Blijft jouw online marketing beperkt tot zo nu en dan een gezellige foto op Facebook? Zonde! We begrijpen dat jij je liever richt op de tevredenheid van je gasten in het restaurant. En toegegeven, daar ben je natuurlijk al druk genoeg mee. Tegelijkertijd weet je ook wel dat er online genoeg te halen valt. Maar hoe doe je dat?

Zelfs als je al flink wat ervaring hebt in de culinaire wereld, kan het maar wat lastig zijn om naast het bedienen van alle gasten ook nog eens de online bezoekers te voorzien van de juiste informatie. En dat terwijl het belang van online marketing steeds belangrijker wordt voor de horeca. Complimenten, en vooral klachten, verspreiden zich sneller dan ooit. Als je niet online aanwezig bent om deze te beheren, dan kan dat ten koste gaan van je gekoesterde reputatie. We delen daarom graag een aantal onmisbare horeca marketing tips die ervoor zorgen dat je ook online goed voor de dag komt.

Leer je gasten en potentiële gasten kennen

De suggesties van het huis scoren elke keer weer en je weet precies of de tafel in de hoek al toe is aan een nieuw biertje. Jouw horeca ervaring laat je nooit in de steek en je weet elke avond weer met ideeën te komen die in de smaak vallen. Het kunnen lezen van je bezoekers is belangrijk. En als de bezoeker zich begrepen voelt, dan kan dat tot heel veel moois leiden. In het meest gunstige geval bouw je een band op met je bezoekers om ze met regelmaat in je restaurant te verwelkomen. Met hopelijk ook nieuwe gasten bij hen aan tafel.

Je verdiepen in je restaurantbezoekers is essentieel, maar het verdiepen in online bezoekers is minstens net zo belangrijk. Want als je jouw gasten online ook op maat weet te bedienen, vergroot je de kans dat ook andere potentiële bezoekers besluiten om aan te schuiven in jouw restaurant. Deze restaurant marketing tip kun je natuurlijk heel algemeen opvatten, maar als je het specifiek wilt maken, dan kun je eens de statistieken induiken. Kijk maar eens bij je Google Analytics-profiel en bekijk bijvoorbeeld eens de man / vrouw verhouding van je website bezoekers. Handig, hé? Is het overgrote deel een vrouw? Dan kan een high tea promotie voor vriendinnen weleens goed aanslaan.

analytics restaurants
Analytics weergave

Zet je gasten in

Een tevreden restaurantbezoeker verlaat de eetgelegenheid met een glimlach en laat misschien ook wel een mooie fooi achter. Op zich kun je daar al hartstikke tevreden mee zijn. Toch houdt het niet op als de bezoeker eenmaal de deur achter zich heeft gesloten. Om de stap naar effectieve restaurant marketing te maken, doe je er goed aan om te vragen of er een recensie kan worden achtergelaten op de website of boekingswebsite. Heb je leuke vaste klanten? Dan zijn ze vast niet te beroerd om een leuke foto te maken voor op je Facebookpagina. Oftewel gebruik de gasten als ambassadeurs voor jouw restaurant.

Google reviews doen het goed bij je gasten

Zet in op lokale vindbaarheid

Voor weinig branches is de lokale vindbaarheid in Google zo belangrijk als in de restaurant marketing. Onderscheiden doe je vaak in eerste instantie in de stad of het dorp waar je bent gevestigd. Let daarom goed op dat je alle opties van een lokale SEO-strategie zijn benut. In grote lijnen betekent het dat wanneer iemand zoekt op bijvoorbeeld ‘restaurant Amstelveen’, jij als lokale Amstelveense restaurant bovenaan staat in de zoekmachine.

Naast de standaard SEO-regeltjes, zoals duidelijke meta-descriptions, title tags, en geoptimaliseerde zoekwoorden, dien je te letten op de rich snippets die bij jouw zoekresultaat kunnen worden getoond. Denk bijvoorbeeld aan de bekende review sterretjes en je adres in Google. Zo heeft de bezoeker in één oogopslag door of jouw restaurant interessant is.

Je klanten zijn mobiel, wees daarom ook mobiel

Elke potentiële bezoeker heeft een smartphone bij zich. Als er niet is gereserveerd, maar ter plekke bijvoorbeeld wordt gezocht naar een ‘Grieks restaurant in Amersfoort’, dan is het van belang dat jouw restaurant met Griekse specialiteiten in de Google resultaten verschijnt op mobiel.

Nog beter is het als je website zich aanpast aan elk formaat van verschillende smartphones. Mocht de potentiële bezoeker toch online wensen te reserveren, dan moet dit zonder problemen kunnen vanuit een mobiel. De website moet dus even mooi als functioneel zijn. Op elk apparaat.

Wees sociaal en transparant

Jouw eetgelegenheid staat voor veel meer dan alleen een tafel met een stoel en een lekkere maaltijd. Je gaat inmiddels al drie decennia mee en zorgt daarom voor een eigen stukje geschiedenis en een hele belevenis. Om die beleving over te brengen, moet er een bepaald gevoel worden uitgedragen. De passie moet voelbaar zijn op jouw website en op je social media paginas. Deze beleving moet online haarfijn tot uiting komen, omdat potentiële gasten nog in de oriëntatiefase zitten en niet alleen kiezen voor de maaltijd, maar ook voor de ambiance, de vriendelijkheid van het personeel, en natuurlijk het uitzicht.

Gelukkig kun je dankzij de sociale media eenvoudig de sfeer laten zien. Denk alleen al aan een sfeervolle foto op Instagram of een kijkje in het restaurant met een video die je weer op Facebook plaatst. En belangrijk, wees daar consistent en frequent in. Plaats in elk geval elk weekend een bericht en pak ook meerdere doordeweekse momenten om je klanten te informeren.

Gezelligheid alom bij onze opdrachtgever Mr. Crab in Amsterdam

Zó moet je Facebookpagina eruit zien

Nu we dan toch bij Facebook zijn uitgekomen, kunnen we je net zo goed vertellen hoe je Facebookpagina eruit moet komen te zien voor succesvolle horeca marketing.

  • Soort pagina: we zien ze nog altijd voorbijkomen, restaurants die op Facebook als vriendenpagina zijn aangemaakt. Dat is alles behalve handig, want daardoor moet je elke uitnodiging eerst goedkeuren. Een bedrijfspagina is juist openbaar, waardoor ook de mensen die jou niet volgen, kunnen zien wat voor berichten je allemaal publiceert. plaatst. Kies daarom de juiste paginavorm.
  • Claim een goede url: nu je de juiste soort pagina hebt geselecteerd, is de volgende stap om de pagina-informatie volledig in te vullen. Denk aan essentiële informatie als de openingstijden, de contactgegevens en de locatie. En, heel erg belangrijk, claim een goede url voor de pagina. Zo kun je jouw bezoekers eenvoudig verwijzen naar de pagina.
  • Facebook-header: de header valt het meest op van de hele pagina en daarom is het van belang om voor goede foto’s te zorgen. Een slechte of wazige afbeelding geeft een onprofessionele indruk. Beperk de hoeveelheid tekst en probeer ook rekening te houden met de positionering van de profielfoto die voor de header verschijnt. Tip: Tegenwoordig kun je ook een video plaatsen in je Facebook header. Super-manier om direct een sfeerimpressie te geven!
  • Call-to-actions: er is meer dan alleen de vind-ik-leuk knop. Je kunt inmiddels ook allerlei call-to-actions verwerken op verschillende plekken op jouw bedrijfspagina. Doe dat ook, ze staan immers op een prominente plek geplaatst.

Zet in op campagnes

En tot slot, wees proactief. Zet daarom in op speciale gelegenheden en gebruik daarvoor pakkende campagnes. Bestaat je restaurant bijvoorbeeld 35 jaar? Of heb je een nieuwe menulijst? Laat het weten aan de buitenwereld.

Durf soms te investeren in betaalde campagnes via Facebook of Google Ads om dit soort gelegenheden kracht bij te zetten. Heb je al een e-maildatabase? Verstuur dan een nieuwsbrief. Want een goede gastheer zijn, betekent ook dat je laat weten wanneer er reden is tot een feestje. Zowel in de eetzaal als op het internet.

Heb je de smaak te pakken en wil je je restaurant online promoten? Neem snel contact op voor een kop koffie en een goed gesprek over jouw online plannen.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute