Bij vrijwel elke zoekopdracht in Google zal je advertenties zien staan. Toch vallen deze vaak niet erg op. Dat is niet gek gezien Google probeert de advertenties zo onopvallend mogelijk te maken. Het visuele verschil tussen ‘betaalde’ en ‘organische’ resultaten zoekresultaten wordt steeds kleiner.

Zie jij het verschil tussen betaalde en organische zoekresultaten?

Het aandeel mensen dat op de Adwords advertenties klikt is dan ook de afgelopen jaren flink gegroeid. Adwords is en blijft een belangrijk kanaal voor menig bedrijf. Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw Adwords campagnes succesvoller worden? Whello laat zien hoe je in 7 stappen naar een succesvolle Adwords campagne kunt werken.

1. Kies de juiste zoekwoorden

Bij het selecteren van je zoekwoorden is het belangrijk om niet alleen naar volume te kijken, maar ook naar de concurrentie en relevantie. Het lijkt altijd het meest interessant om voor het zoekwoord met het meeste volume te gaan, om zoveel mogelijk traffic naar je website te genereren. Echter, is bij deze woorden de concurrentie ook vaak hoger en zal je dus een hogere CPC  (kosten per klik) betalen als bij een iets minder evident woord. Zorg ervoor dat je zoekwoord relevant is voor je organisatie alsook haalbaar. Je wilt immers niet dat je kostbare advertentiebudget opgaat aan irrelevante clicks. Gebruik de Keyword planner van Google om je afwegingen te maken.

2. Kwaliteitsscore bepaalt je positie in Google

Bij het plaatsen van de positie van je advertentie, bekijkt Google de Quality Score van je campagne. Hiermee laat Google zien hoeveel waarde er aan je advertentie wordt gehecht. Hoe hoger je kwaliteitsscore, hoe hoger de positie van je advertentie en ook des te meer je kunt besparen. De Quality Score is een combinatie van de relevantie van je advertentie, zoekwoord en landingspagina. Tezamen met je maximum ingestelde Cost-per-Click (CPC) bepaalt dit je positie. Dit houdt in dat het niet altijd vanzelfsprekend is dat wanneer je de hoogste CPC instelt, je daadwerkelijk ook de hoogste positie zult behalen, gezien je kwaliteitsscore ook wordt meegenomen in de ranking.

Je kunt je kwaliteitsscore verbeteren door bijvoorbeeld je zoekwoorden terug te laten komen in de advertentie. Een andere tactiek is het linken van je advertentie aan een relevante landingspagina. Zorg ervoor dat de pagina waar je voor adverteert, ook daadwerkelijk de informatie weergeeft die de bezoeker verwacht. Google is er namelijk in eerste instantie voor om de gebruiker de juiste informatie te geven.

3. Gebruik uitsluitingszoekwoorden

Deze stap wordt vaak vergeten, maar is zeker niet onbelangrijk. Wanneer je uitsluitingszoekwoorden activeert, zorg je ervoor dat je met je Adwords campagne alleen voor de juiste klikken betaald. Adverteer je bijvoorbeeld voor een Apple Macbook dan is het handig om woorden als ‘goedkope laptop’ uit te sluiten. We helpen je alvast een handje met deze lijst van universele uitsluitingszoekwoorden die iedereen zou moeten uitsluiten.

4. KPI’s instellen en interpreteren

Het activeren van een advertentie is een ding, maar uiteindelijk wil je ook kunnen meten of je campagne heeft bijgedragen aan meer conversies. Hiervoor is het belangrijk om KPI’s te instellen en conversies te tracken. Een conversie is wanneer een bezoeker via je Adwords campagne je website bezoekt en een actie uitvoert die voor jou waardevol is. Dit kan het plaatsen van een bestelling zijn, het invullen van een contactformulier of een productbrochure aanvragen. Een handige manier om conversies te meten is via een bedankpagina. Deze pagina is alleen voor bezoekers te zien die daadwerkelijk de gewenste actie hebben uitgevoerd. Je kunt een conversiecode plaatsen die ervoor zorgt dat de nodige gegevens worden teruggekoppeld naar je Adwords-account. Dankzij deze informatie kun je het aantal conversies bijhouden en eventueel je campagne optimaliseren wanneer het gewenste resultaat uitblijft.

5. Stel een maximum budget in

Houd grip op je uitgaven door het instellen van een maximum budget. Dit budget kun je op elk gewenst moment aanpassen, maar zorgt ervoor dat je niet een te hoge rekening aan het einde van de maand ontvangt. Bekijk bij het instellen van je budget ook goed naar het aantal campagnes en de gemiddelde CPC. Dit is belangrijk om te voorkomen dat je budget met een klik op is en je potentiële bezoekers misloopt.

6. Locatie van je doelgroep

Je kunt je budget slim inzetten door targeting op locatie. Bevind jouw winkel zich in Groningen? Dan zijn bezoekers uit de omgeving interessanter als bezoekers uit bijvoorbeeld Maastricht. Richt je op je doelgroep en focus je op de locatie die voor jou relevant is.

7. Dagelijks campagne optimalisatie

Het opzetten van je campagnes is een ding, maar het is net zo belangrijk om je campagnes te monitoren en waar nodig te optimaliseren. Bekijk welke advertentie een hoge CTR heeft en welke hierin achterblijft. Ook goed om te kijken naar welke advertentie de meeste conversies opbrengt en welke keywords bijvoorbeeld wel veel op wordt geklikt, maar niet converteren. Deze zou je kunnen verbeteren of zelfs pauzeren. Hierdoor voorkom je dat je dagelijkse budget voor de verkeerde advertentie’s wordt ingezet.

Benieuwd of jij je Google Adwords campagnes kunt verbeteren? Wij helpen graag! Lees meer over onze Google Adwords diensten of neem direct contact met ons op.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute