Je kunt er eigenlijk niet meer omheen, want bij zo’n beetje bij elk zoekopdracht verschijnen ze: de Google Shopping-resultaten. Sterker nog, ze staan zelfs boven de normale zoekresultaten geplaatst en zijn geheel voorzien van een afbeelding, titel en de naam van de aanbieder. Over duidelijk aanwezig zijn gesproken.
Google Shopping uitgelegd
Google Shopping is een opvallende manier waarop de zoekmachine productadvertenties laat zien in de zoekresultaten. En juist dat opvallende karakter zorgt ervoor dat je als adverteerder nu nog meer kansen hebt. Je kunt Google Shopping het beste zien als een vergelijkingstool die op subtiele wijze is geïntegreerd is in de resultaten van de zoekmachine.
Als je in Google een zoekwoord invoert van een bepaald product, krijg je een aantal afzonderlijke blokken met producten te zien die zowel boven als rechts van de organische zoekresultaten staan. Binnen die blokken zie je weer informatie over de producten, waaronder de prijzen, maar ook in welke webshops deze te koop zijn.
Daarnaast zijn recensies ook vaak in één oogopslag zichtbaar. Alle informatie is dan ook overzichtelijk weergegeven. Als een gebruiker op zoek is naar een product dan gebeurt dat vaak met een intentie om een bepaalde actie te ondernemen. Met Google Shopping wordt de stap van intentie naar conversie net iets makkelijker gemaakt.
Hoe werkt het?
Eigenlijk moet je Google Shopping dus zien als een handige tool om jouw producten op een overzichtelijke manier te etaleren aan de gebruiker. Terwijl je voorheen gebruikers met tekstadvertenties moest zien te verleiden naar jouw webshop, kun je nu in één oogopslag een beeld geven van wat je te bieden hebt. Al met al is dat weer een hele drempel minder.
- De productfeed
Het begint allemaal met het aanmaken van een zogenaamde productfeed. Daarbij krijgt Google inzicht in de producten uit jouw assortiment. Het doel daarvan is dat Google jouw producten aan de zoekopdrachten kan koppelen. Zoals je al wel kunt raden, dien je daarbij wel voor zoveel mogelijk informatie te zorgen. Dat doe je via de productspecificaties en hoe nauwkeuriger deze zijn, hoe groter jouw kans van slagen.
- Campagne aanmaken
Als de feed gereed is moet de koppeling nog worden gemaakt tussen Google Ads en het Google Merchant Center zodat de campagne kan worden aangemaakt. Bij het instellen van de campagne kies je onder meer de biedstrategie, dagbudget, en feed prioriteiten, eigenlijk net zoals je bij een reguliere Google Ad ook doet. Het doel daarvan? Om de juiste balans te vinden zodat het conversiepercentage zo hoog mogelijk wordt.
Waarom beginnen met Google Shopping?
- Visueel aanwezig en erg specifiek: mogelijkheid om via complete advertenties (inclusief afbeeldingen, productomschrijvingen, prijzen en een link naar de webshop) heel direct te adverteren in plaats van via tekstuele advertenties. De customer journey wordt daarmee verkort aangezien er een hele drempel wordt weggehaald.
- Hoger conversiepercentage: gebruikers weten immers beter wat ze kunnen verwachten dan wanneer ze op een tekstuele advertentie klikken.
- Prijs zichtbaar: dit hoeft uiteraard niet altijd een voordeel te zijn, maar als je tot de goedkopere aanbieders behoort, dan kan het toch zeker voor meer verkeer zorgen.
- Remarketing mogelijk: als bezoekers jouw producten hebben bekeken of hebben toegevoegd in hun winkelwagen, maar niet hebben afgerekend, kunnen ze via Google Shopping alsnog worden bereikt.
- Drie keer aanwezig: bereik de gebruiker nu via drie manieren: via Google Shopping, Google Ads, en via de organische zoekresultaten.
Meer weten?
Heb je vragen over Google Shopping? Whello helpt je verder met jouw Google Shopping campagnes en beantwoordt ook graag al jouw andere vragen.