Tegenwoordig zijn er weinig websites die nog niet Google Analytics gebruiken om het gedrag van hun bezoekers in kaart te brengen. Hierbij wordt er echter nog vaak alleen gekeken naar het aantal bezoekers en conversies op de website. Analytics heeft echter nog veel meer handige functies om interessante data uit je website naar boven te halen.

In deze blogserie laten we verschillende van deze mogelijkheden zien en leggen we uit hoe ook jij ze kunt gebruiken om de prestaties van je website te verbeteren. In deze blog kijken we specifiek naar de conversiepaden.

Een inzicht in het aankoopproces van je klant

Een klant doorloopt vaak verschillende stappen voordat deze tot de aankoop overgaat. Voor een webshop die kleding verkoopt kunnen bezoekers bijvoorbeeld via een Facebook advertentie als eerst op je website komen. Ze kopen niet direct iets, maar besluiten later om toch die ene broek te gaan kopen. Ze zoeken via Google naar je merk en komen via de organische zoekresultaten weer op je website uit waarna ze de aankoop doen.

Standaard wordt de conversie in Analytics altijd toegekend aan de laatste interactie die een bezoeker heeft gemaakt. In dit geval de organische zoekresultaten. Facebook is echter zeer belangrijk geweest als eerste interactie, maar komt hierin niet naar voren. Precies hierom is het belangrijk om naar de ‘conversiepaden’ te kijken, om zo een beter beeld te krijgen van de kanalen die bijdragen aan het doel.

basketbalveldje

Ondersteunende conversies in Google Analytics

Onder het kopje ‘Conversies’ in Analytics kun je het Multi-Channel rapport vinden. Hier kun je achterhalen wat de verschillende conversiepaden zijn geweest. Een goed begin is om te kijken hoeveel ondersteunende conversies er eigenlijk hebben plaatsgevonden. Of met andere woorden: welke kanalen hebben bijgedragen aan de conversie zonder dat deze de laatste klik waren?

De laatste kolom in de tabel van dit overzicht laat zien of een kanaal voornamelijk assisterend werkt bij het maken van conversies of als laatste interactie. Hoe dichter de waarde bij 0 ligt, hoe meer dit kanaal gediend heeft als laatste interactie voor de conversie. Hoger dan 1 geeft aan dat het kanaal vooral ondersteunend heeft gewerkt.

Met dit overzicht kun je een beter overzicht maken van de ROI van elk ingezet kanaal, dan wanneer je alleen naar de directe conversies in Analytics kijkt. Het toepassen van deze inzichten leidt tot een effectiever ingerichte marketingmix.

Een stap verder: de beste conversiepaden

Nu we een inzicht hebben in de ondersteunende werking van elk ingezet kanaal, is de volgende stap om te achterhalen welke paden naar een conversie eigenlijk het meest bewandeld worden. Hiervoor kijken we naar het beste conversiepaden rapport in hetzelfde menu.

Bovenstaand voorbeeld laat zien dat deze website vaak eerst gevonden wordt via de organische zoekresultaten van Google voordat men op een later moment direct naar de website teruggaat om nog een conversie te realiseren. Het feit dat mensen dus niet direct converteren via een organische zoekopdracht, geeft dus niet direct aan dat je SEO-activiteiten niet succesvol zijn! Ook valt er te zien dat sommige kanalen meerdere keren worden bezocht voordat er een conversie plaatsvindt.

Overigens groepeert Analytics automatisch je kanalen in een aantal verschillende labels zoals ‘organisch verkeer’ of ‘direct’. Je kunt dit eventueel zelf aanpassen of zelfs eigen labels aanmaken.

Om in een overzicht te kunnen zien hoeveel klikken er gemiddeld voorafgaan aan een conversie kun je ook kijken naar het padlengte rapport. Zo laat onderstaand voorbeeld zien dat er voor deze website in bijna twee derde van de gevallen meer dan één kanaal wordt bezocht.

Vertragingen bij het maken van conversies

Als laatste onderdeel kijken we nog naar de vertraging die plaatsvindt tussen de eerste interactie en het uiteindelijk moment van conversie. Hiermee zie je dus hoelang één persoon ervoor nodig heeft om een conversie te maken. Dit kan je bijvoorbeeld helpen bij het inzetten van re-marketing. Hoelang en via welke kanalen kan je bezoekers nog benaderen om alsnog een conversie te maken?

Dit voorbeeld laat zien dat iets meer dan de helft binnen één dag de eerste interactie heeft en converteert. Tegelijkertijd zie je ook dat veel mensen 11 dagen of langer nodig hebben. Binnen je marketingstrategie kun je hier rekening mee houden en zorgen dat je ook op langere termijn in beeld blijft. Sommige klanten twijfelen nou eenmaal iets langer dan andere 🙂

Wil je ook meer inzicht krijgen in hoe conversie eigenlijk tot stand komen op je website? Neem dan contact op met een van onze specialisten

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Kom langs, bel ons, of gebruik onderstaand formulier om ons een mailtje te sturen. We nemen direct contact met je op om te zien hoe we je kunnen helpen!


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidMeer inzicht in dataNieuwe brandingNieuwe website

    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    5 / 5

    Onze blije klanten aan het woord

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute