Pay-per-click advertising (PPC) is in de afgelopen tien jaar het toonbeeld geworden van efficiënte marketing. Of het nu gaat om het bereiken een doelgroep met sociale media of gericht adverteren binnen Google.
Pay-per-click advertising is een model van internetmarketing waarbij adverteerders een vergoeding betalen telkens wanneer op hun advertenties wordt geklikt. Het heeft het adverteren volledig transparant gemaakt. Immers, je betaalt alleen als een potentiële klant daadwerkelijk klikt op je advertentie.
Klinkt leuk, maar wat kan je ermee?
Leuk en aardig natuurlijk dat de techniek deze manier van adverteren toelaat, maar het blijft een vaag begrip. Hoe pas jij dit succesvol toe binnen jouw organisatie? PPC is een breed marketing model wat je kan inzetten voor jouw organisatie (B2B en B2C) om onder andere: meer naamsbekendheid te scoren, meer leads te genereren of om jouw webshop te laten floreren.
Voordat je daadwerkelijk budget gaat uitgeven is het goed om eerst na te denken over een strategie. Wat is je marketingdoel en welke PPC platforms ga je daarvoor inzetten?
Naamsbekendheid creëren
Je wilt meer naamsbekendheid creëren voor jouw product. We noemen dat ook wel ‘awareness’ creëren. Google display, Youtube Ads en Social media ads lenen zich perfect voor dit doel. Het voordeel van deze kanalen is dat je voor een lage prijs een grote groep mensen kan bereiken en kennis kan laten maken met jouw product. Hou er hier wel rekening mee dat het hier om ‘awareness’ gaat. Het zal dus niet direct meer aankopen opleveren (maar indirect en op de langere termijn wel).
PPC voor webshops
Je hebt een webshop en wilt meer producten verkopen. PPC is een geweldig model voor e-commerce en webshops. Zo heb je voor webshops bijvoorbeeld Google Ads (search, remarketing en google shopping), Bing Ads en Marketplaces (amazon en bol.com) als optimale kanalen voor het verhogen van jouw sales. Je kan een kanaal direct afrekenen op ‘omzet-kosten=winst’ principe.
App promoten
Je hebt een app die je graag wilt promoten. Hiervoor zijn Google Ads (app install campaigns, YouTube ads en display), social media ads (Facebook en Instagram) en Apple search ads optimale kanalen om meer zichtbaarheid en app downloads te genereren. Je rekent af per klik, maar kan vervolgens ook de ‘kosten per download’ berekenen.
Waarom zou je wel of niet PPC moeten inzetten?
Stel jezelf eerst de vragen: 1. Hoeveel klandizie moet het opleveren om uit de kosten te komen? 2. En hoeveel verlies ben ik bereid te lijden om het een kans te geven?
PPC is een investering en de kosten moeten opwegen tegen de baten. Je betaalt per klik, en concurreert met (meestal) flink wat andere partijen. Dus ga ervanuit dat het tijd kost (om te optimaliseren) voordat je een keer genoeg leads, aankopen of verkochte diensten ervoor terug krijgt.
Overweeg daarom ook altijd andere marketingopties. Zet niet alleen in op PPC, maar zorg voor een gezonde balans van marketingkanalen. Denk aan andere opties zoals SEO, email marketing en PR.
Kortom…
Binnen PPC heb je talloze oplossingen om jouw groeiambities waar te maken. Laten we afsluiten met een paar key takeaways:
- Bedenk vooraf hoeveel je bereid bent te investeren, en houd er rekening mee dat het even kan duren voordat je PPC campagnes rendabel zijn.
- Zet niet alleen in op PPC. Voorkom een afhankelijkheid en zet ook in op andere kanalen zoals SEO en email marketing.
- Bedenk vooraf welke PPC kanalen het beste passen bij je strategie: Meer naamsbekendheid creëren of direct scoren.
Op zoek naar inspiratie? Lees onze marketing voorbeelden, of check de profielpagina’s van onze PPC specialisten.