Vaak hebben non-profit organisaties weinig of geen budget voor advertenties binnen het Google Search network. Hier heeft Google een interessante optie voor bedacht, namelijk de Google Grants Status. Wij vertellen je alles wat je moet weten over de Google Grants Status, en hoe je deze kunt krijgen.

Wat houdt de Google Grants Status in?

De Google Grants Status betekent dat je als non-profit organisatie gebruik kunt maken van ‘gratis’ adverteren via Google Adwords. De campagnes worden op dezelfde manier opgezet als bij overige organisaties, denk aan keyword research, advertentieteksten en instellen van biedingen. Grote non-profit organisaties als Unicef, Kiva en BeatBullying maken allemaal gebruik van de Google Grants Status. Helaas komen ziekenhuizen, overheidsorganen en scholen niet in aanmerking met de Google Grants.

google-ad-grants-non-profits-aanvragen-nw

Het doel van je Google Grants account

Bereik mensen die interesse hebben in goede doelen en deze doelen willen steunen: donateurs. Dit is eigenlijk altijd het doel van je Google Adwords campagne voor een non-profitorganisatie. Google Grants is bij uitstek de perfecte manier om nieuwe donateurs aan te trekken en door onderscheidende advertentietekst awareness bij de donateur op te wekken. Door het genereren van meer naamsbekendheid en zo de potentiële donateur uiteindelijk te overtuigen en te laten converteren, zorgt een Adwords campagne voor een groter donateursbestand. Deze donatie kan een eenmalige donatie zijn maar ook een vast bedrag per maand.

Keyword research is key

Het is altijd belangrijk om goed onderzoek te verrichten naar welke keywords je wilt noemen, helemaal bij een Google Grants account. Je kunt namelijk alleen tekstadvertenties opzetten en slechts een maximum van $2 per klik betalen. Zorg ervoor dat je keywords vindt die relevant genoeg zijn voor jouw organisatie en die niet meer dan $2 kosten. Bij keywords die duurder zijn, wordt het lastig om jouw organisatie daartussen te positioneren door de biedbeperking. Bij een Google Grants ben je verplicht om de dollar als valuta te gebruiken in je account.

Keywords research via keyword planner tool

Qua zoekwoorden is het belangrijk om het breed te houden. Een organisatie die zich hard maakt om vervuiling in de Nederlandse wateren tegengaat, mag best gevonden worden op een generiek zoekwoord als ‘’social entrepreneur’’.
Houd het breed, maar blijf wel relevant. Gebruik bijvoorbeeld de keyword planner van Google voor je onderzoek. Deze tool geeft nieuwe zoekwoordenideeën die relevant kunnen zijn voor jouw organisatie, met het bijbehorende aantal zoekopdrachten en niveau van competitie.

Google Grants regels

Google Grand klinkt nu als hét ideale programma waarmee jij snel de grootte van je organisatie gaat verdubbelen, maar er zitten helaas wel een aantal addertjes onder het gras. Nadat jouw organisatie is geaccepteerd om deel te nemen aan het programma, zijn er enige regels waar je je aan dient te houden:

  • Dagelijkse uitgave en CPC limiet: Organisaties kunnen maximaal $329 per dag uitgeven, wat neerkomt op ongeveer $10.000 per maand. De maximale cost per click (CPC) is in principe $2.
    Uitzonderingen hierop: als je kiest voor de “Maximize Conversions” of “Maximize Conversion Value” biedstrategieën, mits je conversietracking hebt ingesteld​​.
  • Campagnetype en advertentietype: Google Ad Grants staat alleen zoekcampagnes toe en je mag enkel tekstadvertenties opzetten​​.
  • Waar je mag adverteren: Advertenties mogen alleen worden weergegeven in het zoeknetwerk. Het gebruik van het Display netwerk (banneradvertenties) is niet toegestaan​​.
  • Kwaliteitseisen: Er zijn strenge eisen voor het beheer van je account. Zo moet je een click-through rate (CTR) van minimaal 5% behouden en een 100% optimalisatiescore nastreven zonder aanbevelingen die nog uitgevoerd moeten worden. Elke campagne moet minimaal twee actieve advertentiegroepen bevatten, en elke advertentiegroep moet minstens twee actieve advertenties bevatten​​.
  • Gebruik van zoekwoorden: Het gebruik van enkelvoudige zoekwoorden of te algemene zoekwoorden wordt ontmoedigd. Focus in plaats daarvan op specifieke en relevante zoekwoorden die aansluiten bij de missie van je non-profitorganisatie​​​​.
  • Websitevereisten: Je website moet van hoge kwaliteit zijn, snel laden, geen gebroken links bevatten, beveiligd zijn met HTTPS en een duidelijke omschrijving van je missie en activiteiten bevatten. Let op: Commerciële activiteiten mogen niet het hoofddoel van de website zijn​​.

Een Google Grants aanvragen

Het aanvragen van een Google Grants is eigenlijk heel simpel. Dit doe je door een aanvraagformulier op de website van Google in te vullen. Jouw aanvraag wordt uitgebreid bekeken en geaccepteerd of om een gegronde reden geweigerd. Bij het ontvangen van een Google Grants status, moet je wel opletten: wanneer Google merkt dat het karakter van jouw non-profit account een wending maakt naar commercieel, is het mogelijk dat jouw Google Grants status worden verwijderd. Pas dus altijd op met de boodschap die je naar buiten brengt. Richt je boodschap op het goedwillige karakter dat jouw organisatie toevoegt aan mens en natuur.

Overigens is het door de zeer gelimiteerde mogelijkheden van het Google Grants account altijd aan te raden om ook een betaalde account, naast je Grants account te hebben. Hierdoor is het ook mogelijk campagnes op te zetten met banners in het display netwerk. Daarnaast ben je niet aan een maximum van $2 per click meer gebonden en je kunt remarketing toepassen. Op deze manier kun je meer donateurs bereiken.

Samenwerken met Whello?

Nieuwsgierig wat Google Ads kan betekenen voor jouw organisatie? Wij helpen NGO’s met het opzetten en optimaliseren van campagnes. Neem contact met ons op om onze succes cases te bespreken.

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de
marketing van jouw bedrijf?

Bel ons, of gebruik het onderstaande formulier om ons een mailtje te sturen.


    Meer leadsMeer webshop salesMeer merkbekendheidSterke contentNieuwe brandingNieuwe website


    In de ochtendBegin van de middagEind van de middag

    whello contact serge de sousa whello contact serge de sousa
    Serge de Sousa

    Bekijk onze laatste case

    Onze klanten beoordelen Whello met een:

    4.8 / 5

    Mooie merken aan het woord

    Wij hebben een hele fijne samenwerking met Whello. De lijntjes zijn kort, waardoor je soepel en snel kan handelen. En niet geheel onbelangrijk, de resultaten zijn ook goed 😉

    Kitty - Scienta

    Overperformen, dat is wat Whello het liefst doet...Whello heeft een website gebouwd voor 50|50 Amsterdam, onderdeel van het Leger des Heils. Tijdens onze eerste afspraak was al snel duidelijk dat Whello een partij is die zijn zaakjes op orde heeft. De communicatie is snel, duidelijk en professioneel. Thanks voor de fijne samenwerking!

    Marijn - Leger des Heils

    Positief: Kwaliteit, Professionaliteit, Responsiviteit Geweldige en goed meedenkende marketing partij die voorziet in alle facetten van de online marketing. Absolute aanrader.

    Sander Kok - Vicky

    Positief: Professionaliteit, Responsiviteit Het was een absoluut genoegen om met het Whello-team te werken! Ze hebben de verschillende fasen doorlopen, van branding en conceptontwerp tot de lancering van een geweldige nieuwe website! Het was leuk om met zulke professionals te werken. De Whello's zijn stuk voor stuk professionals binnen hun eigen vakgebied, vriendelijk en flexibel en er wordt kwalitatief hoogstaand werk verricht binnen het afgesproken tijdsbestek.

    Daniel - Keesing Technologies

    Whello is een prettig bedrijf om mee samen te werken. Bij Arend Auto ben ik verantwoordelijk voor de marketing en besteed veel online marketing uit bij Whello. Serge en Nasser zijn vakbekwaam en recht door zee. Ze voeren niet alleen uit maar komen ook zelf met adviezen en ideeën om meer resultaat te halen uit onze online campagnes.

    Ruud Weekers - Arend Auto

    Het fijne van Whello t.o.v. veel andere partijen is dat ze met je meedenken en zelf met goede suggesties komen. Ze zijn persoonlijk en hebben alle verschillende expertises in huis zodat iedereen doet waar hij/zij goed in is. Houd deadlines goed in de gaten maar twijfel niet om met ze in zee te gaan, het resultaat is top!

    Robin - Antenna Groep

    Sinds wij samenwerken met Whello, hebben wij een enorme groei doorgemaakt. De medewerkers van Whello weten als geen ander marketingbureau hoe je 'de expat' moet benaderen. Ze werken persoonlijk, enthousiast en effectief. Ik beveel ze van harte aan!

    Koen Gijzel - Koentact

    Whello staat altijd open voor nieuwe inzichten en ze denken graag mee over hoe we samen tot het juiste resultaat kunnen komen.

    Rosa - OCEANDIVA Unique Event Locations

    Bedankt voor de fijne samenwerking Whello! Door het betrokken team zijn we nóg enthousiaster over onze dienst dan dat we al waren, dat wil wat zeggen!

    Hakima El Allaoui - Staxi Taxi

    Wij werken nu al zeker 2 jaar met Whello samen op het gebied van onze online marketing. De samenwerking is zo fijn omdat we snel kunnen schakelen met elkaar en er echt wordt meegedacht in het verbeteren van onze zichtbaarheid en het verhogen van het aantal leads. Experts die de juiste snaar weten te raken, keer op keer.

    Mirco Pruyser - BP College

    Experienced people who are able to deliver great quality. Very pleased to be working with whello.

    Maaike - Tandarts Jordaan

    Working together with Whello to achieve our digital and automation goals is a great thing - dedicated, knowledgable, professional and up-to-date to the digital best practices.

    Daniela Fantaziu - Top Employers Institute