schijnwinkelen

In een fysieke winkel zou je het als klant niet zo gauw doen: je winkelmandje volladen met spullen, om deze vervolgens te laten staan. Toch gebeurt dit in webwinkels veelvuldig: schijnwinkelen. Webwinkeliers zitten met de handen in het haar: “Verlaten winkelwagentjes is een groot issue in webshopland,” zo stelde Eric Oostveen van het online platform Regeltvoordeel in Metro. De klant is vaak maar één muisklik van de aanschaf verwijderd. Hoe verlaag je als winkelier de drempel tot kopen?

Inkomsten blijven liggen

Ondanks het feit dat Nederland inmiddels ruim 10 miljoen webwinkelaars telt, blijven hier een hoop inkomsten liggen. Het is logisch dat winkelaars willen vergelijken en soms dromen hebben die het budget te boven gaan. Je gaat verschillende winkels in, wikt en weegt. Uiteindelijk kies je een paar schoenen uit, of niet. Waarom de online klant voortijdig opstapt, wordt echter vaak veroorzaakt door drempels die door de webwinkel zelf worden opgeworpen. Goed nieuws eigenlijk, want dit betekent dat de webwinkelier hier zelf iets tegen kan doen.

Onverwachte kosten: no! Korting: yes!

Het is gebleken dat onverwachte kosten, zoals BTW, service kosten of verzendkosten tot de grootste ergernissen van online winkelaars behoren. Daarom is het van belang dat de webshop vooraf duidelijk is over de kosten, waardoor de klant niet voor verrassingen komt te staan. Positieve verrassingen zijn wel weer een goed idee: bied bijvoorbeeld juist een welkomstkorting aan bij de eerste aankoop. Een kleine korting van bijvoorbeeld 5% kan een koper net over de streep trekken. Kortingsacties kunnen eenvoudig worden aangeboden via websites als Kortingsbonnen.nlKortingisleuk.nl en Actiecode.nl.

Maak het makkelijker en leuker

Een andere domper als je aan het winkelen bent: een slecht werkende of ingewikkelde website. Een heldere, overzichtelijke landingspagina met een goed vindbare FAQ-knop waar alle vragen beantwoord worden, helpt de klant al een heel eind op weg. Ook moet duidelijk zijn wat er nog op voorraad is, zodat de koper niet misgrijpt. De sleutel bij dit alles is dus goede communicatie, met als doel het gemak van de bezoeker te vergroten.

Geen verplicht account

Het verplicht moeten aanmaken van een account is regelmatig een reden om de webshop voortijdig te verlaten en elders te gaan kijken. Het is tijdrovend en er moet voor de zoveelste keer een wachtwoord worden bewaard of onthouden. Dit kan eenvoudiger. Bij een Woocommerce webshop kan er een WooCommerce Postcode Checker ingeschakeld worden. Het enige dat de bezoeker dan nog hoeft in te vullen is de postcode en het huisnummer. Zonder alle overbodige rompslomp en met een aantrekkelijke website wordt shoppen een stuk plezieriger.

Privacy

Naast het feit dat het moeten aanmaken van een uitgebreid account vaak geassocieerd met nieuwsbrieven of spam, wordt de privacy steeds belangrijker. De meeste websitebezoekers geven liever niet meer zomaar hun gegevens op. Uiteraard kan het account als optie blijven bestaan voor klanten die dit wel makkelijk vinden. Echter door het niet verplicht te stellen is de kans groter dat de klant in de webshop blijft en sneller overgaat tot aankoop.

Creëer vertrouwen
Een andere reden waarom aspirant-kopers afhaken bij een webshop, is twijfel aan de betrouwbaarheid. Vooral kleinere webshops hebben hiermee te kampen. Zij kunnen het vertrouwen vergroten door het plaatsen van reviews. Ook een aantrekkelijke ‘Over ons’-pagina kan bekendheid en daarmee vertrouwen genereren. Wie zijn de mensen en wat is het verhaal achter de producten of diensten? Het maakt de website minder anoniem en creëert een band met de bezoekers.

Maak je USP’s kenbaar

Voor elke webshop is het van belang om bezoekers aan zich te binden met deUnique Selling Points. Door deze kenbaar te maken weet de klant wat hij of zij kan verwachten: van de laagste prijsgarantie tot de beste kwaliteit of unieke producten. Hierdoor hoeft deze niet verder te zoeken. Heb je als webshop-eigenaar nog niet helemaal scherp wat jouw USP’s zijn? De Whello webspecialisten kunnen je helpen deze te vinden en te profileren.

Van schijnwinkelen naar echt winkelen

Meer dan 70% van de inhoud van virtuele winkelmandjes blijft onaangeroerd. Dit biedt kortom een flink potentieel voor webwinkeliers. Een andere middel dat ingezet kan worden om de klanten terug te laten komen is remarketing. Hiermee worden potentiële kopers door middel van bijvoorbeeld banners herinnerd aan hun eerdere bezoek aan de webshop. Hiermee kan het aantal conversies toenemen met wel 10-30%. Wil je weten hoe dit kan of hoe op andere manieren schijnwinkelen kan worden voorkomen? Whello staat voor je klaar.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
socials van jouw bedrijf?

Bij Whello helpen we je graag. Kom langs, bel ons, dm ons of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

Onze klanten beoordelen Whello met een:

4.9
powered by Google
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
See All Reviews

Onze blije klanten aan het woord

Great Amsterdam based advertising agency with a lot of in-house experience and smart + friendly staff.
Leks Betlem
Leks Betlem
16:34 24 Feb 20
Having successfully completed the set up phase, we would like to thank you for your professional behavior and great communication. We look forward to the continuation of this promising partnership!
LEATHER HYPE
LEATHER HYPE
07:18 06 Feb 20
Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.
Top Employers Institute
Top Employers Institute
12:14 21 Jan 20
A smart, talented and friendly company providing top quality, focused service.
Brenda de Jong
Brenda de Jong
18:33 04 Oct 19
The main quality of Whello is that they are able to provide high quality services on a personal, informal level that is close to the customer. Communication is quick and there’s a lot of knowledge in the team. To me Whello is a trustworthy company for online marketing services and web design that I would highly recommend.
Carlies Mol
Carlies Mol
14:38 24 Sep 19
Passionate people that are very involved and create great advertising campaigns.
TradeIt gg
TradeIt gg
14:17 19 Mar 18
Een zeer deskundig team die weet van doorpakken. Weet waar de juiste ingang is. Vaak ook meedenkend met de juiste Knowhow en weten doet goed toe te passen waar nodig is. Wij zijn erg blij met de samenwerking en bevelen Whello aan bij andere partijen. Een 5 sterren beoordeling is hierdoor zeker op zijn plaats.
Orange FinancialLease
Orange FinancialLease
09:55 09 Mar 18
Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.
Maaike
Maaike
19:32 08 Mar 18
Whello have a fantastic team and delivered great results for us. Highly recommended !
Doug Neuhofer
Doug Neuhofer
14:11 08 Mar 18
It's a pleasure working with really professional and competent people. SEO results we have achieved thanks to Whello are amazing!
Luca Bagnaschino
Luca Bagnaschino
09:21 06 Dec 17