Pay-per-click advertising (PPC) is in de afgelopen tien jaar het toonbeeld geworden van efficiënte marketing. Of het nu gaat om het bereiken een doelgroep met sociale media of gericht adverteren binnen Google.

Pay-per-click advertising is een model van internetmarketing waarbij adverteerders een vergoeding betalen telkens wanneer op hun advertenties wordt geklikt. Het heeft het adverteren volledig transparant gemaakt. Immers, je betaalt alleen als een potentiële klant daadwerkelijk klikt op je advertentie.

Klinkt leuk, maar wat kan je ermee?

Leuk en aardig natuurlijk dat de techniek deze manier van adverteren toelaat, maar het blijft een vaag begrip. Hoe pas jij dit succesvol toe binnen jouw organisatie? PPC is een breed marketing model wat je kan inzetten voor jouw organisatie (B2B en B2C) om onder andere: meer naamsbekendheid te scoren, meer leads te genereren of om jouw webshop te laten floreren.

Voordat je daadwerkelijk budget gaat uitgeven is het goed om eerst na te denken over een strategie. Wat is je marketingdoel en welke PPC platforms ga je daarvoor inzetten?

Naamsbekendheid creëren
Je wilt meer naamsbekendheid creëren voor jouw product. We noemen dat ook wel ‘awareness’ creëren. Google display, Youtube Ads en Social media ads lenen zich perfect voor dit doel. Het voordeel van deze kanalen is dat je voor een lage prijs een grote groep mensen kan bereiken en kennis kan laten maken met jouw product. Hou er hier wel rekening mee dat het hier om ‘awareness’ gaat. Het zal dus niet direct meer aankopen opleveren (maar indirect en op de langere termijn wel).

PPC voor webshops
Je hebt een webshop en wilt meer producten verkopen. PPC is een geweldig model voor e-commerce en webshops. Zo heb je voor webshops bijvoorbeeld Google Ads (search, remarketing en google shopping), Bing Ads en Marketplaces (amazon en bol.com) als optimale kanalen voor het verhogen van jouw sales. Je kan een kanaal direct afrekenen op ‘omzet-kosten=winst’ principe.

App promoten
Je hebt een app die je graag wilt promoten. Hiervoor zijn Google Ads (app install campaigns, YouTube ads en display), social media ads (Facebook en Instagram) en Apple search ads optimale kanalen om meer zichtbaarheid en app downloads te genereren. Je rekent af per klik, maar kan vervolgens ook de ‘kosten per download’ berekenen.

Waarom zou je wel of niet PPC moeten inzetten?

Stel jezelf eerst de vragen: 1. Hoeveel klandizie moet het opleveren om uit de kosten te komen? 2. En hoeveel verlies ben ik bereid te lijden om het een kans te geven?

PPC is een investering en de kosten moeten opwegen tegen de baten. Je betaalt per klik, en concurreert met (meestal) flink wat andere partijen. Dus ga ervanuit dat het tijd kost (om te optimaliseren) voordat je een keer genoeg leads, aankopen of verkochte diensten ervoor terug krijgt.

Overweeg daarom ook altijd andere marketingopties. Zet niet alleen in op PPC, maar zorg voor een gezonde balans van marketingkanalen. Denk aan andere opties zoals SEO, email marketing en PR.

SEO vs PPC vergelijking

Kortom…

Binnen PPC heb je talloze oplossingen om jouw groeiambities waar te maken. Laten we afsluiten met een paar key takeaways:

  • Bedenk vooraf hoeveel je bereid bent te investeren, en houd er rekening mee dat het even kan duren voordat je PPC campagnes rendabel zijn.
  • Zet niet alleen in op PPC. Voorkom een afhankelijkheid en zet ook in op andere kanalen zoals SEO en email marketing.
  • Bedenk vooraf welke PPC kanalen het beste passen bij je strategie: Meer naamsbekendheid creëren of direct scoren.

Op zoek naar inspiratie? Lees onze marketing voorbeelden, of check de profielpagina’s van onze PPC specialisten.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute