schijnwinkelen

In een fysieke winkel zou je het als klant niet zo gauw doen: je winkelmandje volladen met spullen, om deze vervolgens te laten staan. Toch gebeurt dit in webwinkels veelvuldig: schijnwinkelen. Webwinkeliers zitten met de handen in het haar: “Verlaten winkelwagentjes is een groot issue in webshopland,” zo stelde Eric Oostveen van het online platform Regeltvoordeel in Metro. De klant is vaak maar één muisklik van de aanschaf verwijderd. Hoe verlaag je als winkelier de drempel tot kopen?

Inkomsten blijven liggen

Ondanks het feit dat Nederland inmiddels ruim 10 miljoen webwinkelaars telt, blijven hier een hoop inkomsten liggen. Het is logisch dat winkelaars willen vergelijken en soms dromen hebben die het budget te boven gaan. Je gaat verschillende winkels in, wikt en weegt. Uiteindelijk kies je een paar schoenen uit, of niet. Waarom de online klant voortijdig opstapt, wordt echter vaak veroorzaakt door drempels die door de webwinkel zelf worden opgeworpen. Goed nieuws eigenlijk, want dit betekent dat de webwinkelier hier zelf iets tegen kan doen.

Onverwachte kosten: no! Korting: yes!

Het is gebleken dat onverwachte kosten, zoals BTW, service kosten of verzendkosten tot de grootste ergernissen van online winkelaars behoren. Daarom is het van belang dat de webshop vooraf duidelijk is over de kosten, waardoor de klant niet voor verrassingen komt te staan. Positieve verrassingen zijn wel weer een goed idee: bied bijvoorbeeld juist een welkomstkorting aan bij de eerste aankoop. Een kleine korting van bijvoorbeeld 5% kan een koper net over de streep trekken. Kortingsacties kunnen eenvoudig worden aangeboden via websites als Kortingsbonnen.nlKortingisleuk.nl en Actiecode.nl.

Maak het makkelijker en leuker

Een andere domper als je aan het winkelen bent: een slecht werkende of ingewikkelde website. Een heldere, overzichtelijke landingspagina met een goed vindbare FAQ-knop waar alle vragen beantwoord worden, helpt de klant al een heel eind op weg. Ook moet duidelijk zijn wat er nog op voorraad is, zodat de koper niet misgrijpt. De sleutel bij dit alles is dus goede communicatie, met als doel het gemak van de bezoeker te vergroten.

Geen verplicht account

Het verplicht moeten aanmaken van een account is regelmatig een reden om de webshop voortijdig te verlaten en elders te gaan kijken. Het is tijdrovend en er moet voor de zoveelste keer een wachtwoord worden bewaard of onthouden. Dit kan eenvoudiger. Bij een Woocommerce webshop kan er een WooCommerce Postcode Checker ingeschakeld worden. Het enige dat de bezoeker dan nog hoeft in te vullen is de postcode en het huisnummer. Zonder alle overbodige rompslomp en met een aantrekkelijke website wordt shoppen een stuk plezieriger.

Privacy

Naast het feit dat het moeten aanmaken van een uitgebreid account vaak geassocieerd met nieuwsbrieven of spam, wordt de privacy steeds belangrijker. De meeste websitebezoekers geven liever niet meer zomaar hun gegevens op. Uiteraard kan het account als optie blijven bestaan voor klanten die dit wel makkelijk vinden. Echter door het niet verplicht te stellen is de kans groter dat de klant in de webshop blijft en sneller overgaat tot aankoop.

Creëer vertrouwen
Een andere reden waarom aspirant-kopers afhaken bij een webshop, is twijfel aan de betrouwbaarheid. Vooral kleinere webshops hebben hiermee te kampen. Zij kunnen het vertrouwen vergroten door het plaatsen van reviews. Ook een aantrekkelijke ‘Over ons’-pagina kan bekendheid en daarmee vertrouwen genereren. Wie zijn de mensen en wat is het verhaal achter de producten of diensten? Het maakt de website minder anoniem en creëert een band met de bezoekers.

Maak je USP’s kenbaar

Voor elke webshop is het van belang om bezoekers aan zich te binden met deUnique Selling Points. Door deze kenbaar te maken weet de klant wat hij of zij kan verwachten: van de laagste prijsgarantie tot de beste kwaliteit of unieke producten. Hierdoor hoeft deze niet verder te zoeken. Heb je als webshop-eigenaar nog niet helemaal scherp wat jouw USP’s zijn? De Whello webspecialisten kunnen je helpen deze te vinden en te profileren.

Van schijnwinkelen naar echt winkelen

Meer dan 70% van de inhoud van virtuele winkelmandjes blijft onaangeroerd. Dit biedt kortom een flink potentieel voor webwinkeliers. Een andere middel dat ingezet kan worden om de klanten terug te laten komen is remarketing. Hiermee worden potentiële kopers door middel van bijvoorbeeld banners herinnerd aan hun eerdere bezoek aan de webshop. Hiermee kan het aantal conversies toenemen met wel 10-30%. Wil je weten hoe dit kan of hoe op andere manieren schijnwinkelen kan worden voorkomen? Whello staat voor je klaar.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute