In 2022 konden we ons normale leven weer grotendeels oppakken. Maar corona heeft een stempel achtergelaten op de e-commerce. Sinds 2018, het jaar voor corona, zijn de webwinkels in Nederland verdubbeld. Onderzoekers uit de Verenigde Staten voorspellen zelfs dat in 2040 95% van alle aankopen online worden gedaan. Welke trends zijn er op het gebied van e-commerce en marketing? En waarom zou je erin mee moeten gaan (of niet)? Lees de 11 belangrijkste trends in marketing hieronder.

 

Trend 1: koop nu, betaal later

Klarna… Afterpay… Ongetwijfeld ken je die merknamen wel. Misschien gebruik je het achteraf betalen zelf ook. Vooral jongeren betalen liever nadat ze hun online aankoop al hebben ontvangen en goedgekeurd. Ga je er niet in mee? Dan is het goed mogelijk dat mensen je product niet willen kopen. Deze trend valt in de categorie eerst zien, dan geloven (en kopen) en is vooral iets wat je extra aanbiedt aan de consument.

Wat zijn de voordelen?

  • Je bent aantrekkelijker voor een jonge doelgroep
  • Je laat zien dat je je klant vertrouwt
  • Je geeft je klanten meer controle

 

Trend 2: Conversion Rate Optimization (CRO)

CRO is is eigenlijk altijd een e-commerce trend, maar hoort toch in dit rijtje thuis doordat er steeds meer bekend is over gebruikerservaringen. Het gaat er bij veel bedrijven niet om hoeveel bezoekers ze naar hun website trekken, maar hoeveel en wanneer ze converteren. Je verbetert CRO door A/B testen uit te voeren en door de snelheid van je website te verhogen. Vooral een snelle website met prikkelende content is belangrijk omdat de aandachtsspanne van mensen ongeveer 8 seconden is. 

Wat zijn de voordelen?

  • Je verhoogt je conversies
  • Je verlaagt je bounce rate
  • Je hebt een gebruiksvriendelijke website

 

Trend 3: serverloze architectuur

Met computerplatformen zoals AWS Lambda heb je geen servers meer nodig. Een platform zonder server reageert automatisch op gebeurtenissen. De computerbron beheert de code die nodig is voor de gebeurtenissen. Je schaalt hierdoor zelf makkelijker omdat je geen servers hoeft in te richten en beheren.

Wat zijn de voordelen?

  • Je website blijft snel, ook bij veel bezoekers op hetzelfde moment
  • Je bespaart kosten
  • Je lost bugs makkelijker op omdat er maar 1 toegangspunt is
  • Je hebt minder omkijken naar je site omdat het platform automatisch reageert

 

Trend 4: headless CMS

Met een headless CMS heb je minder backend code en minder templates. Het voordeel daarvan? Je past je website aan de voorkant (frontend) gemakkelijk aan. Net als bij serverloze architectuur, maakt een headless CMS jouw sitebeheer makkelijker. Indirect is dit ook fijn voor de websitebezoeker, omdat de website sneller is.

Wat zijn de voordelen?

  • Je springt sneller in op de vraag van de bezoeker omdat je minder pagina’s hebt
  • Je website is sneller
  • Je past je webpagina’s sneller aan voor verschillende apparaten

 

Overzicht van verschil tussen traditionele en headless CMS. Bron: Net Solutions.

 

Trend 5: persoonlijk aangesproken worden door niet-mensen

Heb je door dat online teksten meer tegen je praten in plaats van puur informatie geven? Dit geldt ook voor chatbots. Mensen zijn voelen zich meer betrokken als je ze persoonlijk aanspreekt. Niet gek dus dat ook e-commerce dit trucje toepast. Je gebruikt deze truc in chatbots voor: het beantwoorden van veelgestelde vragen – productsuggesties – aankondigingen – verkoop van producten.

Wat zijn de voordelen?

  • Je bezoekers zijn meer betrokken bij je merk
  • Je helpt je bezoekers sneller
  • Je directe verkoop stijgt

 

Trend 6: productvideo’s

Video’s maken producten persoonlijker en daarmee aantrekkelijker om te kopen. In een livestream is duidelijk te zien dat degene die het product presenteert en het product zelf onbewerkt zijn. Livestreams start je gemakkelijk op eigen socialmediakanalen. Laat je deze trend liever aan je voorbijgaan? Heroverweeg die beslissing, want juwelier Moriarty’s Gem Art verdiende bijvoorbeeld $ 30.000 aan livestreams.

Wat zijn de voordelen? 

  • Je laat zien dat je product echt werkt en niet gephotoshopt of geëdit is.
  • Je verhoogt de zichtbaarheid van je merk
  • Je krijgt meer betrokken kopers

 

Trend 7: BOPIS

BOPIS staat voor Buy Online, Pick-up In Store. Tijdens de pandemie zijn veel winkels overgegaan op deze methode. De Digital Economic Index (DEI) concludeerde dat BOPIS in april 2021 met 208% (!) is gestegen. Mensen voelden zich veiliger als ze minder lang tussen een heleboel anderen in een winkel moesten staan. 75% van de ondervraagden wil sindsdien BOPIS blijven gebruiken. Voor fysieke winkels met webshop is dit reden genoeg om BOPIS aan te bieden.

Wat zijn de voordelen?

  • Je bezoekers kopen in 85% van de gevallen extra, omdat ze toch al in de winkel zijn
  • Je voldoet aan de wens van je bezoekers
  • Je loopt voor op je concurrent

 

BOPIS: Buy Online, Pick-up In Store

 

Trend 8: digitale betaalmethoden

Grote kans dat je zelf ook veel online koopt én betaalt. Dus misschien sta je er niet bij stil dat dit een trend is. Een derde van de mensen gebruikt mobiele betalingen als Apple Pay of Android Pay voor hun digitale aankopen.

Ook cryptocurrency worden steeds populairder. Hoewel crypto nog wat kinderziektes heeft, levert het voor je bedrijf extra op als je wel cryptocurrency accepteert. Hoe bekender de naam van de crypto wordt, hoe sneller mensen daar gebruik van willen maken.

Wat zijn de voordelen?

  • Je hebt minder kosten
  • Je loopt voor op concurrenten
  • Je betalingen worden sneller verwerkt

 

Trend 9: e-commerce voor B2B-bedrijven

E-commercetools zijn steeds toegankelijker voor kleinere bedrijven. Hierdoor verplaatsen grote en kleine B2B-bedrijven steeds meer naar online. B2B-bedrijven voelen de noodzaak om B2C-bedrijven bij te houden en hun omzet te verhogen door online te verkopen. 

Dit zijn de gevolgen:

  • Verschil tussen B2B- en B2C-marketing wordt kleiner
  • Lagere kosten door breed inzetbare tools
  • Verplaatsing naar online zorgt voor grotere inkomstenstroom voor B2B-bedrijven

 

Trend 10: augmented reality

Wie had augmented reality, onderdeel van virtual reality, 20 jaar geleden kunnen bedenken? Hoewel virtual reality niet nieuw is, is het een de e-commerce nog niet standaard toegepast. Hoe vet is het dat je straks niet meer naar een fysieke winkel hoeft te gaan om kleding te passen of dat je ziet hoe een bank in je woonkamer staat. Je bent duurzamer bezig door niet te hoeven retourneren. Je schaft het product gewoon alleen aan als je het goed vindt staan. Win-win situatie. Hier maak je je klanten heel blij mee.

Wat zijn de voordelen?

  • Je hebt minder kosten
  • Je bent duurzamer als bedrijf en consument
  • Je klanten kopen alleen nog producten die ze houden

 

Trend 11: betere omnichannelervaring

De omnichannelervaring vervangt de multichannelervaring. Bij een multichannelervaring is ieder kanaal voor de consument toegankelijk, maar ervaart de consument elk kanaal apart. Bij een omnichannelervaring heeft de consument een naadloze ervaring over al je verschillende kanalen. Een bedrijf is beschikbaar via telefoon, website, fysieke winkel, social media, etc. Je doet een artikel in je mandje op je telefoon en je betaalt via je laptop. Het gemakkelijk switchen tussen apparaten is wat omnichannel aantrekkelijker maakt dan multichannel. Ook hiermee ben je van toegevoegde waarde voor de consument.

Wat zijn de voordelen?

  • Je verbetert de gebruikerservaring
  • Je klanten besteden meer tijd aan je bedrijf
  • Je verhoogt de zichtbaarheid van je merk doordat je altijd aanwezig bent

 

Overzicht van verschil tussen multichannel en omnichannel. Bron: Knorex.

Welke trend ga jij toepassen?

Niet elke trend is voor elk e-commercebedrijf even belangrijk. Kies degene die relevant is voor jouw bedrijf. Houd in je achterhoofd dat je deze trends toepast om je werk en het leven van de consument makkelijker te maken. Doet het dat niet (kan wat tijd overheen gaan natuurlijk), dan is de trend niet geschikt voor je.

Je webshop laten groeien?

Whello’ers zijn niet voor niets experts in hun vakgebied. Ze zijn van alle trends op de hoogte en weten precies welke marketingkansen er voor jouw e-commerce bedrijf liggen. Heb je behoefte aan een e-commerce marketing strategie? Geef ons dan een belletje.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute