De kracht van marketing is herhaling. Mensen beslissen immers niet altijd in één keer. Pas je dit begrip toe in een advertentiecampagne, dan heet het remarketing.

Soms moet je mensen helpen herinneren zodat ze toch nog voor jouw product of dienst kiezen. Via remarketing campagnes kun je mensen bereiken die jouw website op een eerder moment hebben bezocht of jouw app hebben gebruikt. Eerdere bezoekers krijgen jouw advertenties weer te zien, terwijl ze andere websites bezoeken die onderdeel zijn van het Google Display Netwerk. En steeds vaker met succes. Soms hebben mensen simpelweg een duwtje in de goede richting nodig.

Wat is remarketing?

Een bezoeker die op een bepaalde pagina van een adverteerder is geweest wordt via het remarketing netwerk gevolgd als deze de website verlaat. Er wordt dus waardevolle data verzameld over het gebruiksgedrag van de bezoeker. Wanneer deze bezoeker op een later tijdstip op een andere website komt, kun je de gepersonaliseerde boodschap nogmaals tonen.

Dit gebeurt doorgaans via een banner of tekstadvertentie waarin bijvoorbeeld hetzelfde product wordt aangeboden dat de bezoeker op een eerder moment heeft bekeken. Door het opnieuw benaderen van niet converterende bezoekers probeer je deze prospects alsnog aan te sporen om een vervolgstap te maken. Deze vervolgstap kan een aankoop zijn, inschrijving voor nieuwsbrief of een andere actie.

remarketing uitleg visual

5 Remarketing richtlijnen voordat je van start gaat

Remarketing klinkt natuurlijk hartstikke interessant; de bezoeker heeft op een eerder moment al kennis gemaakt met je advertentie en is dus al warmgedraaid. Dat betekent echter niet dat het allemaal vanzelf gaat. Alvorens je een remarketing campagne opzet, is het belangrijk te achterhalen waarom een potentiële klant niet heeft geconverteerd en of dit in de nabije toekomst wel zou kunnen. Hiervoor heb je een goede remarketing strategie nodig. Graag geven wij je 5 handige tips.

1. Doel

Ga je voor keiharde conversie of streef je naar meer herhaalbezoek, of juist een combinatie hiervan? Je doel moet vooraf duidelijk zijn. Je wilt immers de juiste toon zetten tijdens het opnieuw benaderen van de bezoeker. Je hebt een tweede kans gekregen die je nu wél moet benutten in je remarketing campagne.

2. Goede timing

Een goede timing is van groot belang in de razendsnelle online wereld. Wil je rond de feestdagen je conversie een extra boost geven? Dan zul je wel op het juiste moment moeten toeslaan. Stuur je aan op bezoek in jouw fysieke winkel? Dan heeft het niet zoveel zin om na sluitingstijd te adverteren in je remarketing campagne. Je wilt in veel gevallen dat de bezoeker direct overgaat tot actie.

3. Vermijd de irritatiegrens

De online gebruiker is kritisch, veeleisend en verwend. Houd daarom rekening met het aantal keren waarmee je een bezoeker wilt confronteren met eerder bekeken producten of diensten. Dit kan, als het te vaak en op een te agressieve manier gebeurt, juist negatieve gevolgen hebben. Een zogeheten ‘frequency cap’ van bijvoorbeeld 10, betekent dat je binnen de ingestelde cookietijd (bijvoorbeeld dertig dagen) de bezoeker maximaal 10 keer confronteert met de uiting. Door een maximum te stellen aan hoe vaak een bezoeker je uiting ziet, blijf je beter on de irritatiegrens en is de kans groter op een conversie.

4. Persoonlijk en gevarieerd

De uitingen moeten aansluiten bij de doelstellingen. Is de remarketing campagne gericht op branding? Zorg er dan voor dat de uiting een algemene uitstraling heeft. Gaat het om pure sales? Dan is het van belang dat je een specifieke, productgerichte en zo persoonlijk mogelijke uiting laat zien. Let er ook op dat je varieert en de bezoekers niet steeds dezelfde advertentie laat zien.

5. Testen, testen en blijven testen

Ook bij remarketing is het van groot belang om gedurende de campagne te blijven testen en optimaliseren. Zo kun je ‘a/b tests’ uitvoeren met verschillende banners en tekstadvertenties. a/b testing houdt in dat je verschillende banners aan dezelfde doelgroep toont, om te onderzoeken welke beter werkt. Ook het testen met productcategorieën en producten met de beste marges werkt effectief. Opnieuw benaderen, betekent ook opnieuw werken aan jezelf.

Wil je ook meer halen uit je online inspanningen? Whello heeft ruimschoots ervaring in het opzetten en beheren van remarketing campagnes. Neem contact op met Whello. Wij helpen en vertellen je het graag!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute