Eindelijk was het zover! Adworld experience 2019, hét grootste PPC, CRO en Social event ter wereld. Alle industry leaders en experts binnen mijn vakgebied waren aanwezig. Ik verheugde me vooral op de verhalen van drie sprekers: Brad Geddes, Frederick Valleays en Mark Irvine.

Mijn collega Jelle en ik gingen naar dit toffe evenement, dat plaatsvond in Bologne. Na anderhalf uur vliegen landden we in Italië. We reden vervolgens binnen 20 minuten naar ons hotel, de plek waar ook het evenement werd gehouden.

IMG_8703

Dag 1: donderdag 4 april

We stonden even in de rij om onze badge op te halen en waren vervolgens good to go. De dag begon voor mij met een interessante sessie van Frederick Vallaeys. Hij behoorde tot de eerste 500 werknemers van Google. Bijzonder! Daarnaast was hij medeverantwoordelijk voor de ontwikkeling van het search platform en de bouw van de google ads editor (editor to the rescue), waar wij snel campagnes in opbouwen.

Gespreksonderwerpen waren PPC automatisering en de veranderende rol van campagnemanagers, waarin machine learning en AI in opkomst zijn. Voor mij interessant, omdat ik persoonlijk nog al eens mijn vraagtekens zet bij bepaalde elementen die Google doorvoert. Het is onze rol om hier altijd kritisch naar te kijken, om zo maximaal resultaat voor onze klanten te behalen.

De volgende spreker was Brad Geddes, een persoonlijke held van mij binnen de PPC wereld. Geddes is al sinds het begin van het zoekmachine advertising actief. Hij heeft veel kennis over het advertentieplatform en is zeer kritisch op de continue updates van Google, die steeds meer controle uit handen geven van de campagnemanager. Dit vond ik leuk om te horen, want ik denk er precies hetzelfde over.

IMG_8707

De afsluiter van dag 1 was een sessie van Mark Irvine, een andere PPC influencer. Hij besprak de ontwikkeling van tekstadvertenties en de manieren waarop wij tegenwoordig impact kunnen maken met advertentie-uitingen in zeer concurrerende markten.

‘s Avonds hebben we nog een paar uurtjes gewerkt voor onze klanten in Nederland. Daarna waren we helemaal klaar voor dag 2!

IMG_8750

Dag 2: vrijdag 5 april

Op dag 2 werden de succesverhalen van verschillende experts besproken. Zij werkten voor klanten of bureau’s of waren freelancers.

Martin Roettgerding van Bloofusion, die het SEA team leidt, vertelde alles over de infrastructuur die zij hadden opgezet voor een Duitse schoenenketen. Met winkels verspreid door het hele land was het een uitdaging om op basis van de locatie van de zoeker, de dichtstbijzijnde vestiging in de advertentie te tonen. Met ook nog eens de lokale voorraad van deze winkel.

Mark Irvine hield vervolgens een sessie over hoe search en social nog beter op elkaar konden worden afgestemd. Op die manier kun je de klant in iedere fase van de customer journey bedienen.

Brad Geddes sloot af en vertelde over hoe PPC data ”interrelated”, oftewel samenhangend is. Dit betekent dat het één leidt tot het ander en nooit los kan worden gezien.

Zo zal een analyse over waarom er tijdens een bepaalde maand meer is uitgegeven, een verhoogde klikfrequentie (CTR) tot gevolg hebben. Dit komt weer door de verhoging van de cpc’s en de vernieuwing van advertenties. Hierdoor steeg het vertoningsaandeel en kreeg de advertentie meer zichtbaarheid.

We werden gedurende de dag behoorlijk ‘‘gespamd’’ door onze collega’s om een gezamenlijke foto te maken, dus dat deden we maar even snel tussendoor.

IMG_8737

De laatste dag werd afgesloten met een round table, waar iedereen zijn of haar vragen nog eens kon stellen of een discussie op gang bracht.

De dames en heren van SEMrush, een tool die wij gebruiken, waren ook aanwezig.  We besloten met z’n allen het centrum van Bologne te ontdekken. Onder het genot van een paar biertjes bespraken we de laatste innovaties en future updates van SEMrush.

Zaterdag checkten we uit en vlogen we weer terug naar Nederland.

Mijn key takeaways van Adworld Experience:

  • Derde headlines en tweede beschrijvingen worden niet altijd getoond. Voor desktop zoekers is dit percentage 95%, mobiele zoekers hebben een 34% kans dat de derde headline en tweede beschrijving wordt getoond. Het grootste zoekverkeer is echter afkomstig van mobiel. De advertenties dienen dus op de juiste manieren te worden ingeschoten.
  • Wees er bewust van dat een zoekwoord door vele verschillende doelgroepen kan worden gebruikt. In onderstaand voorbeeld is dit goed weergegeven. Zo kan het zoekwoord ”koelkast reparatie” door een huiseigenaar, een huurder, een drukke ouder, een doe-het-zelfer of een student worden gezocht. Houd de doelgroep voor wie je schrijft in gedachten en baseer hierop je uitingen.
  • Blijf altijd kritisch naar de updates die Google doorvoert. Zo is Google er fan van om soms eens de targeting methode ”conversative” aan te zetten, waar het systeem in remarketing campagnes veel verder gaat dan het bereiken van puur je eerdere websitebezoekers.
  • Automatisering is key de komende jaren. Hier zijn we binnen Whello al druk mee bezig, met name op het gebied van het automatiseren van biedingen, er is echter nog veel meer mogelijk.
  • De wereld van PPC blijft continue in verandering. Wij moeten hier alert op blijven en pro-actief handelen.

Het was een geslaagde trip! Ben jij ook bij Adworld Experience 2019 geweest en zo ja, wat heb jij geleerd? 

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute