Growth hacking is één van de meest populaire marketingterm van de afgelopen jaren. Je ziet het overal voorbij komen en het betekent eigenlijk niet veel meer dan het ontwikkelen van strategieën en ideeën puur gericht op groei. Hier heb je 12 growth hacking tactieken die je meteen toe kunt passen voor je webshop.
1. Laat zien wat klanten van je denken
Vraag actief om product-reviews en plaats die reviews op productpagina’s. Mensen die goede ervaringen van anderen zien, zijn sneller geneigd te kopen.
Relevante product-reviews werken vele malen beter dan algemene reviews: Je ziet vaak dat webshops beginnen met algemene reviews om een start te maken. Maar een relevante review bij een product (product-review) levert veel meer overtuigingskracht en waarde bij een bezoeker.
2. Schrijf gastblogs
Nieuwe klantenkringen aanboren? Schrijf blogs op andere websites met vergelijkbare doelgroepen. Verkoop je kappersproducten? Eén goed artikel over jou op een kappersvereniging website, kan ervoor zorgen dat je dit direct merkt in je webshop (en bovendien goed is voor je Google rankings).
3. Stuur een bedankje
Een persoonlijk bedankje in een tijd waarin alles automatisch wordt gedaan doet wonderen! Een korte notitie met bijvoorbeeld ‘Richard, succes met trainen’, levert enorm veel goodwill op.
4. A/B-test je productpagina
Werkt productpagina variant ‘B’ beter dan variant ‘A’ dan kies je voor ‘B’. Daarvoor moet je wel een echte test opzetten. Doe dat dus ook. Met een gratis tool als Google Optimize kan je eenvoudig je website a/b testen.
5. Gebruik de orderbevestiging
Op het moment dat een klant een order heeft geplaatst, wordt dat vrijwel altijd opgevolgd door een bevestiging van die order. Laat dat contactmoment niet verloren gaan, maar voeg er een ‘deeloptie’ aan toe. Bijvoorbeeld: ‘Deel je aankoop op Facebook, tag ons en ontvang direct een kortingscode op je volgende aankoop’. Onze resultaten met dit soort deelacties waren significant.
6. Stuur een creatieve uitnodiging tot delen mee
Stuur je een pakketje op? Voorzie het dan van een creatieve (en oprechte) uitnodiging tot delen op social media. Bijvoorbeeld door een Instagram-post-frame met een leuke tekst eronder en de belofte dat elke gedeelde foto met de hashtag #topproduct kans maakt op een prijs.
7. Stuur een ‘Koop nog eens’ e-mail
De kans dat klanten nog een keer kopen is twee keer zo groot dan dat klanten voor het eerst iets kopen. Dus spoor klanten na verloop van tijd aan nog eens terug te komen, door email automation in te stellen: automatisch gestuurde emails met relevante aanbiedingen. Als een klant een tennisracket heeft gekocht, stuur daarna een promotiemail voor tennisballen.
8. De gepersonaliseerde homepage
Je kunt tegenwoordig alles personaliseren. Zo ook de homepage. En de online shopper van vandaag verwacht het eigenlijk ook gewoon. Gebruik ecommerce personalisatie tools en je data om jouw homepage aan te laten passen op het shopgedrag van degene die hem bezoekt.
9. Sharing = caring = geld verdienen
Spoor klanten aan om hun vrienden aan te sporen om ook te kopen. Kopen die vrienden (bijvoorbeeld met een code), dan krijgen zij cashback of korting op hun volgende aankoop. Delen = geld verdienen, voor jou en voor je klant.
10. Cross-sell & upsell
Segmenteer je marketingacties in cross-sell en upsell. Afhankelijk van het product, kan het één beter werken dan het ander.
- Cross-sell: ‘Vind je dat tennisracket leuk? Dan vast ook deze tennisballen.’
- Upsell: ‘We zagen dat je 5 tennisballen had gekocht, koop er nog 3 en je krijgt 10% korting’
Je begrijpt wat we bedoelen.
11. Laat zien wat andere klanten doen
Stel: je kijkt naar een tennisracket en krijgt een subtiele melding: ‘John in Amsterdam heeft zojuist dit tennisracket gekocht’. Dan word je daardoor beïnvloed. Onderzoek toont aan dat jij dan sneller geneigd bent te kopen. Doen dus!
Andere voorbeelden van social proof:
- Plus en cons punten, op basis van andere gebruikers (zie bol.com)
- Top 5 populairste producten
- Video van een gebruiker van het product
12. Retarget!
Het enige dat beter werkt dan advertenties? Retargeting-advertenties. Heeft iemand ‘product x’ bekeken en is diegene daarna zonder te kopen weggegaan, dan retarget je diegene met een advertentie over ‘product x’ en wellicht ‘product net-iets-beter-dan-x’.
Veel opties
Dit zijn al 12 opties, en er zijn nog veel meer growth hacking tactieken te verzinnen. Het belangrijkste: zorg ervoor dat ze bij je business passen en dat ze goed geïmplementeerd worden. Je kunt beter twee hacks optimaal benutten dan in 7 sloten tegelijk lopen.
Hulp nodig met Growth hacking?
Heb je hulp nodig met Growth hacking van je webshop? Neem dan contact met ons op. En ontmoet een van onze Growth hackers zelf.