Google Shopping neem een steeds belangrijkere rol in voor webshops. In Amerika is het totale budget dat uitgegeven wordt aan Google-shopping inmiddels al groter (56%) dan de ‘ouderwetse’ Google-advertenties. Om je te onderscheiden van de concurrentie kan een goede strategie letterlijk goud waard zijn. Om je op weg te helpen hebben we hier 7 geavanceerde Google Shopping strategieën voor je.
1. Segmenteer op basis van intentie
Simpel gezegd: als iemand op zoek is naar een ‘nylon Prada tas’, dan is dat een hele andere manier van zoeken dan iemand die op zoek is naar een ‘fietstas’. De ene zoekt naar een bepaald merk, de ander naar een bepaalde functie. Het is belangrijk dat je je verschillende Google shopping-advertenties daarop aanpast.
2. Houd je prijs concurrerend
De prijs is in Google Shopping één van de belangrijkste graadmeter voor succesvolle conversies. De simpelste uitleg: hoe concurrerender de prijs, hoe meer conversie. Een bewezen strategie is het binnenhalen van klanten met enkele scherp-geprijsde producten. En eenmaal klant, betekent dit vaak meerdere herhaal aankopen van andere producten.
3. Test en optimaliseer je biedingen continu
De return on investment bij biedingen in Google Shopping is erg instabiel. Het is zeker niet zo: hoe meer je biedt, hoe meer het oplevert. Blijf daarom jouw opbrengsten uit biedingen voor campagnes testen en pas met behulp van die metingen je toekomstige biedingen aan.
4. Voeg zoekwoorden toe aan producttitels
Bijvoorbeeld: verander ‘Nylon Prada Tas’ in ‘Handtassen – Zwarte Nylon Prada Handtas’. Zo scoor je niet alleen op de zoekwoorden Prada tas, maar ben je ook vindbaar voor mensen die op zoek zijn naar Zwarte Handtassen – niet iedereen weet immers van tevoren al dat ze een Prada handtas willen.
5. Segmenteer op producteigenschappen
Een Prada tas is duurder en levert over het algemeen meer winst op dan een gemiddelde fietstas, dus de kosten per klik mogen voor de Prada tas over het algemeen vaak hoger zijn dan voor de fietstas. Het is dus belangrijk dat hier onderscheid in zit. Dus is het belangrijk dat je jouw biedingen per producteigenschappen segmenteert.
6. Ben bij de tijd
Om 3 uur ’s nachts worden er minder Prada tassen verkocht dan om 3 uur ’s middags, dus pas daar ook je biedingen op aan. Check de conversieratio’s per tijdvak, segmenteer deze van hoog naar laag en pas daar je biedingen op aan.
7. Gebruik remarketinglijsten voor zoekadvertenties (RLSA)
Mensen die jouw producten al eens gezien hebben, hebben een aanzienlijk hogere kans om te kopen dan compleet nieuwe klanten. Daarom is het verstandig om je producten vaker te laten zien aan klanten die je eerder bezochten. Dat kan op een heel goede manier met de RLSA-functie van Google. Maak daar gebruik van!
Dus…
Google Shopping maakt een opmars in de strijd om online verkopen, dus zorg ervoor dat je goed voorbereid bent. Gebruik deze 7 tips, zodat je er een winstgevende kanaal bij hebt.
Neem gerust contact op met een van onze SEA specialisten. Bekijk hier al onze Google Ads diensten.