Google Analytics is wellicht de meest gebruikte tool voor marketeers wereldwijd. Toch zijn de grote upgrades spaarzaam gebleken. We zitten nu pas in de derde grote revisie (van Universal Analytics naar Google Analytics 4). Google Analytics 4 is in ontwikkeling sinds de eerste release van “Google Analytics for Firebase” in 2017, en een bètaversie werd uitgebracht in juli 2019 onder de naam “Analytics App + Web Properties”.

De laatste update van Google Analytics brengt een hele reeks aan nieuwe features. Deze features zijn voornamelijk gecreëerd omdat marketeers het vaak lastig vinden om een compleet beeld te krijgen en het moeilijk vinden om bruikbare inzichten uit hun data te halen. Daarom komt Google met nieuwe features die de marketing keuzes van marketeers en de ROI verbeteren.

We vertellen je over de belangrijkste vijf nieuwe features en hoe je ze gebruikt.

1. Beter inzicht in het identificeren van trends aan de hand van machine learning

Google Analytics kan met deze feature marketeers bewust maken van belangrijke data trends. Dit doen ze door gebruik te maken van bestaande Google machine learning modellen. Zo kan Google Analytics 4 bijvoorbeeld website gegevens gebruiken om automatisch populaire (of trending) producten te identificeren, die recent zijn gestegen door nieuw bezoekersgedrag.

Deze feature zorgt er voor dat marketeers proactief en reactief kunnen zijn doordat ze toekomstige acties van hun klanten kunnen voorspellen. Later zullen ook nieuwe voorspellende statistieken worden toegevoegd. Deze voorspellende statistieken kunnen inschatten wat de inkomsten zijn van een segment aan de hand van gecreëerde klantengroepen. Aan de hand hiervan kunnen marketeers aangepaste doelgroepen maken om klantgroepen met een hogere orderwaarde te bereiken. Klinkt als muziek in de oren, toch?

2. Een diepere integratie met Google Ads

Door de nieuwe integratie met Google Ads is het makkelijker om hetgeen wat je leert, en de inzichten die je krijgt, nu ook toe te passen om je campagnes te verbeteren.

Doordat je doelgroepen nu duidelijk in beeld worden gebracht, kan je campagnes bouwen rondom bepaalde doelgroepen met nog relevantere ads en landingpages.

Heb je een website én app? Google Ads meet nu ook de interacties tussen je website en app. Dat betekent dat het nu cross-platform kan rapporteren over conversies, op bijvoorbeeld Youtube, die zowel op je website als in de app plaatsvinden. Marketeers hebben daardoor een meer holistische kijk op hun resultaten en hebben de mogelijkheid om meer conversies te zien.

3. Klantgerichte data metingen

Google Analytics heeft zich ontwikkeld van metingen, die zijn gefragmenteerd per apparaat of per platform, naar klantgerichte metingen. De klantgerichte data metingen maken gebruik van verschillende ‘identity spaces’. Deze spaces bevatten onder andere ID’s en unieke Google signalen van gebruikers die zich hebben aangemeld voor personalisatie van advertenties.

Op deze manier kunnen marketeers zien of bedrijven hen eerst hebben ontdekt via een advertentie en vervolgens een aankoop hebben gedaan via de app van het bedrijf. Op lange termijn kunnen marketeers hierdoor een beter beeld krijgen van de gehele klantlevenscyclus, van acquisitie tot aan conversie en retentie.

4. Gedetailleerdere data controle

Google Analytics 4 bevat nu ook opties om adverteerders beter te helpen te voldoen aan de regelgeving zoals GDPR. Marketeers kunnen vanaf nu beheren hoe gegevens worden verzameld en bewaard.

Een marketeer heeft namelijk zelf de keuze of ze bepaalde klantgegevens willen gebruiken om advertenties te optimaliseren of dat ze het datagebruik willen beperken tot alleen metingen. Google denkt dat deze opties marketeers kunnen helpen zich aan te passen aan een mogelijke toekomst met beperkte cookies.

5. Codeless Event tracking

Events tracken zonder code? Eindelijk(!), zul je denken. Het was elke keer een gedoe om elk event handmatig meetbaar te maken via Google Tag Manager. Bovendien liep je achter de feiten aan, doordat je vanaf dat moment pas data binnen kreeg.

Met de uitgebreide codeloze functies in Analytics 4 wordt het eenvoudiger voor marketeers om on-site en in-app-acties, in realtime te volgen en te meten. Het scrollen van een pagina of het afspelen van video’s worden voortaan automatisch gemeten door Analytics 4!

De verschillen tussen Universal Analytics en Google Analytics 4 op een rij

Tijd voor een vergelijking tussen het vertrouwde oude en de moderne nieuwe versie 🙂

Universal AnaliticsUniversal Analytics
Whello Google PartnerGoogle Analytics 4
Meetmodel dat primair gericht was op sessies en paginaweergaven Meetmodel met een sterke focus op gebruikers en events
Afzonderlijke weergave is nodig voor web-, iOS-apps en Android-apps Nieuwe oplossing voor het integreren van web- en app-data
Standaard metingen houden alleen rekening met paginaweergaven Naast paginaweergaven heb je de mogelijkheid om scrolls, outbound clicks, site search, video engagement, downloads automatisch te meten
Paginaweergaven zijn apart en worden niet tot de events gerekend Alles is een event (inclusief paginaweergaven)
Om “engagement” bij te houden worden bounce rate, avg. time on site en aantal pagina’s per sessie gemeten Andere benadering op engagement met engaged sessions, engagement Rate, engagement time
In Universal Analytics is er geen historische datalimiet (als je deze zo instelt dat deze niet verloopt) In Google Analytics 4 kan je maximaal 14 maanden aan gegevens opslaan

Al met al gaan we met deze update er een stuk op vooruit. Laat ons gerust weten als je hulp kunt gebruiken van één van onze Analytics specialisten.

Veel succes met analyseren!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9 / 5

Onze blije klanten aan het woord

The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.

Carlies Mol

Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.

TradeIt gg

Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !

Doug Neuhofer

Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!

LEATHER HYPE

Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

Maaike - Tandarts Jordaan

Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

Top Employers Institute

A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.

Brenda de Jong - The English Center

It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!

Luca Bagnaschino

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.

Leks Betlem