Google Analytics is wellicht de meest gebruikte tool voor marketeers wereldwijd. Toch zijn de grote upgrades spaarzaam gebleken. We zitten nu pas in de derde grote revisie (van Universal Analytics naar Google Analytics 4). Google Analytics 4 is in ontwikkeling sinds de eerste release van “Google Analytics for Firebase” in 2017, en een bètaversie werd uitgebracht in juli 2019 onder de naam “Analytics App + Web Properties”.
De laatste update van Google Analytics brengt een hele reeks aan nieuwe features. Deze features zijn voornamelijk gecreëerd omdat marketeers het vaak lastig vinden om een compleet beeld te krijgen en het moeilijk vinden om bruikbare inzichten uit hun data te halen. Daarom komt Google met nieuwe features die de marketing keuzes van marketeers en de ROI verbeteren.
We vertellen je over de 5 belangrijkste redenen waarom je direct moet overstappen van Universal Analytics naar Google Analytics 4.
1. Beter inzicht in het identificeren van trends aan de hand van machine learning
Google Analytics kan met deze feature marketeers bewust maken van belangrijke data trends. Dit doen ze door gebruik te maken van bestaande Google machine learning modellen. Zo kan Google Analytics 4 bijvoorbeeld website gegevens gebruiken om automatisch populaire (of trending) producten te identificeren, die recent zijn gestegen door nieuw bezoekersgedrag.
Deze feature zorgt er voor dat marketeers proactief en reactief kunnen zijn doordat ze toekomstige acties van hun klanten kunnen voorspellen. Later zullen ook nieuwe voorspellende statistieken worden toegevoegd. Deze voorspellende statistieken kunnen inschatten wat de inkomsten zijn van een segment aan de hand van gecreëerde klantengroepen. Aan de hand hiervan kunnen marketeers aangepaste doelgroepen maken om klantgroepen met een hogere orderwaarde te bereiken. Klinkt als muziek in de oren, toch?
2. Een diepere integratie met Google Ads
Door de nieuwe integratie met Google Ads is het makkelijker om hetgeen wat je leert, en de inzichten die je krijgt, nu ook toe te passen om je campagnes te verbeteren.
Doordat je doelgroepen nu duidelijk in beeld worden gebracht, kan je campagnes bouwen rondom bepaalde doelgroepen met nog relevantere ads en landingpages.
Heb je een website én app? Google Ads meet nu ook de interacties tussen je website en app. Dat betekent dat het nu cross-platform kan rapporteren over conversies, op bijvoorbeeld Youtube, die zowel op je website als in de app plaatsvinden. Marketeers hebben daardoor een meer holistische kijk op hun resultaten en hebben de mogelijkheid om meer conversies te zien.
3. Klantgerichte data metingen
Google Analytics heeft zich ontwikkeld van metingen, die zijn gefragmenteerd per apparaat of per platform, naar klantgerichte metingen. De klantgerichte data metingen maken gebruik van verschillende ‘identity spaces’. Deze spaces bevatten onder andere ID’s en unieke Google signalen van gebruikers die zich hebben aangemeld voor personalisatie van advertenties.
Op deze manier kunnen marketeers zien of bedrijven hen eerst hebben ontdekt via een advertentie en vervolgens een aankoop hebben gedaan via de app van het bedrijf. Op lange termijn kunnen marketeers hierdoor een beter beeld krijgen van de gehele klantlevenscyclus, van acquisitie tot aan conversie en retentie.
4. Gedetailleerdere data controle
Google Analytics 4 bevat nu ook opties om adverteerders beter te helpen te voldoen aan de regelgeving zoals GDPR. Marketeers kunnen vanaf nu beheren hoe gegevens worden verzameld en bewaard.
Een marketeer heeft namelijk zelf de keuze of ze bepaalde klantgegevens willen gebruiken om advertenties te optimaliseren of dat ze het datagebruik willen beperken tot alleen metingen. Google denkt dat deze opties marketeers kunnen helpen zich aan te passen aan een mogelijke toekomst met beperkte cookies.
5. Codeless Event tracking
Events tracken zonder code? Eindelijk(!), zul je denken. Het was elke keer een gedoe om elk event handmatig meetbaar te maken via Google Tag Manager. Bovendien liep je achter de feiten aan, doordat je vanaf dat moment pas data binnen kreeg.
Met de uitgebreide codeloze functies in Analytics 4 wordt het eenvoudiger voor marketeers om on-site en in-app-acties, in realtime te volgen en te meten. Het scrollen van een pagina of het afspelen van video’s worden voortaan automatisch gemeten door Analytics 4!
De verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 op een rij
Tijd voor een vergelijking tussen het vertrouwde oude en de moderne nieuwe versie 🙂
Universal Analytics
|
Google Analytics 4
|
---|---|
Meetmodel dat primair gericht was op sessies en paginaweergaven | Meetmodel met een sterke focus op gebruikers en events |
Afzonderlijke weergave is nodig voor web-, iOS-apps en Android-apps | Nieuwe oplossing voor het integreren van web- en app-data |
Standaard metingen houden alleen rekening met paginaweergaven | Naast paginaweergaven heb je de mogelijkheid om scrolls, outbound clicks, site search, video engagement, downloads automatisch te meten |
Paginaweergaven zijn apart en worden niet tot de events gerekend | Alles is een event (inclusief paginaweergaven) |
Om “engagement” bij te houden worden bounce rate, avg. time on site en aantal pagina’s per sessie gemeten | Andere benadering op engagement met engaged sessions, engagement Rate, engagement time |
In Universal Analytics is er geen historische datalimiet (als je deze zo instelt dat deze niet verloopt) | In Google Analytics 4 kan je maximaal 14 maanden aan gegevens opslaan |
Genoeg gehoord? Zo stap je over van Universal Analytics naar Google Analytics 4
1. Klik in Google Analytics op Admin.
2. Zorg ervoor dat het juiste account is geselecteerd in de Account kolom (als je slechts één Google Analytics-account hebt, is deze al geselecteerd).
3. Selecteer in de Property kolom selecteer de Universal Analytics-property die je wilt upgraden.
4. Klik in de Property kolom op Upgraden naar GA4. Het is de eerste optie (direct boven ‘Property-instellingen’)
5. Klik op Aan de slag onder ‘Ik moet een nieuwe Google Analytics 4-property maken’.
6. Klik op Property maken.
Al met al gaan we met deze update er een stuk op vooruit. Laat ons gerust weten als je hulp kunt gebruiken van één van onze Analytics specialisten.
Veel succes met analyseren!