Google Shopping neem een steeds belangrijkere rol in voor webshops. In Amerika is het totale budget dat uitgegeven wordt aan Google-shopping inmiddels al groter (56%) dan de ‘ouderwetse’ Google-advertenties. Om je te onderscheiden van de concurrentie kan een goede strategie letterlijk goud waard zijn. Om je op weg te helpen hebben we hier 7 geavanceerde Google Shopping strategieën voor je.

1. Segmenteer op basis van intentie

Simpel gezegd: als iemand op zoek is naar een ‘nylon Prada tas’, dan is dat een hele andere manier van zoeken dan iemand die op zoek is naar een ‘fietstas’. De ene zoekt naar een bepaald merk, de ander naar een bepaalde functie. Het is belangrijk dat je je verschillende Google shopping-advertenties daarop aanpast.

2. Houd je prijs concurrerend

De prijs is in Google Shopping één van de belangrijkste graadmeter voor succesvolle conversies. De simpelste uitleg: hoe concurrerender de prijs, hoe meer conversie. Een bewezen strategie is het binnenhalen van klanten met enkele scherp-geprijsde producten. En eenmaal klant, betekent dit vaak meerdere herhaal aankopen van andere producten.

3. Test en optimaliseer je biedingen continu

De return on investment bij biedingen in Google Shopping is erg instabiel. Het is zeker niet zo: hoe meer je biedt, hoe meer het oplevert. Blijf daarom jouw opbrengsten uit biedingen voor campagnes testen en pas met behulp van die metingen je toekomstige biedingen aan.

4. Voeg zoekwoorden toe aan producttitels

Bijvoorbeeld: verander ‘Nylon Prada Tas’ in ‘Handtassen – Zwarte Nylon Prada Handtas’. Zo scoor je niet alleen op de zoekwoorden Prada tas, maar ben je ook vindbaar voor mensen die op zoek zijn naar Zwarte Handtassen – niet iedereen weet immers van tevoren al dat ze een Prada handtas willen.

5. Segmenteer op producteigenschappen

Een Prada tas is duurder en levert over het algemeen meer winst op dan een gemiddelde fietstas, dus de kosten per klik mogen voor de Prada tas over het algemeen vaak hoger zijn dan voor de fietstas. Het is dus belangrijk dat hier onderscheid in zit. Dus is het belangrijk dat je jouw biedingen per producteigenschappen segmenteert.

6. Ben bij de tijd

Om 3 uur ’s nachts worden er minder Prada tassen verkocht dan om 3 uur ’s middags, dus pas daar ook je biedingen op aan. Check de conversieratio’s per tijdvak, segmenteer deze van hoog naar laag en pas daar je biedingen op aan.

7. Gebruik remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA)

Mensen die jouw producten al eens gezien hebben, hebben een aanzienlijk hogere kans om te kopen dan compleet nieuwe klanten. Daarom is het verstandig om je producten vaker te laten zien aan klanten die je eerder bezochten. Dat kan op een heel goede manier met de RLSA-functie van Google. Maak daar gebruik van!

Dus…

Google Shopping maakt een opmars in de strijd om online verkopen, dus zorg ervoor dat je goed voorbereid bent. Gebruik deze 7 tips, zodat je er een winstgevende kanaal bij hebt.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9 / 5

Onze blije klanten aan het woord

The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.

Carlies Mol

Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.

TradeIt gg

Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !

Doug Neuhofer

Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!

LEATHER HYPE

Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

Maaike - Tandarts Jordaan

Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

Top Employers Institute

A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.

Brenda de Jong - The English Center

It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!

Luca Bagnaschino

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.

Leks Betlem