Google Ads, het voormalige ‘Adwords’, is waarschijnlijk de meest efficiënte manier om online te adverteren. Dagelijks zijn er wereldwijd miljoenen betaalde Google advertenties te zien, die geplaatst worden door honderdduizenden bedrijven. Toch zal je zien dat bepaalde bedrijven vaker bovenaan de betaalde advertenties staan dan andere, zonder meer te betalen. Uiteindelijk leidt dit tot een betere ‘Kosten per Klik’ en ‘Kosten per Conversie’ ratio, omdat ze minder hoeven uit te geven voor betere resultaten.

Hieronder een lijst van de tien dingen die je wat rugwind kunnen geven in je koers naar succes!

Google kantoor op de Zuidas in Amsterdam

 

1.    Groepeer je zoekwoorden

Google Adwords zit zo in elkaar dat je je eigen campagne kan maken waarin je verschillende groepen creëert voor je keywords. In elke campagne kan je je advertenties en keywords onderverdelen in advertentiegroepen. Het niet gebruiken van deze groepen is een van de grootste fouten die bedrijven maken. In plaats van het netjes rangschikken van je trefwoorden in verschillende soorten advertenties, stoppen ze alle woorden onder dezelfde advertentie.

Keywords moeten relevant zijn aan de advertentie.
Keywords moeten relevant zijn aan de advertentie.

Het probleem is dat de uiteindelijke advertentie eigenlijk alle trefwoorden moet laten zien die je er aan vast hebt gekoppeld. Indien je veel keywords koppelt aan één advertentie, wordt de advertentie minder accuraat omdat de trefwoorden vanzelf minder overeenkomen. Deze overeenkomsten wil je echt wel behouden, want het zorgt voor een hogere kwaliteit score van Google. Laten we kijken naar een voorbeeld.

Voorbeeld

Samsung verkoop verschillende producten. Zo verkopen ze onder andere telefoons, televisies, laptops en tablets. Als ze hun producten niet zouden opbreken in verschillende groepen, dan zouden ze geen advertenties kunnen laten zien die specifiek aansluiten op de zoekopdrachten. In dat geval zouden ze één advertentie moeten maken met een titel als ‘Koop Samsung Producten’ in plaats van meerdere, relevantere titels die te maken hebben met wat mensen eigenlijk willen kopen.

In plaats daarvan gebruik Samsung advertentiegroepen om hun producten te ordenen. Zo kunnen ze specifieke headlines gebruiken als ‘Koop de Samsung Galaxy s8’ wanneer mensen zoeken naar dat product. Op deze manier is je advertentie aanzienlijk relevanter en zal de kwaliteit van de campagne omhoog gaan.

Daar komt bij dat wanneer de trefwoorden gegroepeerd zijn, de campagnes een stuk makkelijker bij zijn te houden.  Zo kan je specifiek zien of verschillende acties wel of niet effectief zijn, en daar vervolgens je plan van aanpak op aanpassen.

2.    Gebruik de juiste zoekmethodes

Een ander punt waar je bij iedere campagne op moet letten is het gebruik van het breed zoeken (broad match & broad match modifier), het zoeken in zinsverband (phrase match) en het exact zoeken (exact match) door middel van trefwoorden. Dit zijn de drie manieren waarop Adwords in staat is te zoeken naar relevante zoekopdrachten voor je campagne.

Breed keyword type

Breed zoeken betekent dat Google je advertentie laat zien aan mensen die de gekoppelde trefwoorden invoeren ongeacht de positie van de woorden in de zin. Als je bijvoorbeeld adverteert met “Mannen Hoeden”, kan je advertentie gezien worden door mensen die zoeken op “Waarom hadden mannen hoeden in de 20e eeuw?”. Maar ook op aanverwante zoekopdrachten zoals “Leuke mannen petten”.

Deze manier van adverteren is dus erg breed, omdat het in alle zoekresultaten terecht komt die te maken hebben met je trefwoorden. Om breed te adverteren typ je gewoon je trefwoorden in zonder enige punctuatie. In dit geval is dat dus gewoon Mannen Hoeden.

Phrase keyword type

Zoeken in zinsverband betekent dat de hele door jou ingevoerde zin gezocht moet worden om bij je advertentie terecht te komen. Het maakt niet uit waar in de zoekopdracht je zinsdeel staat, als de trefwoorden maar in goede volgorde achter elkaar staan.

Als je bijvoorbeeld “mannen hoeden” gebruikt als trefwoord, dan word je wel gevonden met “Waarom hebben mannen hoeden?” maar niet met “Waar koop ik hoeden voor mannen?”. Om op deze manier te adverteren in Google Adwords, moet je aanhalingstekens om je trefwoord heen zetten. In dit geval is dat Mannen Hoeden”.

Exact keyword type

Exact zoeken is eigenlijk precies zoals het klinkt. Wanneer je deze methode gebruikt moet iemand precies de trefwoorden intypen die jij er aan koppelt; alles wat er van af wijkt wordt niet meegenomen als resultaat. Dit klinkt misschien heel erg gelimiteerd, maar het maakt je advertentie wel erg gericht.

Verder gaand met vorig voorbeeld betekent dit dat “Ik zoek naar mannen hoeden” de advertentie niet te zien krijgt en “leuke mannen hoeden” ook niet. Enkel de exacte zoekopdracht “mannen hoeden” geeft in dit geval resultaat. Om dit toe te voegen als optie in je campagne moet je haakjes om de zoekopdracht zetten zoals dit: [Mannen Hoeden].

 

Dus waarom maakt dit allemaal uit?

Het maakt uit omdat het type zoekactie grote invloed heeft op je advertenties. Bij het breed zoeken krijg je waarschijnlijk meer impressies, maar wordt het inaccurater omdat je advertentie ook getoond wordt aan mensen die er helemaal geen interesse in hebben.

Aan de andere kant bieden exacte trefwoorden en trefwoorden in zinsverband een hoger conversie ratio, maar een aanzienlijk lager aantal impressies. Immers, je wordt alleen getoond als de zoekopdracht exact overeenkomt met jouw zoekwoord. Dit betekent weer dat er minder mensen zijn die vervolgens over kunnen gaan op conversie.

In sommige niches is het aantal mensen dat op zoek is naar wat je verkoopt laag, dus als je jezelf limiteert met exacte zoekwoorden ga je niet veel mensen bereiken. Aan de andere kant, als je erg breed gaat adverteren is het nadelig voor je ROI (return on investment). Daarom wil je altijd wikken en wegen tussen deze manieren om een gunstig resultaat te krijgen.

Ik adviseer om te beginnen met het zoeken van korte exacte zoekopdrachten en langzaam uit te breiden naar de wat bredere termen als je merkt dat je te weinig response krijgt op je campagne. Probeer het evenwicht te vinden en die te behouden.

 

3.      Gebruik negatieve zoekwoorden

Wat ook veel adverteerders over het hoofd zien is het gebruik van negatieve zoekwoorden, ook wel uitsluitingszoekwoorden genoemd. Google Adwords staat het namelijk toe om zoekwoorden te excluderen die niet goed passen bij je product.

Bijvoorbeeld, als je hoeden verkoopt maar geen bolhoeden, dan wil je niet dat je advertentie tevoorschijn komt wanneer iemand op zoek gaat naar bolhoeden. Gelukkig kan je ‘bol’ en ‘bolhoeden’ toevoegen als een negatief zoekwoord waardoor je wel nog breed kan adverteren maar geen mensen binnenhaalt die bolhoeden willen.

Deze negatieve woorden kunnen worden toegepast op het niveau van de algemene campagne en van advertentiegroepen. Stel je wil alleen een woord excluderen van een specifieke advertentie, dan kan je dat dus doen op het niveau van advertentiegroep, terwijl je indien mogelijk ook gewoon een woord kan weghalen in de gehele campagne.

 

4.      Blijf objectief kijken naar je advertentie

Verliefd worden op je zelfgemaakte advertentie kan problematisch zijn. Je kan drie keer hetzelfde schrijven en denken dat het de beste advertentie op het internet is, maar als de cijfers je iets anders vertellen, is het verstandig daar naar te luisteren.

Je zou eigenlijk altijd verschillende advertenties moeten uittesten voor dezelfde zoekwoorden. Maak bijvoorbeeld variaties met:

  • met een iets andere titel, of subtitel
  • met een iets andere beschrijving
  • met een link naar een andere webpagina.

Vervolgens kan je aan de hand van de succesresultaten de ideale advertentie maken door van elke advertentie de beste eigenschappen te nemen. Blijf dus objectief tijdens het testen en wordt niet te snel overmoedig van de door jou gemaakte advertentie. Wacht totdat er wat resultaten zijn, blijf experimenteren en optimaliseer op die manier je advertentie tot het perfect is! (Om daarna weer vrolijk verder te gaan om een nog betere advertentie te creëren :))

5.      Blijf investeren in je eigen merk

Veel adverteerders maken de fout door te denken dat je niet hoeft te adverteren op je eigen bedrijfsnaam omdat je daar toch wel hoog op scoort. Dat is één manier om er naar te kijken. Ik geef je twee redenen om wel te adverteren op je eigen bedrijfsnaam:

  • Een andere manier om er naar te kijken is door te realiseren dat wanneer je zelf niet adverteert op je naam, dat andere bedrijven dat wel doen. Ja, waarschijnlijk kom je organisch op de 1e plek te staan, maar concurrenten staan er dan nog eentje boven met hun betaalde advertentie. Zorg daarom dat je ook bij Google Adwords op de 1e plek staat bij je naam om de concurrentie geen kans te geven mee te profiteren van je succes.
  • Als klanten je website bezoeken via je organische link, dan starten ze meestal op je homepage. Met een Adwords advertentie daarentegen, kun je ze gericht sturen naar bijvoorbeeld een actiepagina, of een uitverkooppagina. Zo houdt je zelf de touwtjes in de hand.

 

6.      Weet hoeveel je klanten je opbrengen

Weet je hoeveel de gemiddelde klant je op totale termijn ongeveer opbrengt? Als dat niet het geval is, dan is er geen manier om te weten hoeveel je moet uitgeven aan Google Ads per acquisitie.

Stel de levenstermijnwaarde van een klant is 100 euro. Dit betekent dat je gemiddeld 100 euro verdient aan klanten gedurende de hele periode dat ze zaken met je doen. Als je in dit geval 60 euro betaalt per acquisitie, dan doe je het goed, omdat je meer verdient dan dat je uitgeeft.

Veel organisaties weten de levenstermijnwaarde van hun klanten echter niet, dus dan weet je ook niet hoeveel je moet investeren in Google Adwords. Indien een klant gemiddeld zeven maanden bij je blijft als bedrijf, en de klant gemiddeld twintig euro per maand betaalt, dan is de levenstermijnwaarde van je klanten 7 * 20 = 140 euro. Mocht je dus 60 euro betalen per klant gemiddeld, dan doe je goede zaken. Het heeft allemaal te maken met wat je verkoopt en wat de levenstermijnwaarde is van de klanten.

Voor bedrijven kan Adwords in het begin wat eng zijn omdat ze vaak niet direct een positieve ROI behalen op hun campagne. Over termijn krabbelen ze echter over het algemeen wel goed terug doordat klanten vaak terugkomen voor verdere aankopen. Na een periode kan je als bedrijf ook redelijk accuraat de waarde van de klanten bepalen door alle opgeslagen digitale data; wat uiteindelijk tot nog meer succes kan leiden.

 

7.      Experimenteer met de ideale advertentiepositie

Als het doel van je advertentie het vorderen van naamsbekendheid is, dan kan het slim zijn om te richten op nummer 1 of 2 in het rijtje met betaalde advertenties. Als je doel echter het behalen van resultaten is, dan kan het soms beter zijn om te gaan voor nummer 3-5.

Het klinkt misschien raar; kan het echt beter te zijn om lager te staan dan in de top? Het antwoord daarop is ja, met name omdat mensen vaak klikken op de 1e twee resultaten zonder er verder bij na te denken. Ze klikken vaak op de links of ze nou geïnteresseerd zijn of niet. Als je advertentie lager staat, dan is dat niet het eerste wat ze zien.

In plaats daarvan trek je meer bezoekers aan die naar iets specifieks op zoek zijn, en dat denken te zien in jouw advertentie. Laag staan kan op deze manier leiden tot minder klikken, maar de klikken die gemaakt worden zijn wel van aanzienlijk hogere kwaliteit. Daar komt bij dat je bij Google betaalt per klik; dus je wil er een zo hoog mogelijk rendement uit halen.

Zonder te experimenteren is er geen mogelijkheid om te weten welke positie het efficiëntst is. Daarom is het goed om verschillende posities uit te proberen om zo aan de hand van de resultaten te bepalen waar je als bedrijf het beste kan staan.

Adwords positie #2 blijkt meer bekijks te trekken dan positie #1

 

8.      Onderzoek je concurrenten

Veel ondernemers weten niet wat voor advertenties de concurrenten gebruiken op Google. Dit is juist erg belangrijk om te weten, omdat je immers moet weten tegen wie je het opneemt. Hoe zien bijvoorbeeld hun USP’s (unique selling points) eruit? En op welke pagina kom je terecht als je erop klikt?

Specifiek gezien wil je je eigenlijk inleven in een toekomstige klant. Zoek bijvoorbeeld een trefwoord op waarop je adverteert en probeer dan objectief aan jezelf te vragen op welke link je zou klikken. Daarna kan je bijvoorbeeld ook de landingspagina’s vergelijken en eventueel ook andere dingen je belangrijk acht. Is de website van je concurrent beter? Is zijn advertentie pakkender? Ziet zijn verkoopomgeving er veiliger uit? Doe er iets mee en pas je eigen website er op aan!

Extra tip

Gebruik de optie ‘veilingstatistieken’ in Adwords om de statistieken van je concurrenten in te zien. Toegegeven, de inzichten zijn beperkt, maar je kan wel zien welke concurrenten het meeste adverteren op Google, en op welke positie ze zich richten.

 

9.      De verwachtingen van Adwords laag houden

Heb je er ooit bij stil gestaan dat je misschien wel teveel verwacht van AdWords?

Vrij veel bedrijven met een relatief laag budget zijn aardig ambitieus als het gaat om de verwachte resultaten door middel van Google Adwords. Ze willen vaak een grotere doelgroep bereiken met een budget van 100 tot 200 euro per maand; dat gaat je niet echt ver brengen.

Als je budget te klein is, heb je niet genoeg tijd om verschillende advertenties te testen totdat ze het goed gaan doen. In veruit de meeste gevallen is de eerste campagne altijd enigszins imperfect. Het optimaliseren van je campagne heeft tijd nodig. Een laag budget betekent ook dat je snel door je dagelijks budget heen bent, waardoor je maar weinig prestaties kan terugzien. Dit kan een frustrerende werking hebben; je hebt wellicht al snel iets van ‘Dit werkt niet voor mij, ik ga wat anders proberen te doen’.

Daarom adviseer ik pas te beginnen met Google Adwords wanneer je budget groot genoeg is om een substantieel verkeer naar je website te loodsen over een langere periode. Zo heb je nog tijd om instellingen aan te passen en je advertentie perfect te maken.

 

10.   Link altijd naar de juiste pagina

En dat is in veruit de meeste gevallen niet de homepage. Er zijn veel advertenties op Google te vinden die direct linken naar de homepage ondanks dat dat vaak niets te maken heeft met de advertentietekst. Wanneer je een advertentie hebt staan in Google voor een nieuwe jas, en vervolgens link je iedereen die er op klikt naar de startpagina van je website, moet iedereen zelf die jas gaan opzoeken. Mensen houden van snelheid en eenvoud; dat werkt dus niet. Ze gaan dan terug naar de vorige pagina en zoeken een andere link; zonde van je advertentie.

Zorg daarom dat de link die je aanbiedt in Google altijd aansluit op de pagina waar mensen heen gestuurd worden.  Zo voorkom je veel verwarring en laat je je conversiepercentage flink stijgen. Mocht het niet goed lopen met je conversie ondanks dat er heel veel mensen op je pagina’s komen, dan kan dit best een mogelijkheid zijn. Dubbelcheck daarom altijd de links!

Als je meer vragen hebt over Google Ads, stel ze dan gerust aan mij of aan één van onze andere Google Ads specialisten 😉

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute