Een nieuwe webshop voor
een duurzaam kledingmerk
Het duurzame kledingmerk Loop.a life heeft als doel om een bijdrage te leveren aan een lokale en circulaire textielindustrie. Hiervoor maken ze gebruik van gerecyclede kleding en maken hier volledig nieuwe garen aan.
Met dit proces maakt het bedrijf comfortabele, stoere en tijdloze items. Om deze stijl ook goed over te brengen naar klanten was de website van Loop.a life toe aan een nieuw jasje. Samen hebben we een webshop ontwikkeld die op veel vlakken beter is gaan presteren dan de vorige webshop. Meer bezoekers gaan over tot een aankoop en ze blijven langer op de website.
Dit project in het kort
- Webshop design & development
- Crowdfunding module
- Hoog conversiepercentage op mobile
- Meer over Loop.a life
- Meer over E-commerce marketing
Het proces
Bij Whello geloven we in co-creatie. We werkte nauw samen met de marketeers van de opdrachtgever. Bij ieder project beginnen we altijd met een gezamenlijke conceptsessie. Tijdens de sessie valideerden we samen met Loop.a Life of het doel gerechtvaardigd was, of we zaken misten en of er meer kansen lagen die we konden benutten!
We hebben het project in meerdere milestones verdeeld die we, steeds gezamenlijk, konden afvinken.
Zo werkten we in 5 stappen van concept tot realiteit:
Samen brainstormen
Strategie & Concept
Design
Development
Launch
De uitdaging
Hoewel we al veel online winkels hebben ontwikkeld is elk webshop project weer uniek. Zo ook voor Loop.a life. Zo hebben we voor deze shop ervoor gekozen om deels gebruik te maken van een Woocommerce template om zo tijd en kosten te besparen, maar hebben we ook onderdelen volledig op maat gemaakt.
- Een snelle en flexible webshop die past bij de nieuwe uitstraling van het merk
- Naadloze migratie van de oude shop naar de nieuwe site (zonder verlies van Google rankings)
- Een crowdfunding module waarmee een nieuwe kleding geïntroduceerd kon worden
De aanpak
Na een eerste brainstorm zijn we aan de slag gegaan met het designen van de homepage om de huisstijl vast te leggen in de webshop omgeving. Hierbij hebben we veel verschillende beelden uitgetest om te testen wat het beste overkomt. Uiteindelijk hebben we een richting gekozen die rustig aanvoelt door veel ruimte tussen elementen en geen felle kleuren. Alles staat in beeld van de producten van Loop.a life.
Tijdens het development proces hebben we op basis van pre-order functie van Woocommerce een crowdfunding module aangemaakt. Hiermee konden bezoekers producten bestellen en afrekenen nog voordat ze in productie gingen. Door een live teller op de website konden bezoekers zien hoeveel bestellingen er van een product nog nodig waren voordat het product daadwerkelijk gemaakt zou worden. Als dit getal bereikt was kregen bezoekers hier een berichtje over en werden de product verzonden wanneer ze klaar waren!
Het resultaat
Tijdens het design en ontwikkelproces zijn we meer dan eens van richting verandert. Hier houden we echter rekening mee in ons proces. Je komt altijd nieuwe ideeën en uitdagingen tegen waardoor geen enkele website live gaat op precies dezelfde manier als dat hij ooit bedoelt was.
Het eindresultaat is daardoor wel volledig passend bij de nieuwe huisstijl en de crowdfunding module heeft tot een succesvolle campagne geleid. Op veel metrics scoort de webshop beter dan de voorgaande versie!
Conversion rate van 0.55% naar 1.88%
Average session duration
Een unieke Look & Feel!
Reinier Landstra
Digital designer bij Whello
“Werken aan een webshop is leuk, werken aan een webshop met een mooi maatschappelijk doel is nog leuker! De mobiel-vriendelijke user flow is de succesfactor van dit project, aangezien meer dan 80% van de traffic uit mobile komt.”