AI is hip, hot & happening. Ook dé zoekmachinegigant Google kon niet achterblijven en maakte van kunstmatige intelligentie een vast onderdeel van hun Google Ads-campagnes. Met Google Performance Max maken ze het eenvoudiger om zelf campagnes geautomatiseerd in te richten.

Volgens Google’s eigen case study levert het je 22% meer conversies en een 20% lagere CPA op. Maar in de praktijk zitten er veel haken en ogen aan Performance Max. Wat zijn de voor- en nadelen? En hoe zet je deze functie op de juiste manier in?

Wat is Performance Max?

Performance Max is een extra campagne-optie die Google sinds november 2023 aanbiedt. Het is een type campagne in Google Ads waarbij je alleen je campagnedoel en alle benodigde informatie aan Google hoeft mee te geven. Daarna genereert Google automatisch advertenties die je op diverse Google-platformen kunt gebruiken. Dus je hebt in één klap advertenties voor bijvoorbeeld Google Search, Google Maps, YouTube en Gmail. Daar hoef je zelf nauwelijks iets voor te doen.

PerformanceMax_campagnes

Hoe werken Google Performance Max-campagnes?

Performance Max neemt jou bij het ontwikkelen van campagnes veel werk uit handen, doordat je op één plek advertenties voor alle platformen maakt. 

Eerst geef je Google alle benodigde informatie, zoals:

  • je campagnedoel
  • je budget
  • je creatieve uitingen (tekst, afbeeldingen en/of video’s)
  • het geografische gebied waarbinnen je mensen wilt bereiken
  • eventuele voorbeeld-doelgroepen die je al kunt laten zien

Je beslist zelf of je wilt focussen op zoveel mogelijk conversies of op een zo hoog mogelijke conversiewaarde. Daarna maakt Google er een campagne van. Met ‘machine learning’-modellen monitoren ze de campagnes voortdurend om je zoveel mogelijk resultaat te geven voor jouw bestede budget.

Is Performance Max beter dan zoekadvertenties?

Nee, wij raden niet aan om Performance Max standaard te gebruiken in plaats van gewone zoekcampagnes. Wij zien over het algemeen betere resultaten en hogere conversiepercentages bij een zorgvuldig opgezette zoekcampagne. Zie Performance Max moeten verder niet als een vervanging van standaard Google Ads-campagnes. Het is puur een aanvulling op het bestaande Google Ads-aanbod. 

Performance Max werkt het beste als je…

  • …geen tijd hebt om je advertentiemateriaal op elk kanaal af te stemmen.
  • …het lastig vindt om je campagnetypes te laten aansluiten bij een specifieke geografische doelgroep.
  • …nieuwe lokale markten wilt bereiken.
  • …weinig budget hebt, maar wel op alle Google Ads-kanalen zichtbaar wilt zijn.
  • …een beperkt budget hebt en benieuwd bent of je nieuwe, onverwachte klantgroepen kunt bereiken.

Waarin verschilt Google Performance Max van Search en Demand Gen?

Naast Performance Max-campagnes, kun je ook nog op de gebruikelijke manier adverteren, namelijk via Search-campagnes (in de zoekresultaten) of via Demand Gen (het voormalige “Discovery”).

Het grootste verschil tussen Performance Max en gewone Search-ads zit ‘m in de mogelijke plaatsingen van advertenties. Via Performance Max kun je – net als bij Demand Gen-campagnes – advertenties laten plaatsen op alle platformen van Google, dus bijvoorbeeld ook op Google Maps en YouTube. Search-advertenties worden alleen getoond op de pagina met Google-zoekresultaten of eventueel in het Search Partners-netwerk. 

Een ander groot verschil is dat je mensen met verschillende intenties aantrekt. Bij Performance Max trek je doelgroepen aan die niet specifiek naar jouw inhoud op zoek zijn. Bij Google Search zijn mensen actief op zoek naar een product of dienst zoals het jouwe. Bij Demand Gen is er geen specifieke zoekintentie, maar hebben mensen wel gerelateerde interesses.

Verder is Performance Max gebaseerd op AI-modellen. Search werkt met zoektermen en andere factoren, zoals iemands leeftijd, geslacht of interesses. Demand Gen kijkt vooral naar het gedrag en de interesses van mensen.

Wat zijn de voordelen van Performance Max?

Performance Max is bedoeld om adverteren via Google nog simpeler en toegankelijker te maken. Dat is prettig als je net met Google Ads start en je overweldigd voelt door de vele opties. De belangrijkste voordelen van Google Performance Max-campagnes zijn:

  • Het maakt adverteren via Google eenvoudiger voor nieuwe gebruikers.
  • Je kunt via één plek op verschillende platformen adverteren, waardoor je een groter potentieel geïnteresseerd publiek bereikt.
  • Google verdeelt zelf het budget zo optimaal mogelijk over de verschillende platformen en plaatsingen.
  • Je kunt eenvoudig strategische keuzes testen. Zo zie je op één plek de resultaten voor verschillende teksten, afbeeldingen, kanalen, etc. 
  • Het kán verrassende resultaten opleveren, mits je het goed gebruikt. Staar je niet blind op de suggesties van Google Ads zelf; het blijft belangrijk om bijvoorbeeld zelf goede input te uploaden.
  • De machine learning achter Performance Max helpt je om in te spelen op plotselinge veranderingen in het gedrag van je doelgroep of op markttrends.

Wat zijn de nadelen?

Performance Max is bedoeld om adverteren via Google nog simpeler en toegankelijker te maken. Dat is prettig als je net met Google Ads start en je overweldigd voelt door de vele opties. De belangrijkste voordelen van Google Performance Max-campagnes zijn:

  • Het maakt adverteren via Google eenvoudiger voor nieuwe gebruikers.
  • Je kunt via één plek op verschillende platformen adverteren, waardoor je een groter potentieel geïnteresseerd publiek bereikt.
  • Google verdeelt zelf het budget zo optimaal mogelijk over de verschillende platformen en plaatsingen.
  • Je kunt eenvoudig strategische keuzes testen. Zo zie je op één plek de resultaten voor verschillende teksten, afbeeldingen, kanalen, etc. 
  • Het kán verrassende resultaten opleveren, mits je het goed gebruikt. Staar je niet blind op de suggesties van Google Ads zelf; het blijft belangrijk om bijvoorbeeld zelf goede input te uploaden.
  • De machine learning achter Performance Max helpt je om in te spelen op plotselinge veranderingen in het gedrag van je doelgroep of op markttrends.

5 tips om alles uit Performance Max-campagnes te halen

Wil jij Performance Max het voordeel van een twijfel geven en met deze tool aan de slag gaan? Dan zijn dit 5 tips die je kans op succes vergroten:

  • Geef Performance Max veel input over je doelgroep. Vertrouw er niet blind op dat AI je doelgroep goed kan afbakenen. Upload bijvoorbeeld een lijst met eerdere klanten of websitebezoekers. Google gaat dan op zoek naar soortgelijke klanten en kan je doelgroep beter zien te vinden.
  • Wil je nieuwe klanten aantrekken? Kies dan voor de biedingsstrategie ‘Maximize Conversion Value’. Dan kan Google in een korte leerperiode zoveel mogelijk waardevolle gegevens over nieuwe klanten verzamelen. 
  • Zorg dat je conversies goed bijhoudt. Performance Max optimaliseert op basis van conversiedata. Daarom is het belangrijk dat je die conversies meet. Zorg dat je tracking aanstaat en vergeet niet om eventuele offline conversiedata apart te uploaden.
  • Voeg merknamen toe als negatieve zoektermen. Oftewel: geef Performance Max mee dat hij jou niet toont als mensen op merknamen van je concurrenten zoeken. In de praktijk doet Performance Max dat regelmatig. Maar vaak levert dat weinig conversies op en neemt je concurrent het je ook niet in dank af.
  • Wil je met bepaald materiaal werken, bijvoorbeeld een specifieke video? Upload het. Anders maakt Google zelf een video of afbeelding. Je hebt dan zelf geen controle over de kwaliteit ervan. En neem van ons aan: die kwaliteit laat nogal eens te wensen over 😉

Succesvol met Google Ads aan de slag gaan?

Of je nu fan bent van Performance Max of niet, het is belangrijk dat je alle opties van Google Ads goed afweegt voordat je er geld in steekt. Geen zorgen: hier hoef je niet zelf volledig in te duiken. Als Google Ads-bureau met 10+ jaar ervaring helpen wij graag jouw merk groeien. 

Wil jij meer zichtbaarheid, aanvragen of verkopen via Google Ads? Wij helpen je om dit met een slimme strategie via diverse soorten advertenties te bereiken. Zo haal je alles uit jouw budget. Benieuwd hoe we Google Ads voor jou kunnen inzetten? Plan jouw (digitale) afspraak.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute