Vaak hebben non-profit organisaties weinig of geen budget voor advertenties binnen het Google Search network. Hier heeft Google een interessante optie voor bedacht, namelijk de Google Grants Status. Wij vertellen je alles wat je moet weten over de Google Grants Status, en hoe je deze kunt krijgen.
Wat houdt de Google Grants Status in?
De Google Grants Status betekent dat je als non-profit organisatie gebruik kunt maken van ‘gratis’ adverteren via Google Adwords. De campagnes worden op dezelfde manier opgezet als bij overige organisaties, denk aan keyword research, advertentieteksten en instellen van biedingen. Grote non-profit organisaties als Unicef, Kiva en BeatBullying maken allemaal gebruik van de Google Grants Status. Helaas komen ziekenhuizen, overheidsorganen en scholen niet in aanmerking met de Google Grants.
Het doel van je Google Grants account
Bereik mensen die interesse hebben in goede doelen en deze doelen willen steunen: donateurs. Dit is eigenlijk altijd het doel van je Google Adwords campagne voor een non-profitorganisatie. Google Grants is bij uitstek de perfecte manier om nieuwe donateurs aan te trekken en door onderscheidende advertentietekst awareness bij de donateur op te wekken. Door het genereren van meer naamsbekendheid en zo de potentiële donateur uiteindelijk te overtuigen en te laten converteren, zorgt een Adwords campagne voor een groter donateursbestand. Deze donatie kan een eenmalige donatie zijn maar ook een vast bedrag per maand.
Keyword research is key
Het is altijd belangrijk om goed onderzoek te verrichten naar welke keywords je wilt noemen, helemaal bij een Google Grants account. Je kunt namelijk alleen tekstadvertenties opzetten en slechts een maximum van $2 per klik betalen. Zorg ervoor dat je keywords vindt die relevant genoeg zijn voor jouw organisatie en die niet meer dan $2 kosten. Bij keywords die duurder zijn, wordt het lastig om jouw organisatie daartussen te positioneren door de biedbeperking. Bij een Google Grants ben je verplicht om de dollar als valuta te gebruiken in je account.
Qua zoekwoorden is het belangrijk om het breed te houden. Een organisatie die zich hard maakt om vervuiling in de Nederlandse wateren tegengaat, mag best gevonden worden op een generiek zoekwoord als ‘’social entrepreneur’’.
Houd het breed, maar blijf wel relevant. Gebruik bijvoorbeeld de keyword planner van Google voor je onderzoek. Deze tool geeft nieuwe zoekwoordenideeën die relevant kunnen zijn voor jouw organisatie, met het bijbehorende aantal zoekopdrachten en niveau van competitie.
Google Grants regels
Google Grand klinkt nu als hét ideale programma waarmee jij snel de grootte van je organisatie gaat verdubbelen, maar er zitten helaas wel een aantal addertjes onder het gras. Nadat jouw organisatie is geaccepteerd om deel te nemen aan het programma, zijn er enige regels waar je je aan dient te houden:
• Je mag maximaal 329$ per dag uitgeven ($10.000 per maand);
• Een maximale cost per click van $2 instellen;
• Je mag enkel tekstadvertenties opzetten;
• Je tekstadvertenties worden alleen weergegeven in het zoeknetwerk, niet in het Display netwerk;
• Remarketing mag niet worden toegepast;
Een Google Grants aanvragen
Het aanvragen van een Google Grants is eigenlijk heel simpel. Dit doe je door een aanvraagformulier op de website van Google in te vullen. Jouw aanvraag wordt uitgebreid bekeken en geaccepteerd of om een gegronde reden geweigerd. Bij het ontvangen van een Google Grants status, moet je wel opletten: wanneer Google merkt dat het karakter van jouw non-profit account een wending maakt naar commercieel, is het mogelijk dat jouw Google Grants status worden verwijderd. Pas dus altijd op met de boodschap die je naar buiten brengt. Richt je boodschap op het goedwillige karakter dat jouw organisatie toevoegt aan mens en natuur.
Overigens is het door de zeer gelimiteerde mogelijkheden van het Google Grants account altijd aan te raden om ook een betaalde account, naast je Grants account te hebben. Hierdoor is het ook mogelijk campagnes op te zetten met banners in het display netwerk. Daarnaast ben je niet aan een maximum van $2 per click meer gebonden en je kunt remarketing toepassen. Op deze manier kun je meer donateurs bereiken.
Nieuwsgierig wat Google Adwords kan betekenen voor jouw organisatie? Wij helpen graag met het opzetten en optimaliseren van jouw campagnes! Neem contact met ons op om de mogelijkheden samen te bespreken.