Miljoenen websites gebruiken Google Analytics, en de connectie met Google Ads, om hun online marketing-uitgaven te optimaliseren. Elke online marketeer moet weten hoeveel elke campagne oplevert, omdat ze zo de kanalen, zoekwoorden en content kunnen optimaliseren. Helaas zijn sinds kort, met de laatste ITP-aanpassingen in Safari, cruciale data niet meer beschikbaar na 24 uur. De gevolgen hiervan hangen sterk af van je website en je specifieke doelgroep. 

Het probleem met ITP, oftewel Intelligent Tracking Prevention, is dit jaar toegenomen. Apple wilde de cookies eigenlijk maximaal zeven dagen beschikbaar stellen. Maar toen Apple de nieuwste versie van Safari in oktober 2019 lanceerde, bleek dat het slechts om één dag ging.

In deze blog lees je in het kort wat er aan de hand is. Ook kom je erachter wat de precieze invloed van ITP is voor je website en je analytische gegevens.

Wat zijn de gevolgen voor online marketeers?

Om eerlijk te zijn, is de impact op online marketeers enorm. Je ontvangt bijvoorbeeld veel foutmeldingen van metingen die niet plaats kunnen vinden op je analysekanalen. En hoogstwaarschijnlijk dalen de resultaten uit je SEA, SEO & Social campagnes. De data die nodig zijn om conversies te linken aan de juiste kanalen, kloppen namelijk grotendeels niet meer.

Hoe komt dat? Dat leggen we uit aan de hand van een praktijkvoorbeeld. Twee gebruikers klikken op je Google-advertentie. Beide keren zorgt dat voor een succesvolle aankoop na iets meer dan een dag.

  • Voor gebruiker A op Google Chrome – zonder ITP. Omdat de gebruiker geen gebruik maakt van ITP, onthoudt Google Analytics dat deze gisteren via een advertentie op jouw website is gekomen. In Google Analytics zie je deze aankoop als Google/CPC.
  • Voor gebruiker B op Safari – met ITP. Omdat de gebruiker wel gebruik maakt van ITP, is Google Analytics ‘vergeten’ dat deze gisteren via een advertentie op jouw website is gekomen. Google Analytics ziet deze gebruiker als compleet nieuw. De conversie verschijnt als ‘none’ (of direct).

In dit praktijkvoorbeeld zien we de gegevens van de tweede aankoop (van gebruiker B) niet. Dat betekent dat in het rapport bij Google/CPC alleen de eerste transactie te zien is. Dat leidt tot verwarring. Zo denk je als marketeer onterecht dat er helemaal geen aankoop is gedaan via de tweede advertentie en dat de eerste advertentie het veel beter doet. 

Als je in de website-analytics kijkt, zie je dat in Google Analytics-rapporten staat dat aankopen vanuit je campagnes zijn afgenomen. Dat zorgt misschien zelfs voor een andere onterechte actie: je besteedt minder geld en tijd aan campagnes.

De grote vraag is: wat is de impact van ITP op jouw website als Safari-gebruikers hun browser hebben geüpdatet?

Tot nu toe heeft ITP alleen invloed op gebruikers met de nieuwste versies van Safari, die uitgebracht zijn in de laatste maanden. Maar hoe meer gebruikers hun browsers en Apple-producten updaten, hoe groter de impact van ITP. Wat zijn de gevolgen voor jouw website? Dat hangt natuurlijk af van je specifieke doelgroep. Met het driestappenplan hieronder kun je de impact van ITP op jouw bedrijf ongeveer berekenen.

Stap 1: Zoek de aankopen die afkomstig zijn van Safari-gebruikers

  •  Open Google Analytics en ga naar Audience -> Technology-> Browser en OS
  • Kijk in de conversie ‘eCommerce’-kolommen wat het percentage aankopen is vanuit Safari

Stap 2: Bekijk welke aankopen na een dag binnenkomen (dit omdat ITP 2.2 de cookies na 24 uur verwijdert)

  • Kies een periode voor de ITP, bijvoorbeeld 1 januari tot 1 mei 2019
  • Ga naar Conversions -> Multi-Channel Funnels -> Time Lag
  • Voeg de conversies toe die na een dag binnenkomen (of check wat er gebeurt na een dag en trek dit af van 100%)

Stap 3: Vermenigvuldig de resultaten van stap 1 en 2 en kom erachter welke transacties je niet goed kunt vinden. Dit is een voorbeeld van een berekening:

  • Stap 1. Je ziet dat 42% van de gebruikers afkomstig is uit Safari (in de periode van 1 januari tot 1 mei 2019) 
  • Stap 2. Je ziet dat 3925 conversies na een dag verschijnen in Google Analytics
  • Stap 3. De uitkomst: 0,42 x 3925 = 1648 niet-kloppende aankopen in Google Analytics

Wanneer gaan deze veranderingen in?

Zoals eerder gezegd, is ITP een functie die Apple heeft toegevoegd in oktober 2019. Ondanks dat Apple heel agressief is met deze browser-update, hebben veel mensen hun computer of iPhone nog niet geüpdatet. De verwachting is dat dat de komende 4 maanden gebeurt. Je hebt dus nog 4 maanden om naar een goede oplossing te zoeken.

Dus… wat nu?

Als de meerderheid van je online uitgave afhankelijk is van de activiteit, dan verlies je waarschijnlijk 10 tot 30% van je transacties. Maar gelukkig zijn er genoeg oplossingen.

Bel of mail ons gerust even om de beste oplossing voor jouw website te bespreken. We helpen je graag.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute