Growth hacking is één van de meest populaire marketingterm van de afgelopen jaren. Je ziet het overal voorbij komen en het betekent eigenlijk niet veel meer dan het ontwikkelen van strategieën en ideeën puur gericht op groei. Hier heb je 12 growth hacking tactieken die je meteen toe kunt passen voor je webshop.

1. Laat zien wat klanten van je denken

Vraag actief om product-reviews en plaats die reviews op productpagina’s. Mensen die goede ervaringen van anderen zien, zijn sneller geneigd te kopen.

Relevante product-reviews werken vele malen beter dan algemene reviews: Je ziet vaak dat webshops beginnen met algemene reviews om een start te maken. Maar een relevante review bij een product (product-review) levert veel meer overtuigingskracht en waarde bij een bezoeker.

2. Schrijf gastblogs

Nieuwe klantenkringen aanboren? Schrijf blogs op andere websites met vergelijkbare doelgroepen. Verkoop je kappersproducten? Eén goed artikel over jou op een kappersvereniging website, kan ervoor zorgen dat je dit direct merkt in je webshop (en bovendien goed is voor je Google rankings).

3. Stuur een bedankje

Een persoonlijk bedankje in een tijd waarin alles automatisch wordt gedaan doet wonderen! Een korte notitie met bijvoorbeeld ‘Richard, succes met trainen’, levert enorm veel goodwill op.

4. A/B-test je productpagina

Werkt productpagina variant ‘B’ beter dan variant ‘A’ dan kies je voor ‘B’. Daarvoor moet je wel een echte test opzetten. Doe dat dus ook. Met een gratis tool als Google Optimize kan je eenvoudig je website a/b testen.

5. Gebruik de orderbevestiging

Op het moment dat een klant een order heeft geplaatst, wordt dat vrijwel altijd opgevolgd door een bevestiging van die order. Laat dat contactmoment niet verloren gaan, maar voeg er een ‘deeloptie’ aan toe. Bijvoorbeeld: ‘Deel je aankoop op Facebook, tag ons en ontvang direct een kortingscode op je volgende aankoop’. Onze resultaten met dit soort deelacties waren significant.

6. Stuur een creatieve uitnodiging tot delen mee

Stuur je een pakketje op? Voorzie het dan van een creatieve (en oprechte) uitnodiging tot delen op social media. Bijvoorbeeld door een Instagram-post-frame met een leuke tekst eronder en de belofte dat elke gedeelde foto met de hashtag #topproduct kans maakt op een prijs.

7. Stuur een ‘Koop nog eens’ e-mail

De kans dat klanten nog een keer kopen is twee keer zo groot dan dat klanten voor het eerst iets kopen. Dus spoor klanten na verloop van tijd aan nog eens terug te komen, door email automation in te stellen: automatisch gestuurde emails met relevante aanbiedingen. Als een klant een tennisracket heeft gekocht, stuur daarna een promotiemail voor tennisballen.

8. De gepersonaliseerde homepage

Je kunt tegenwoordig alles personaliseren. Zo ook de homepage. En de online shopper van vandaag verwacht het eigenlijk ook gewoon. Gebruik ecommerce personalisatie tools en je data om jouw homepage aan te laten passen op het shopgedrag van degene die hem bezoekt.

9. Sharing = caring geld verdienen

Spoor klanten aan om hun vrienden aan te sporen om ook te kopen. Kopen die vrienden (bijvoorbeeld met een code), dan krijgen zij cashback of korting op hun volgende aankoop. Delen = geld verdienen, voor jou en voor je klant.

10. Cross-sell & upsell

Segmenteer je marketingacties in cross-sell en upsell. Afhankelijk van het product, kan het één beter werken dan het ander.

  • Cross-sell: ‘Vind je dat tennisracket leuk? Dan vast ook deze tennisballen.’
  • Upsell: ‘We zagen dat je 5 tennisballen had gekocht, koop er nog 3 en je krijgt 10% korting’

Je begrijpt wat we bedoelen.

11. Laat zien wat andere klanten doen

Stel: je kijkt naar een tennisracket en krijgt een subtiele melding: ‘John in Amsterdam heeft zojuist dit tennisracket gekocht’. Dan word je daardoor beïnvloed. Onderzoek toont aan dat jij dan sneller geneigd bent te kopen. Doen dus!

Andere voorbeelden van social proof:

  • Plus en cons punten, op basis van andere gebruikers (zie bol.com)
  • Top 5 populairste producten
  • Video van een gebruiker van het product

12. Retarget!

Het enige dat beter werkt dan advertenties? Retargeting-advertenties. Heeft iemand ‘product x’ bekeken en is diegene daarna zonder te kopen weggegaan, dan retarget je diegene met een advertentie over ‘product x’ en wellicht ‘product net-iets-beter-dan-x’.

remarketing

Veel opties

Dit zijn al 12 opties, en er zijn nog veel meer growth hacking tactieken te verzinnen. Het belangrijkste: zorg ervoor dat ze bij je business passen en dat ze goed geïmplementeerd worden. Je kunt beter twee hacks optimaal benutten dan in 7 sloten tegelijk lopen.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9 / 5

Onze blije klanten aan het woord

The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.

Carlies Mol

Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.

TradeIt gg

Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.

Orange FinancialLease

Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !

Doug Neuhofer

Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!

LEATHER HYPE

Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

Maaike - Tandarts Jordaan

Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

Top Employers Institute

A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.

Brenda de Jong - The English Center

It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!

Luca Bagnaschino

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.

Leks Betlem