AI is hip, hot & happening. Ook dé zoekmachinegigant Google kon niet achterblijven en maakte van kunstmatige intelligentie een vast onderdeel van hun Google Ads-campagnes. Met Google Performance Max maken ze het eenvoudiger om zelf campagnes geautomatiseerd in te richten.
Volgens Google’s eigen case study levert het je 22% meer conversies en een 20% lagere CPA op. Maar in de praktijk zitten er veel haken en ogen aan Performance Max. Wat zijn de voor- en nadelen? En hoe zet je deze functie op de juiste manier in?
Wat is Performance Max?
Performance Max is een extra campagne-optie die Google sinds november 2023 aanbiedt. Het is een type campagne in Google Ads waarbij je alleen je campagnedoel en alle benodigde informatie aan Google hoeft mee te geven. Daarna genereert Google automatisch advertenties die je op diverse Google-platformen kunt gebruiken. Dus je hebt in één klap advertenties voor bijvoorbeeld Google Search, Google Maps, YouTube en Gmail. Daar hoef je zelf nauwelijks iets voor te doen.
Hoe werken Google Performance Max-campagnes?
Performance Max neemt jou bij het ontwikkelen van campagnes veel werk uit handen, doordat je op één plek advertenties voor alle platformen maakt.
Eerst geef je Google alle benodigde informatie, zoals:
- je campagnedoel
- je budget
- je creatieve uitingen (tekst, afbeeldingen en/of video’s)
- het geografische gebied waarbinnen je mensen wilt bereiken
- eventuele voorbeeld-doelgroepen die je al kunt laten zien
Je beslist zelf of je wilt focussen op zoveel mogelijk conversies of op een zo hoog mogelijke conversiewaarde. Daarna maakt Google er een campagne van. Met ‘machine learning’-modellen monitoren ze de campagnes voortdurend om je zoveel mogelijk resultaat te geven voor jouw bestede budget.
Is Performance Max beter dan zoekadvertenties?
Nee, wij raden niet aan om Performance Max standaard te gebruiken in plaats van gewone zoekcampagnes. Wij zien over het algemeen betere resultaten en hogere conversiepercentages bij een zorgvuldig opgezette zoekcampagne. Zie Performance Max moeten verder niet als een vervanging van standaard Google Ads-campagnes. Het is puur een aanvulling op het bestaande Google Ads-aanbod.
Performance Max werkt het beste als je…
- …geen tijd hebt om je advertentiemateriaal op elk kanaal af te stemmen.
- …het lastig vindt om je campagnetypes te laten aansluiten bij een specifieke geografische doelgroep.
- …nieuwe lokale markten wilt bereiken.
- …weinig budget hebt, maar wel op alle Google Ads-kanalen zichtbaar wilt zijn.
- …een beperkt budget hebt en benieuwd bent of je nieuwe, onverwachte klantgroepen kunt bereiken.
Waarin verschilt Google Performance Max van Search en Demand Gen?
Naast Performance Max-campagnes, kun je ook nog op de gebruikelijke manier adverteren, namelijk via Search-campagnes (in de zoekresultaten) of via Demand Gen (het voormalige “Discovery”).
Het grootste verschil tussen Performance Max en gewone Search-ads zit ‘m in de mogelijke plaatsingen van advertenties. Via Performance Max kun je – net als bij Demand Gen-campagnes – advertenties laten plaatsen op alle platformen van Google, dus bijvoorbeeld ook op Google Maps en YouTube. Search-advertenties worden alleen getoond op de pagina met Google-zoekresultaten of eventueel in het Search Partners-netwerk.
Een ander groot verschil is dat je mensen met verschillende intenties aantrekt. Bij Performance Max trek je doelgroepen aan die niet specifiek naar jouw inhoud op zoek zijn. Bij Google Search zijn mensen actief op zoek naar een product of dienst zoals het jouwe. Bij Demand Gen is er geen specifieke zoekintentie, maar hebben mensen wel gerelateerde interesses.
Verder is Performance Max gebaseerd op AI-modellen. Search werkt met zoektermen en andere factoren, zoals iemands leeftijd, geslacht of interesses. Demand Gen kijkt vooral naar het gedrag en de interesses van mensen.
Wat zijn de voordelen van Performance Max?
Performance Max is bedoeld om adverteren via Google nog simpeler en toegankelijker te maken. Dat is prettig als je net met Google Ads start en je overweldigd voelt door de vele opties. De belangrijkste voordelen van Google Performance Max-campagnes zijn:
- Het maakt adverteren via Google eenvoudiger voor nieuwe gebruikers.
- Je kunt via één plek op verschillende platformen adverteren, waardoor je een groter potentieel geïnteresseerd publiek bereikt.
- Google verdeelt zelf het budget zo optimaal mogelijk over de verschillende platformen en plaatsingen.
- Je kunt eenvoudig strategische keuzes testen. Zo zie je op één plek de resultaten voor verschillende teksten, afbeeldingen, kanalen, etc.
- Het kán verrassende resultaten opleveren, mits je het goed gebruikt. Staar je niet blind op de suggesties van Google Ads zelf; het blijft belangrijk om bijvoorbeeld zelf goede input te uploaden.
- De machine learning achter Performance Max helpt je om in te spelen op plotselinge veranderingen in het gedrag van je doelgroep of op markttrends.
Wat zijn de nadelen?
Performance Max is bedoeld om adverteren via Google nog simpeler en toegankelijker te maken. Dat is prettig als je net met Google Ads start en je overweldigd voelt door de vele opties. De belangrijkste voordelen van Google Performance Max-campagnes zijn:
- Het maakt adverteren via Google eenvoudiger voor nieuwe gebruikers.
- Je kunt via één plek op verschillende platformen adverteren, waardoor je een groter potentieel geïnteresseerd publiek bereikt.
- Google verdeelt zelf het budget zo optimaal mogelijk over de verschillende platformen en plaatsingen.
- Je kunt eenvoudig strategische keuzes testen. Zo zie je op één plek de resultaten voor verschillende teksten, afbeeldingen, kanalen, etc.
- Het kán verrassende resultaten opleveren, mits je het goed gebruikt. Staar je niet blind op de suggesties van Google Ads zelf; het blijft belangrijk om bijvoorbeeld zelf goede input te uploaden.
- De machine learning achter Performance Max helpt je om in te spelen op plotselinge veranderingen in het gedrag van je doelgroep of op markttrends.
5 tips om alles uit Performance Max-campagnes te halen
Wil jij Performance Max het voordeel van een twijfel geven en met deze tool aan de slag gaan? Dan zijn dit 5 tips die je kans op succes vergroten:
- Geef Performance Max veel input over je doelgroep. Vertrouw er niet blind op dat AI je doelgroep goed kan afbakenen. Upload bijvoorbeeld een lijst met eerdere klanten of websitebezoekers. Google gaat dan op zoek naar soortgelijke klanten en kan je doelgroep beter zien te vinden.
- Wil je nieuwe klanten aantrekken? Kies dan voor de biedingsstrategie ‘Maximize Conversion Value’. Dan kan Google in een korte leerperiode zoveel mogelijk waardevolle gegevens over nieuwe klanten verzamelen.
- Zorg dat je conversies goed bijhoudt. Performance Max optimaliseert op basis van conversiedata. Daarom is het belangrijk dat je die conversies meet. Zorg dat je tracking aanstaat en vergeet niet om eventuele offline conversiedata apart te uploaden.
- Voeg merknamen toe als negatieve zoektermen. Oftewel: geef Performance Max mee dat hij jou niet toont als mensen op merknamen van je concurrenten zoeken. In de praktijk doet Performance Max dat regelmatig. Maar vaak levert dat weinig conversies op en neemt je concurrent het je ook niet in dank af.
- Wil je met bepaald materiaal werken, bijvoorbeeld een specifieke video? Upload het. Anders maakt Google zelf een video of afbeelding. Je hebt dan zelf geen controle over de kwaliteit ervan. En neem van ons aan: die kwaliteit laat nogal eens te wensen over 😉
Succesvol met Google Ads aan de slag gaan?
Of je nu fan bent van Performance Max of niet, het is belangrijk dat je alle opties van Google Ads goed afweegt voordat je er geld in steekt. Geen zorgen: hier hoef je niet zelf volledig in te duiken. Als Google Ads-bureau met 10+ jaar ervaring helpen wij graag jouw merk groeien.
Wil jij meer zichtbaarheid, aanvragen of verkopen via Google Ads? Wij helpen je om dit met een slimme strategie via diverse soorten advertenties te bereiken. Zo haal je alles uit jouw budget. Benieuwd hoe we Google Ads voor jou kunnen inzetten? Plan jouw (digitale) afspraak.