordt vertraagd. Heeft een gebruiker geklikt op een video, maar moet deze nog laden, laat dit zien.

Micro-interacties zijn onder te verdelen in 3 stappen:

  • Actie – de gebruiker doet iets als vegen, tikken of vasthouden.
  • Reactie – de interface reageert op basis van wat er moet gebeuren. Bijvoorbeeld door op een AAN / UIT-schuif te tikken, wordt een instelling uitgeschakeld.
  • Feedback – dit is wat de gebruiker feitelijk ziet als het resultaat van de interactie. De aan / uit-schuifregelaar kan soepel glijden alsof er echt een schakelaar uitgezet wordt.

Dit soort eenvoudige animaties kunnen de ervaring van mobiele bezoekers enorm verbeteren.

4. Simplicity

We kunnen het niet vaak genoeg herhalen: snelheid. Mobiele gebruikers willen niet veel hoeven na te denken over de volgende stap. Maak het de gebruiker dan ook zo makkelijk mogelijk. Niet te veel stappen in het bestelproces, vraag geen gegevens die je niet nodig hebt en plaats de juiste buttons op de juiste plek.

Een andere tip is om een profiel niet verplicht te maken. Bezoekers die snel willen bestellen zouden een zo eenvoudig mogelijke route moeten kunnen bewandelen. Maak het voor de bezoeker simpel om zijn gegevens in te vullen. Is dit niet duidelijk en moet de bezoeker te veel moeite doen? Dan is de kans groot dat er geen conversie uit zal volgen.

5. Dynamisch toetsenbord

Niets zo vervelend als je elke keer moet switchen tussen toetsenborden op je mobiel bij het invoeren van je gegevens. Maak het de gebruiker makkelijk en zorg voor een ‘dynamisch toetsenbord’. Laat een toetsenbord met alleen cijfers zien, als je een telefoonnummer moet opgeven. Zorg ervoor dat @ en .com binnen handbereik zijn wanneer de gebruiker zijn/haar e-mailadres moet invoeren.

Meer weten?

Benieuwd of jouw mobiele website geoptimaliseerd kan worden? Wij bekijken graag je website om kansen te spotten om te groeien. Neem gerust contact met ons op.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
socials van jouw bedrijf?

Bij Whello helpen we je graag. Kom langs, bel ons, dm ons of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9
powered by Google
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
See All Reviews

Onze blije klanten aan het woord

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17