7 bewezen conversie tips voor webshops

3 minuten

Conversie is letterlijk het verschil tussen wel of geen verkoop aan een klant die jouw webshop bezoekt. Conversie is dus van onschatbare waarde. Daarom hier voor jou 7 bewezen conversie tips voor webshops.Whello-tips-conversie-optimaliseren

1. Toon producten vanuit meerdere invalshoeken

Mensen willen weten wat ze kopen, zo simpel is het. Zorg er daarom voor – of het nu om een tas of een bureaustoel gaat – dat je je product vanuit verschillende invalshoeken laat zien. Niet iedereen beschikt over 360º foto’s, maar zorg er dan op z’n minst voor dat je vanuit iedere invalshoek een goede foto toont.

2. Laat video’s zien in geval van complexe producten

Bij sommige complexe producten zeggen foto’s niet genoeg. Als jouw bureaustoel bijvoorbeeld heel erg goed rolt, schuift en verstelt, dan is het verstandig om dat te laten zien in een video.

Product videos staan er bekend om dat ze het conversiepercentage verhogen. Een bewezen tactiek dus en meestal de moeite waard

3. Wees duidelijk over productdetails

Ook hier is het belangrijk dat alle informatie beschikbaar is. Iemand wil weten hoeveel zijvakken een tas of standen een bureaustoel heeft, dus zorg ervoor dat je alle details hapklaar – bijvoorbeeld met bullet points of een infographic – bij elkaar hebt staan. Hoe duidelijker en overzichtelijker, hoe beter.

4. Maak een sectie met productvoordelen én nadelen

Productdetails zijn niet hetzelfde als productvoordelen. Zorg ervoor dat jij (ook op een duidelijke manier) de voordelen van je product aanbiedt. Is jouw bureaustoel ergonomisch verantwoord, dan is het bijvoorbeeld een manier om een ‘good practice’ (een vrolijk en gezond iemand op jouw bureaustoel) en een ‘bad practice’ (iemand met een pijnlijke rug op een andere bureaustoel) te laten zien.

Wellicht klinkt dit in eerste instantie onlogisch voor je, maar benoem ook enkele nadelen. Dit komt oprecht over, en zorgt ervoor dat klanten een beter oordeel kunnen vellen (en dus eerder kopen). De truc is om nadelen te benoemen, zonder je eigen producten in diskrediet te brengen.

5. Laat klantrecensies zien

Als je zelf van je bureaustoel zegt dat het een superfijne bureaustoel is, dan denken bezoekers ‘natuurlijk zegt hij dat, het is zijn bureaustoel’. Als andere klanten van jouw bureaustoel zeggen dat het een superfijne bureaustoel is, dan nemen ze dat veel sneller aan. En dat verhoogt je conversie. Ga voor product-reviews, dat werkt veel beter dan algemene reviews.

6. Bied shoppers een kijkje achter de schermen

Mensen kopen niet zomaar een product, maar een merk(verhaal). Biedt bezoekers een kijkje achter de schermen. Wie zijn de mensen die de producten verzinnen, maken en verkopen? Waar is het allemaal begonnen? Waarom bestaan jullie? Tegenwoordig is de vraag ‘van wie’ iemand iets koopt net zo belangrijk als ‘wat’ iemand koopt. Niet voor niets is de over-ons pagina vaak een goedbezochte pagina. Dus laat zien wie je bent.

7. Gebruik een Chatbot om basisvragen te beantwoorden

Sommige vragen moeten snel beantwoord worden. En er zijn tegenwoordig heel veel vragen die beantwoord kunnen worden door een Chatbot. Momenteel wordt 85% van de online customer service uitgevoerd door zo’n Chatbot. Het bespaart jou een hele hoop vragen – en dus tijd – en in veel gevallen zorgt de Chatbot ervoor dat je potentiële klant zijn antwoord snel heeft.En als dat net het laatste antwoord was dat hij nodig had om een aankoop te doen, dan is het maar goed dat hij het snel kreeg.

Maar zorg er ook voor dat de klantenservice contactopties direct verschijnen als de chatbot geen soelaas kan bieden. Zo voorkom je gefrustreerde klanten die een specifieke vraag hebben.

Concluderend..

Een potentiële koper wil weten wat hij of zij koopt. Als de bezoeker van jouw product nog te veel vragen heeft – hoe werkt dit? Hoe zit dat? Zit er een schroef bij? – dan is de kans groot dat diegene afhaakt. Het belangrijkste is dus: zorg ervoor dat alle informatie overzichtelijk en aantrekkelijk gepresenteerd word.


Online marketing specialist