Eind november staat bij alle marketeers in Nederland al een tijdje omcirkeld: het is dan Black Friday! Black Friday is inmiddels niet alleen in Amerika de dag van de koopjesjagers, maar ook in Nederland. In 2019 was er rondom de dagen van Black Friday een groei te zien van 38% op het aantal iDeal betalingen ten opzichte van 2018, en rond de 10 miljoen iDeal transacties in totaal. Je kunt dus wel stellen dat je kansen misloopt als je als marketeer niet inspeelt op Black Friday.

In deze blog geven wij 7 tips om meer omzet te behalen uit jouw Google Ads campagne op Black Friday.

1. Voeg een Black Friday promotie extensies toe aan je campagne

Gebruik de Google Ads extensies optimaal voor je Black Friday advertenties. Met de promotie extensie kan je direct jouw ongelofelijk hoge Black Friday korting laten zien aan de gebruiker. Gebruik jij een kortingscode tijdens Black Friday? Dan kan je die kortingscode direct laten zien via de promotie extensie.

2. Voeg een countdown-timer toe aan aan je advertentie

Countdown-timers zijn een geweldige manier om urgentie te creëren en conversieratio’s te verhogen. De countdown-timer zet je aan bij de start van Black Friday en laat dan dynamisch aan de gebruiker zien wanneer Black Friday afloopt. Hiermee benadruk je dat het gaat om een eenmalige actie en geef je meer urgentie aan de bezoeker om over te gaan tot conversie.

3. Plaats de korting in Headline 2

Wil je meteen impact maken op jouw Google Ads advertenties rondom Black Friday? Zorg er dan voor dat de korting altijd benoemd wordt in Headline 2. Hiermee kan je de CTR rondom het zoekwoord sterk verhogen

4. Gebruik remarketing banners

Maak een remarketing audience van iedereen die de belangrijkste pagina’s van jouw website heeft bezocht, maar niet is overgegaan tot conversie. Bereik deze groep opnieuw met Black Friday banners die de kortingen van het product laten zien. De gebruikers die eerder niet overgegaan zijn tot conversie, zullen nu door de hoge kortingen overtuigd kunnen worden.

5. Gebruik je brand campagne

Vergeet niet om je brand campagne volledig om te toveren tot een Black Friday campagne. Hiermee zijn ook de mensen die gericht op zoek zijn naar jouw merk op de hoogte van de kortingen rondom Black Friday. Plaats de informatie over Black Friday in je headline, omschrijving en call out extensies. Zie het onderstaande voorbeeld van een geoptimaliseerde Brand campagne voor Black Friday.

6. Gebruik een geoptimaliseerde landingspagina

Zorg ervoor dat je landingspagina overeenkomt met jouw Black Friday advertentie. Benadruk direct de kortingen die jij aanbiedt op de landingspagina. Plaats ook een countdown-timer op de landingspagina om urgentie op te wekken bij de bezoeker.

7. Verhoog je biedingen

Het verhogen van je dagbudget voor Black Friday is een must voor de meeste retailers, omdat het zoekvolume naar producten aanzienlijk zal toenemen op Black Friday. Naast je campagnes alle budgettaire ruimte te geven, wil je ook je biedingen verhogen. Er zijn aantal belangrijke redenen om dit te doen:

  • Concurrenten zullen waarschijnlijk ook hun biedingen verhogen. Doe je niks met je biedingen, zal je minder zichtbaar zijn en dus minder bezoekers naar je Black Friday actie kunnen trekken. Je staat direct met 0-1 achter;
  • Werk je met geautomatiseerde biedstrategieën, verhoog dan je target CPA óf verlaag je target ROAS. Dit zorgt ervoor dat je Google meer ruimte geeft om je biedingen omhoog/omlaag aan te passen. En dus meer/minder vertoningsaandeel te behalen. Het is niet erg om iets meer te betalen voor een sale of een lead. Door het pakken van volumes en gemiddelde hogere orderwaardes, wordt dit direct rechtgetrokken;
  • Bied je manueel, verhoog dan ook je biedingen. Vaak zijn de gemiddelde orderwaardes op dit soort dagen een stuk hoger (bijvoorbeeld doordat men meerdere producten tegelijk koopt), en blijf je onder de streep winstgevend.

Sparren over jouw Black Friday campagne?

Wil jij met ervaren Google Ads specialisten sparren over jouw Black Friday campagne? We nemen alle mogelijkheden met je door en maken een campagne plan op maat voor jouw Black Friday doelen. Neem contact met ons op en wij staan voor je klaar!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute