Google Analytics is wellicht de meest gebruikte tool voor marketeers wereldwijd. Toch zijn de grote upgrades spaarzaam gebleken. We zitten nu pas in de derde grote revisie (van Universal Analytics naar Google Analytics 4). Google Analytics 4 is in ontwikkeling sinds de eerste release van “Google Analytics for Firebase” in 2017, en een bètaversie werd uitgebracht in juli 2019 onder de naam “Analytics App + Web Properties”.

De laatste update van Google Analytics brengt een hele reeks aan nieuwe features. Deze features zijn voornamelijk gecreëerd omdat marketeers het vaak lastig vinden om een compleet beeld te krijgen en het moeilijk vinden om bruikbare inzichten uit hun data te halen. Daarom komt Google met nieuwe features die de marketing keuzes van marketeers en de ROI verbeteren.

We vertellen je over de 5 belangrijkste redenen waarom je direct moet overstappen van Universal Analytics naar Google Analytics 4. 

1. Beter inzicht in het identificeren van trends aan de hand van machine learning

Google Analytics kan met deze feature marketeers bewust maken van belangrijke data trends. Dit doen ze door gebruik te maken van bestaande Google machine learning modellen. Zo kan Google Analytics 4 bijvoorbeeld website gegevens gebruiken om automatisch populaire (of trending) producten te identificeren, die recent zijn gestegen door nieuw bezoekersgedrag.

Deze feature zorgt er voor dat marketeers proactief en reactief kunnen zijn doordat ze toekomstige acties van hun klanten kunnen voorspellen. Later zullen ook nieuwe voorspellende statistieken worden toegevoegd. Deze voorspellende statistieken kunnen inschatten wat de inkomsten zijn van een segment aan de hand van gecreëerde klantengroepen. Aan de hand hiervan kunnen marketeers aangepaste doelgroepen maken om klantgroepen met een hogere orderwaarde te bereiken. Klinkt als muziek in de oren, toch?

2. Een diepere integratie met Google Ads

Door de nieuwe integratie met Google Ads is het makkelijker om hetgeen wat je leert, en de inzichten die je krijgt, nu ook toe te passen om je campagnes te verbeteren.

Doordat je doelgroepen nu duidelijk in beeld worden gebracht, kan je campagnes bouwen rondom bepaalde doelgroepen met nog relevantere ads en landingpages.

Heb je een website én app? Google Ads meet nu ook de interacties tussen je website en app. Dat betekent dat het nu cross-platform kan rapporteren over conversies, op bijvoorbeeld Youtube, die zowel op je website als in de app plaatsvinden. Marketeers hebben daardoor een meer holistische kijk op hun resultaten en hebben de mogelijkheid om meer conversies te zien.

3. Klantgerichte data metingen

Google Analytics heeft zich ontwikkeld van metingen, die zijn gefragmenteerd per apparaat of per platform, naar klantgerichte metingen. De klantgerichte data metingen maken gebruik van verschillende ‘identity spaces’. Deze spaces bevatten onder andere ID’s en unieke Google signalen van gebruikers die zich hebben aangemeld voor personalisatie van advertenties.

Op deze manier kunnen marketeers zien of bedrijven hen eerst hebben ontdekt via een advertentie en vervolgens een aankoop hebben gedaan via de app van het bedrijf. Op lange termijn kunnen marketeers hierdoor een beter beeld krijgen van de gehele klantlevenscyclus, van acquisitie tot aan conversie en retentie.

4. Gedetailleerdere data controle

Google Analytics 4 bevat nu ook opties om adverteerders beter te helpen te voldoen aan de regelgeving zoals GDPR. Marketeers kunnen vanaf nu beheren hoe gegevens worden verzameld en bewaard.

Een marketeer heeft namelijk zelf de keuze of ze bepaalde klantgegevens willen gebruiken om advertenties te optimaliseren of dat ze het datagebruik willen beperken tot alleen metingen. Google denkt dat deze opties marketeers kunnen helpen zich aan te passen aan een mogelijke toekomst met beperkte cookies.

5. Codeless Event tracking

Events tracken zonder code? Eindelijk(!), zul je denken. Het was elke keer een gedoe om elk event handmatig meetbaar te maken via Google Tag Manager. Bovendien liep je achter de feiten aan, doordat je vanaf dat moment pas data binnen kreeg.

Met de uitgebreide codeloze functies in Analytics 4 wordt het eenvoudiger voor marketeers om on-site en in-app-acties, in realtime te volgen en te meten. Het scrollen van een pagina of het afspelen van video’s worden voortaan automatisch gemeten door Analytics 4!

De verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 op een rij

Tijd voor een vergelijking tussen het vertrouwde oude en de moderne nieuwe versie 🙂

Universal AnaliticsUniversal Analytics
Whello Google PartnerGoogle Analytics 4
Meetmodel dat primair gericht was op sessies en paginaweergaven Meetmodel met een sterke focus op gebruikers en events
Afzonderlijke weergave is nodig voor web-, iOS-apps en Android-apps Nieuwe oplossing voor het integreren van web- en app-data
Standaard metingen houden alleen rekening met paginaweergaven Naast paginaweergaven heb je de mogelijkheid om scrolls, outbound clicks, site search, video engagement, downloads automatisch te meten
Paginaweergaven zijn apart en worden niet tot de events gerekend Alles is een event (inclusief paginaweergaven)
Om “engagement” bij te houden worden bounce rate, avg. time on site en aantal pagina’s per sessie gemeten Andere benadering op engagement met engaged sessions, engagement Rate, engagement time
In Universal Analytics is er geen historische datalimiet (als je deze zo instelt dat deze niet verloopt) In Google Analytics 4 kan je maximaal 14 maanden aan gegevens opslaan

Genoeg gehoord? Zo stap je over van Universal Analytics naar Google Analytics 4

1. Klik in Google Analytics op Admin.
2. Zorg ervoor dat het juiste account is geselecteerd in de Account kolom (als je slechts één Google Analytics-account hebt, is deze al geselecteerd).
3. Selecteer in de Property kolom selecteer de Universal Analytics-property die je wilt upgraden.
4. Klik in de Property kolom op Upgraden naar GA4. Het is de eerste optie (direct boven ‘Property-instellingen’)
5. Klik op Aan de slag onder ‘Ik moet een nieuwe Google Analytics 4-property maken’.
6. Klik op Property maken.

Al met al gaan we met deze update er een stuk op vooruit. Laat ons gerust weten als je hulp kunt gebruiken van één van onze Analytics specialisten.

Veel succes met analyseren!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute