Je kunt er eigenlijk niet meer omheen, want bij zo’n beetje bij elk zoekopdracht verschijnen ze: de Google Shopping-resultaten. Sterker nog, ze staan zelfs boven de normale zoekresultaten geplaatst en zijn geheel voorzien van een afbeelding, titel en de naam van de aanbieder. Over duidelijk aanwezig zijn gesproken.

Google Shopping uitgelegd

Google Shopping is een opvallende manier waarop de zoekmachine productadvertenties laat zien in de zoekresultaten. En juist dat opvallende karakter zorgt ervoor dat je als adverteerder nu nog meer kansen hebt. Je kunt Google Shopping het beste zien als een vergelijkingstool die op subtiele wijze is geïntegreerd is in de resultaten van de zoekmachine.

Als je in Google een zoekwoord invoert van een bepaald product, krijg je een aantal afzonderlijke blokken met producten te zien die zowel boven als rechts van de organische zoekresultaten staan. Binnen die blokken zie je weer informatie over de producten, waaronder de prijzen, maar ook in welke webshops deze te koop zijn.

Daarnaast zijn recensies ook vaak in één oogopslag zichtbaar. Alle informatie is dan ook overzichtelijk weergegeven. Als een gebruiker op zoek is naar een product dan gebeurt dat vaak met een intentie om een bepaalde actie te ondernemen. Met Google Shopping wordt de stap van intentie naar conversie net iets makkelijker gemaakt.

Hoe werkt het?

Eigenlijk moet je Google Shopping dus zien als een handige tool om jouw producten op een overzichtelijke manier te etaleren aan de gebruiker. Terwijl je voorheen gebruikers met tekstadvertenties moest zien te verleiden naar jouw webshop, kun je nu in één oogopslag een beeld geven van wat je te bieden hebt. Al met al is dat weer een hele drempel minder.

  • De productfeed

Het begint allemaal met het aanmaken van een zogenaamde productfeed. Daarbij krijgt Google inzicht in de producten uit jouw assortiment. Het doel daarvan is dat Google jouw producten aan de zoekopdrachten kan koppelen. Zoals je al wel kunt raden, dien je daarbij wel voor zoveel mogelijk informatie te zorgen. Dat doe je via de productspecificaties en hoe nauwkeuriger deze zijn, hoe groter jouw kans van slagen.

  • Campagne aanmaken

Als de feed gereed is moet de koppeling nog worden gemaakt tussen Google Ads en het Google Merchant Center zodat de campagne kan worden aangemaakt. Bij het instellen van de campagne kies je onder meer de biedstrategie, dagbudget, en feed prioriteiten, eigenlijk net zoals je bij een reguliere Google Ad ook doet. Het doel daarvan? Om de juiste balans te vinden zodat het conversiepercentage zo hoog mogelijk wordt.

Waarom beginnen met Google Shopping?

  • Visueel aanwezig en erg specifiek: mogelijkheid om via complete advertenties (inclusief afbeeldingen, productomschrijvingen, prijzen en een link naar de webshop) heel direct te adverteren in plaats van via tekstuele advertenties. De customer journey wordt daarmee verkort aangezien er een hele drempel wordt weggehaald.
  • Hoger conversiepercentage: gebruikers weten immers beter wat ze kunnen verwachten dan wanneer ze op een tekstuele advertentie klikken.
  • Prijs zichtbaar: dit hoeft uiteraard niet altijd een voordeel te zijn, maar als je tot de goedkopere aanbieders behoort, dan kan het toch zeker voor meer verkeer zorgen.
  • Remarketing mogelijk: als bezoekers jouw producten hebben bekeken of hebben toegevoegd in hun winkelwagen, maar niet hebben afgerekend, kunnen ze via Google Shopping alsnog worden bereikt.
  • Drie keer aanwezig: bereik de gebruiker nu via drie manieren: via Google Shopping, Google Ads, en via de organische zoekresultaten.

Meer weten?

Heb je vragen over Google Shopping? Whello helpt je verder met jouw Google Shopping campagnes en beantwoordt ook graag al jouw andere vragen.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute