In een fysieke winkel zou je het als klant niet zo gauw doen: je winkelmandje volladen met spullen, om deze vervolgens te laten staan. Toch gebeurt dit in webwinkels veelvuldig: schijnwinkelen. Webwinkeliers zitten met de handen in het haar: “Verlaten winkelwagentjes is een groot issue in webshopland,” zo stelde Eric Oostveen van het online platform Regeltvoordeel in Metro. De klant is vaak maar één muisklik van de aanschaf verwijderd. Hoe verlaag je als winkelier de drempel tot kopen?
Inkomsten blijven liggen
Ondanks het feit dat Nederland inmiddels ruim 10 miljoen webwinkelaars telt, blijven hier een hoop inkomsten liggen. Het is logisch dat winkelaars willen vergelijken en soms dromen hebben die het budget te boven gaan. Je gaat verschillende winkels in, wikt en weegt. Uiteindelijk kies je een paar schoenen uit, of niet. Waarom de online klant voortijdig opstapt, wordt echter vaak veroorzaakt door drempels die door de webwinkel zelf worden opgeworpen. Goed nieuws eigenlijk, want dit betekent dat de webwinkelier hier zelf iets tegen kan doen.
Onverwachte kosten: no! Korting: yes!
Het is gebleken dat onverwachte kosten, zoals BTW, service kosten of verzendkosten tot de grootste ergernissen van online winkelaars behoren. Daarom is het van belang dat de webshop vooraf duidelijk is over de kosten, waardoor de klant niet voor verrassingen komt te staan. Positieve verrassingen zijn wel weer een goed idee: bied bijvoorbeeld juist een welkomstkorting aan bij de eerste aankoop. Een kleine korting van bijvoorbeeld 5% kan een koper net over de streep trekken. Kortingsacties kunnen eenvoudig worden aangeboden via websites als Kortingsbonnen.nl, Kortingisleuk.nl en Actiecode.nl.
Maak het makkelijker en leuker
Een andere domper als je aan het winkelen bent: een slecht werkende of ingewikkelde website. Een heldere, overzichtelijke landingspagina met een goed vindbare FAQ-knop waar alle vragen beantwoord worden, helpt de klant al een heel eind op weg. Ook moet duidelijk zijn wat er nog op voorraad is, zodat de koper niet misgrijpt. De sleutel bij dit alles is dus goede communicatie, met als doel het gemak van de bezoeker te vergroten.
Geen verplicht account
Het verplicht moeten aanmaken van een account is regelmatig een reden om de webshop voortijdig te verlaten en elders te gaan kijken. Het is tijdrovend en er moet voor de zoveelste keer een wachtwoord worden bewaard of onthouden. Dit kan eenvoudiger. Bij een Woocommerce webshop kan er een WooCommerce Postcode Checker ingeschakeld worden. Het enige dat de bezoeker dan nog hoeft in te vullen is de postcode en het huisnummer. Zonder alle overbodige rompslomp en met een aantrekkelijke website wordt shoppen een stuk plezieriger.
Privacy
Naast het feit dat het moeten aanmaken van een uitgebreid account vaak geassocieerd met nieuwsbrieven of spam, wordt de privacy steeds belangrijker. De meeste websitebezoekers geven liever niet meer zomaar hun gegevens op. Uiteraard kan het account als optie blijven bestaan voor klanten die dit wel makkelijk vinden. Echter door het niet verplicht te stellen is de kans groter dat de klant in de webshop blijft en sneller overgaat tot aankoop.
Creëer vertrouwen
Een andere reden waarom aspirant-kopers afhaken bij een webshop, is twijfel aan de betrouwbaarheid. Vooral kleinere webshops hebben hiermee te kampen. Zij kunnen het vertrouwen vergroten door het plaatsen van reviews. Ook een aantrekkelijke ‘Over ons’-pagina kan bekendheid en daarmee vertrouwen genereren. Wie zijn de mensen en wat is het verhaal achter de producten of diensten? Het maakt de website minder anoniem en creëert een band met de bezoekers.
Maak je USP’s kenbaar
Voor elke webshop is het van belang om bezoekers aan zich te binden met deUnique Selling Points. Door deze kenbaar te maken weet de klant wat hij of zij kan verwachten: van de laagste prijsgarantie tot de beste kwaliteit of unieke producten. Hierdoor hoeft deze niet verder te zoeken. Heb je als webshop-eigenaar nog niet helemaal scherp wat jouw USP’s zijn? De Whello webspecialisten kunnen je helpen deze te vinden en te profileren.
Van schijnwinkelen naar echt winkelen
Meer dan 70% van de inhoud van virtuele winkelmandjes blijft onaangeroerd. Dit biedt kortom een flink potentieel voor webwinkeliers. Een andere middel dat ingezet kan worden om de klanten terug te laten komen is remarketing. Hiermee worden potentiële kopers door middel van bijvoorbeeld banners herinnerd aan hun eerdere bezoek aan de webshop. Hiermee kan het aantal conversies toenemen met wel 10-30%. Wil je weten hoe dit kan of hoe op andere manieren schijnwinkelen kan worden voorkomen? Whello staat voor je klaar.